مدل های لباس عروس بسیار متنوع هستند اما پارچه های به کار رفته در دوخت لباس عروس تنوع چندانی ندارند و در واقع این سلیقه طراحان است که از همان پارچه های دنیایی از مدل لباس عروس را خلق می کنند. در این مطلب می توانید با پارچه های لباس عروس آشنا شوید. 

1:شیفون

پارچه مناسب لباس عروس

یکی از مناسب‌ترین و رایج‌ترین اقسام پارچه برای لباس عروس هایی که دامن بلند یا چند لایه دارند، پارچه شیفون است که حالت مات، سبک و حریر مانند دارد و مناسب برای انجام کار دست یا دانتل دوزی روی پارچه است.

2:ابریشم

پارچه مناسب لباس عروس

این پارچه سابقه طولانی در دوخت لباس عروس دارد و یکی از مرغوب‌ترین و البته گران‌ترین اقسام پارچه است. پارچه ابریشم در عین مرغوبیت بسیار حساس و آسیب پذیر است پس باید هنگام دوخت یا در طول مراسم و عکاسی تمام حواس خود را جمع کنید تا پارچه شما آسیب نبیند. پارچه ابریشم به دلیل جلوه و زیبایی که دارد، بیشتر برای دوخت لباس عروس‌های ساده پیشنهاد می‌شود.

3:ساتن

پارچه مناسب لباس عروس

پارچه ساتن کمی براق است و مناسب دامن. امروزه ساتن‌های مات هم در بازار یافت می‌شود اما خاصیت اصلی ساتن براق بودن آن ‌است؛ پس اگر می‌خواهید دامن لباستان مات نباشد، سراغ پارچه ساتن‌ بروید.

4:ارگاندی

پارچه مناسب لباس عروس

ارگاندی یکی از انواع سبک و انعطاف پذیر پارچه برای لباس عروس است. این نوع پارچه حریر مات و ساده است و برای دامن لباس‌هایی که بالا تنه پرکاری دارند، پیشنهاد می‌شود.

5:ارگانزا

پارچه مناسب لباس عروس

پارچه ارگانزا همانند حریر ارگاندی است اما برق بیشتری دارد. شباهت این دو پارچه به حدی است که گاهی تفاوتی برای آن‌ها قائل نمی‌شوند.

6:تافته

پارچه مناسب لباس عروس

تافته انواع و اقسام مختلفی دارد. اصلی‌ترین ویژگی تافته خشک و مات بودن آن است. این پارچه برای دامن‌های پفی مناسب است.

7:تور

پارچه مناسب لباس عروس

تور یکی از پرسابقه‌ترین و پرکاربردترین پارچه‌های به کار رفته در لباس عروس است. اگر می‌خواهید لباسی بپوشید که هیچ‌وقت از مد نیفتد، بهتر است تور را انتخاب کنید. البته پارچه توری، برای دوخت تور عروس هم به کار می‌رود و می‌تواند با لباس ست شود.

8:تور خال‌دار/نقشدار

پارچه مناسب لباس عروس

پارچه مناسب لباس عروس

در کنار تور ساده، تور طرحدار و خالدار هم وجود دارد که برای لباس‌هایی با بالا تنه ساده مناسب است. تورهای طرحدار تا حدودی شبیه پارچه دانتل هستند با این تفاوت که نقش و نگار در بافت تور است و بر خلاف دانتل برجسته نیست؛ به همین دلیل اختلاف قیمت زیادی بین تور و دانتل وجود دارد.

9:دانتل

پارچه مناسب لباس عروس

قسمت گیپوری، پرکار و سنگ‌دوزی لباس عروس معمولا از دانتل است؛ در واقع پارچه‌ای لوکس و تجملی است که یا به صورت کامل برای بالا تنه به کار می‌رود یا به صورت تکه دوزی روی قسمت‌های مورد نظر دوخته می‌شود.