چند روز پیش خبری در خبرگزاری مهر منتشر شد که اشاره به توقف تولید پژو 405 و پراید داشت. رضا رضایی «رئیس انجمن قطعه سازان» اعلام کرده بود که احتمال توقف تولید پژو 405 و پراید تا سال 1397 (تا دو سال دیگر) وجود دارد.
شاید بتوان گفت این خبر میتواند تکانی به صنعت خودروی ما بدهد. رضایی در نشست خبری گفته بود که قیمت محصولات مواد شیمیایی و پتروشیمی حدود 30 درصد رشد داشته و بالا رفته است و از سوی دیگر مشتریانی همانند ایران خودرو و سایپا طلب قطعه سازان را 4 الی 6 ماهه یا حتی در مدت زمان بیشتری وصول میکنند.
به علاوه رئیس انجمن قطعه سازان اعلام کرد که از سال 1397 خودروسازان باید 83 استاندارد در تولید خودروهایشان را به کار ببندند که این امر باعث میشود بعضی از خودروها نتوانند استانداردهای لازم را بگیرند و احتمال از رده خارج شدنشان وجود خواهد داشت که این امر میتواند برای خودروهای پراید و پژو 405 درست باشد.
وی خاطر نشان کرد که در بین مسئولان، صحبتهایی برای توقف خط تولید پراید و پژو 405 مطرح شده است. خب سوال اصلی که پیش میآید یا چیزی که در ذهن من خواننده پیش میآید؟! چند درصد احتمال توقف خط تولید این دو خودرو وجود دارد؟! و بعد اگر کمی به عقب برویم و به تجربههایمان نگاهی بیندازیم (توقف خط تولید پیکان)؛ به این نتیجه میرسیم که این خودروها را تا دو یا سه دهه آینده یا حتی بیشتر در کشورمان خواهیم دید!
امروزه قطعات پراید، پژو 405 و پژو 206 و حتی پیکان به راحتی در همه جای کشور پیدا میشود و بنابراین جمع شدن این قطعات و استفاده نکردن از آنها سالهای سال طول خواهد کشید. اما خبر خوبی که آورده شده بود، همکاری بیش از 100 شرکت قطعه سازی کشور با خودروسازی پژو عنوان شده، پس میتوان انتظار داشت که مدلهای مختلفی از پژو در سالهای آینده وارد کشور بشوند.
البته رضایی در مورد واردات قطعه به ایران اعلام کرده که قطعه سازانی میتوانند مجوز ورود محصولاتشان را بگیرند که قطعه سازان ایرانی نتوانند محصولات آنها را تولید کنند. این امر میتواند تولیدات کشور ما را بالا ببرد. از سوی دیگر کمپانی فولکسواگن هم اعلام کرده که در حال انتخاب شرکتهای قطعه سازی ایرانی برای همکاری است. پیشبینی شده تا دو سال دیگر سه مدل خودرو از فولکسواگن در ایران تولید شوند.