ماهان شبکه ایرانیان

معرفی و بررسی بازی‌هایی که امسال ۱۰ ساله می‌شوند! (قسمت اول)

در مقاله قبل به سراغ سال ۱۹۹۸ میلادی رفتیم و یادی از عناوین مهم و تاثیرگذاری کردیم که توانستند پایه گذار تغییراتی وسیع در آینده صنع بازی سازی باشند. این بار به ده سال جلو رفته و سال ۲۰۰۸ را بررسی می‌کنیم، سالی که می‌توان آن را بی‌شک یکی از پر بارترین و به یاد ماندنی‌ترین سال‌ها در صنعت بازی‌های ویدیویی دانست.

معرفی و بررسی بازی‌هایی که امسال 10 ساله می‌شوند! (قسمت اول)

در مقاله قبل به سراغ سال 1998 میلادی رفتیم و یادی از عناوین مهم و تاثیرگذاری کردیم که توانستند پایه گذار تغییراتی وسیع در آینده صنع بازی سازی باشند. این بار به ده سال جلو رفته و سال 2008 را بررسی می‌کنیم، سالی که می‌توان آن را بی‌شک یکی از پر بارترین و به یاد ماندنی‌ترین سال‌ها در صنعت بازی‌های ویدیویی دانست.

عناوین فوق العاده‌ای که در این سال منتشر شدند کمک شایانی به پیشرفت صنعت بازی‌های ویدیویی کردند و توانستند مخاطبین بیشتری را به سوی این صنعت جلب کنند.

Burnout Paradise توانست انتظارات را از یک عنوان ریسینگ بالاتر ببرد و فاکتورهای جدیدی درخصوص فیزیک عناوین ریسینگ ایجاد کند.

تقابل دانته و ورجیل این بار در  Devil May Cry 4 موجب شد تا بزرگ‌ترین طرفداران سری بازی‌های Devil May Cry از نبرد این دو شخصیت محبوب به وجد آیند و منتظر ادامه‌ای برای داستان آن باشند، ادامه‌ای که شاید با گذشت ده سال تا مدتی دیگر شاهد آن باشیم! Grand Theft Auto IV توانست انقلابی در صنعت بازی‌های ویدیویی ایجاد کند و ثابت کند که راک‌استار بزرگ‌ترین و جاه‌طلب‌ترین کمپانی سازنده بازی‌های ویدیویی است و این تنها یک شعار نیست، بلکه لحظه به لحظه تربه این بازی ثابت کننده این ادعاست!

نقش پررنگ و بسیار ملموس هیدئو کوجیما، کارگردان و داستان‌نویس مشهور ژاپنی بر صنعت بازی‌های ویدیویی با سری بازی‌های Metal Gear Solid غیرقابل انکار است و تجربه Metal Gear Solid 4: Guns Of The Patriots در سال 2008 تبدیل به یکی از خاطره‌انگیزترین اتفاقات برای تمام گیمرها در تمام جهان بود تا باز هم محو داستان‌سرایی بی‌همتای این اعجوبه ژاپنی شوند! سبک هارر یا ترسناک در این سال با یکی از بزرگ‌ترین فرانچایزهای تاریخ خود آشنا شد، Dead Space متولد شد تا تجربه ترس در فضایی تیره و تاریک را به جان کاربران بیاندازد و به سرعت تبدیل به یکی محبوب‌ترین بازی‌های ترسناک تاریخ شود.

Far Cry 2 با محیط فوق العاده و مکانیزم‌های حیرت انگیز خود، Fallout 3 و ایجاد یک شبیه‌ساز بی‌نظیر برای تجربه دنیایی پس از یک انفجار اتمی فوق العاده بزرگ، Call of Duty: World At War و داستان سربازان بی‌شماری که در جنگی بیهوده به خاک و خون کشیده شدند، Mirror’s Edge و همراهی با دختری جوان برای گذر از موانع بوسیله پارکور، World of Warcraft: Wrath of the Lich King و غرق دنیای اساطیری بلیزارد شدن و… همه از جمله اتفاقاتی بود که گیمرها در سال 2008 آن را تجربه کردند!

برخلاف بسیاری از عناوین قدیمی که شاید در صفحات تاریخ خاک می‌خورند و کمتر کسی یادی از آنان می‌کند، عناوین منتشر شده در سال 2008 همچنان محبوبیت و شهرت بالای خود را دارند و در بسیاری از فروشگاه‌ها دیجیتالی خرید بازی مانند استیم فروخته شده و توسط کاربران زیادی تجربه می‌شوند! این مسئله موجب می‌شود تا باز هم به سراغ عناوین منتشر شده در سال 2008 برویم و به معرفی و بررسی کوتاهی از آنان بپردازیم.

 

Burnout Paradise

  • سازنده: Criterion Games
  • ناشر: Electronic Arts
  • سبک: ریسنگ
  • پلتفورم: PS3, PS4, XOne, X360, Windows

تا پیش از عرضه Burnout Paradise صنعت بازیسازی عناوین متنوع و مختلفی را تجربه کرده بود، اما هیچ کدام مانند Burnout Paradise آغشته به خشونت و هیجان فوق العاده بالا نبودند. در زمانی که عناوین جهان باز و اکشن ادونچر برروی کنسول‌های بازی پیشتازی می‌کردند Burnout Paradise عرضه شد تا با 40 ساعت خط داستانی و ماموریت‌های جذاب و سرگرم کننده خود رقابت سرسختی با عناوین نقش آفرینی از حیث مدت زمان لازم برای تجربه داشته باشد. امروزه بخش بزرگی از عناوین ریسینگ را تحت عنوان اسامی Need For Speed، Forza و عناوین ساخته شده توسط Codemasters می‌شناسیم که صرف نظر از علاقه کاربران برای تجربه یک بازی شبیه‌ساز یا آرکید به خوبی توانسته‌اند انتظارات کاربران را برطرف کنند.

اگر به گذشته برگردیم و Burnout Paradise را زیر ذره‌بین قرار دهیم، باید عنوان کرد نحوه کنترل ماشین یا هندلینگ در Burnout Paradise بیشتر آدم را به یاد عناوین ریسینگ کنسول سگا می‌اندازد، آرکید و ساده و کاملا متفاوت از بازی‌های ریسینگی که طی سالیان اخیر شاهد عرضه آنان بوده‌ایم. اهداف گوناگون و متفاوتی و در حین تجربه Burnout Paradise به شما پیشنهاد میشدند تا همانند یک ماموریت موظف بودید تا آنان را انجام دهید به گونه‌ای وارد بازی می‌شدند که هیجان و انگیزه شما برای اتمام یا انجام آنان دو چندان شود و این ماوریت‌ها شامل بخش آفلاین و انجام برخی فعالیت‌های خاص یا مسابقه با دیگر بازیکنان بصورت آنلاین بود و این مسئله که همچنان سرورهای Burnout Paradise برای انجام بازی آنلاین قابل استفاده است نشان می‌دهد که همچنان بازیکنانی هستند که دست از تجربه آن نکشیده و همچنان در دنیای Burnout Paradise گشت و گذار می‌کنند.

طی سالیان گذشته عناوین ریسینگ متعددی منتشر شده‌اند که شاید دنیایی چندین برابر Burnout Paradise داشته باشند، اما هیچکدام از آنان نمی‌تواند تلفیق مناسب و کارآمد سرعت و تخریب را همانند Burnout Paradise به تصویر بکشد.

 

No More Heroes

 

  • سازنده: Grasshopper Manufacture
  • ناشر: Ubisoft
  • سبک: اکشن – ماجراجویی
  • پلتفورم: Wii

Killer7 از جمله عناوینی بود که برروی کنسول GameCube منتشر شد و توانست تجربه‌ای فوق العاده را در اختیار کاربران قرار دهد، اما No More Heroes عنوانی بود که آن تجربه را بازسازی کرد و حتی آن را چندین برابر ارتقاء داد تا لذت روزهای گذشته را باز هم برای کاربران به ارمغان بیاورد. با وجود اینکه No More Heroes در یکی از زمان‌هایی عرضه شد که کنسول Wii عناوین بزرگ و موفقی مانند Super Mario Galaxy و Metroid Prime 3 را تجربه می‌کرد اما همچنان توانست بدرخشد و تنها توجیه مناسبی که می‌توان برای این اتفاق آورد تفاوت آن با دیگر عناوین زمان خود و پیشرفت‌ها و ارتقاء کیفی آن بود. اما همه چیز درخصوص No More Heroes خوب و مثبت نبود، برخی موارد مانند خشونت بیش از حد، بیان انواع و اقسام فحش‌ها، برخی فعالیت‌های بدون توجیه مانند ذخیره کردن بازی بوسیله رفتن به دستشویی و… از جمله مواردیست که موجب می‌شود No More Heroes را به عنوان یکی از عناوین مخصوص بزرگسالان کنسول Wii معرفی کنیم.

با وجود تمام پتانسیل‌های بالای No More Heroes و دنیای آزاد آن، بازی پس از گذشت مدت زمانی خسته کننده می‌شد. اما نکته بسیار مهمی درخصوص No More Heroes وجود دارد که موجب می‌شود نام آن را در این لیست ذکر کنیم و آن نجوه بیان داستان و روایت آن بود که ساختاری نوین و سرگرم کننده داشت تا بازیکنان را به خوبی به خود جلب کند. حال با گذشت ده سال از عرضه No More Heroes همچنان می‌توان آن را به عنوان یکی از متفاوت‌ترین عناوین صنعت بازیسازی محسوب کرد که شاید کمتر کاربری فرصت تجربه آن را داشته است. برخی شایعات وجود دارد که خبر از بازگشت No More Heroes برروی کنسول نینتندو سوییچ می‌دهند، گرچه این اخبار در حد شایعه است اما برای طرفداران این سری بازی‌ها می‌تواند بسیار خوشحال کننده باشد.

 

Rez HD

 

  • سازنده: United Game Artists
  • ناشر: List
  • سبک: شوتر ریلی
  • پلتفورم: Windows, Android

هنگامیکه Rez برروی سیستم Xbox Live و بصورت عنوانی آرکید برای Xbox 360 با نام Rez HD منتشر شد، موجب شد تا بسیاری از کاربرانی که خاطرات خوشی با نسخه Dreamcast آن داشتند باز هم تصمیم به تجربه دوباره آن بگیرند. اما بسیاری از کاربرانی که شناختی از Rez HD نداشتند و بصورت ناگهانی یا چشم بسته آن را خریداری کردند به سرعت با یکی از متفاوت‌ترین و برترین تجارب زندگی خود آشنا شدند! اولین برخورد با Rez HD شامل مشاهده ظاهری حذاب، موسیقیی مناسب و گیرا و گیم‌پلیی ساده می‌شد که همچون تمام عناوین آرکید دیگر کاربر را مجذوب خود می‌کرد. با گذشت مدتی از بازی کردن و توجه کردن به موسیقی متوجه می‌شدید که ریتم و درواقع بیس آن وابسته به نحوه بازی کردن شماست و این مسئله تاثیر بسزایی در تجربه بازی داشت.

با اتمام هر مرحله مجموعه‌ای از امتیازات و گزارشات مرتبط با نجوه عملکرد شما برروی صفحه نشان داده می‌شد و با پیشروی در بازی به مرور لحظاتی سخت‌تر و نفس‌گیرتر را تجربه می‌کردید که از حساسیت بسیار بالایی برخوردار بود و کاربر را مجبور می‌کرد تا تمام توجه و تمرکز خود را صرف به اتمام رساندن مرحله کند. طی سال‌های گذشته نسخه‌های متنوع و مختلفی از Rez منتشر شده است که هریک خصوصیات یا ویژگی‌های جدیدی را به آن اضافه کرده است، ازجمله نسخه‌ای مخصوص VR یا واقعیت مجازی که دارای مراحل مخصوص Area X نیز می‌باشد.

 

Devil May Cry 4

 

  • سازنده: Capcom
  • ناشر: Capcom
  • سبک: Hack & Slash
  • پلتفورم: Windows, PS3, PS4, X360, XOne

سری بازی‌های فوق العاده محبوب Devil May Cry دارای استایل و سبک خاص خود هستند که موجب می‌شوند زمانیکه هدف ارائه یک تجربه پرسرعت و پرهیجان اکشن است یکی از اولین نام‌هایی باشد که بر زبان می‌آید. حتی از اولین نسخه منتشر شده تا آخرین نسخه، همچنان می‌توان Devil May Cry را ستود و از شخصیت اصلی محبوب و مشهور آن یعنی دانته با شخصیت‌پردازی بی‌نظیر و خصوصیات اخلاقی و فیزیکی خاص او تمجید کرد.

یکی از خصوصیات جالب Devil May Cry همیشه این بوده است که بسیاری از کاربران می‌توانند بسیار حرفه‌ای آن را دنبال کنند و برای از پا درآوردن دسته جمعی دشمنان از حرکات و کمبوهای خاصی استفاده کنند که به چشم هر کاربر یا فرد دیگری زیبا و چشم‌نواز محسوب شود، اما برای لذت بردن از Devil May Cry حتما لازم نیست تا یک گیمر حرفه‌ای باشید چرا که با یک سبک و استایل ساده نیز همچنان می‌توان از این بازی لذت برد و ساعات خوشی را رقم زد. طرفداران سری بازی‌های Devil May Cry از تجربه Devil May Cry 4 بسیار خوشنود بودند و لحظات زیبا و جذابی را در آن خلق کردند که مشاهده آنان در سطح اینترنت برای دیگران تبدیل به یک سرگرمی جذاب برای دیگر طرفداران بازی شده بود.

شاید کمتر کسی فکر می‌کرد تا پس از عرضه Devil May Cry 3 که به سادگی می‌توان از آن به عنوان برترین قسمت از این سری بازی‌ها یاد کرد کپکام با قسمتی دیگر از بازی وارد شود که بتواند باز هم هیجان را برای کاربران به ارمغان بیاورد چرا که مکانیزم‌های گیم‌پلی بازی در طول سری به بهترین شکل رشد پیدا کرده‌اند و موجب شده‌اند تا تجربه نبردهای بازی بسیار متفاوت‌تر باشد. هنگامی که Devil May Cry 4 برای اولین بار معرفی شد، شخصیت جدیدی برای بازی نشان داده شد که Nero نام داشت و خصوصیات و مکانیزم‌های خاص او موجب شد تا در ادامه حتی مکانیزم‌ها و نحوه مبارزه دانته نیز زیر سوال برده شود.

مدتی پس از عرضه Devil May Cry 4 جامعه طرفداران سری بازی‌های Devil May Cry با یک شوک بزرگ و خوشایند روبه‌رو شد و آن عرضه DmC: Devil May Cry بود که با وجود تمام بحث‌های فرعی توانست تبدیل به یکی از قوی‌ترین قسمت‌های این سری بازی شود. با وجود گذشت 10 سال از عرضه Devil May Cry 4 طرفداران این سری بازی همچنان نام آن را زنده نگه داشته‌اند و بازخورد مثبت کاربران با نسخه Special Edition آن که اخیرا منتشر شده بود گواهی بر این ادعاست.

اخیرا نیز شایعات زیادی در خصوص ساخت Devil May Cry 5 به گوش می‌رسد که موجب شده تا طرفداران هرلحظه منتظر معرفی آن توسط کپکام و دیدار مجدد با دانته و Nero باشند.

 

Super Smash Bros. Brawl

 

  • سازنده: Game Arts
  • ناشر: Nintendo
  • سبک: مبارزه‌ای
  • پلتفورم: Wii

از زمان عرضه Super Smash Bros برروی نینتندو64 تاکنون بسیاری از طرفداران نینتندو از آن به عنوان یکی از برترین سری بازی‌های این کمپانی یاد می‌کنند که در ادامه می‌توان از Smash Bros. Melee نیز به عنوان یکی از برترین و محبوب‌ترین قسمت‌های این سری بازی‌ها یاد کرد. هنگامی که Smash Bros. Brawl برای اولین بار برای کنسول Wii معرفی شد، بسیاری از طرفداران متوجه شدند که قرار است بخش اعظمی از زندگی روزمره خود را به این عنوان تازه وارد اختصاص دهند و روز به روز هیجان کاربران برای رسیدن و دستیابی به آن بیشتر و بیشتر شد.

قرار بود تا Smash Bros. Brawl با بهره‌مندی از 35 شخصیت تبدیل به بزرگ‌ترین قسمت از این سری بازی شود. اما زمانیکه بازی عرضه شد بسیاری از عکس العمل‌ها به تغییرات اعمال شده در آن مثبت نبود چرا که شخصیت پردازی‌ها کمی سبک‌تر شده بودند و همان حسی را که Smash Bros. Melee به کاربر منتقل می‌کرد را منتقل نمی‌کردند. اما با وجود تمام این تغییرات در شخصیت پردازی و مکانیزم‌های بازی همچنان می‌توان از Smash Bros. Brawl به عنوان یکی از برترین و جذاب‌ترین قسمت از این سری بازی‌ها یاد کرد که کاربران زیادی را به خود جلب کرد و توانست تاحدودی طرفداران سابق خود را نیز راضی نگه دارد.

 

Valkyria Chronicles

 

  • سازنده: Sega
  • ناشر: Sega
  • سبک: نقش آفرینی
  • پلتفورم: تمام پلتفورم‌ها

عناوین استراتژی تاکتیکال، مخصوصا آن‌هایی که از عوامل واقعی بهره‌مندند جایگاه خاص و ویژه‌ای در قلب بسیاری از طرفداران بازی‌های ویدیویی دارند. درواقع می‌توان سگا را یکی از ناشران و بازیسازانی دانست که در دهه ابتدایی قرن 20 توانست با عرضه عناوینی مانند Yakuza، Bayonetta و Valkyria به خوبی توانست جرقه این علاقه را در قلب کاربران بزند و توجه آنان را به این سبک جلب کند. Valkyria Chronicles ساخته کارگردان Sakura Wars tactics است که توانست در ادامه نیز موفق عمل کند. طراحی بصری بی‌نظیر این بازی یکی از عواملی است که موجب می‌شود نام Valkyria Chronicles را به عنوان یکی از خلاقانه‌ترین عناوین در زمینه طراحی و ساخت انیمیشن‌ها و تکسچرهای خاص بیان کرد.

درواقع سبک خاص Valkyria Chronicles برگرفته از موج تاثیرگذار پخش انیمه‌های ژاپنی در محدوده زمانی جنگ جهانی دوم است که اروپا را در بر گرفت و همچنان می‌توان اثراتی از آن را در بسیاری از عناوین و محصولات جدید مشاهده کرد. Valkyria Chronicles داستان مردمانی را تشریح می‌کند که برای دفاع از سرزمین خود وارد جنگ می‌شوند و سیستم استراتژیک مبارزات آن که به نوعی می‌توان آن را نوبتی نیز محسوب کرد و از دید سوم شخص و صحنه‌های اکشن Real Time مشاهده کرد همچنان بی‌نظیر و فوق العاده هستند.

پس از عرضه Valkyria Chronicles نیز قسمت‌های بیشتری از این بازی منتشر شدند که نتوانستند همچون این قسمت جلب توجه کنند و در یاد و خاطره کاربران باقی بمانند. کنسول PSP با قدرت محدود و ضعف‌های سیستم خود نتوانست زیبایی‌های ظاهری بازی را آنطور که لازم بود به نمایش بکشد و سیستم مبارزات بازی نیز بی‌دلیل سخت و پیچیده شده بود، درکنار این ضعف‌ها می‌توان به ضعیف‌تر شدن داستان بازی نیز اشاره کرد که به مرور موجب شد هیجان کاربران برای تجربه دوباره بازی کمتر و کمتر شود تا جایی که موجب شد کاربران تجربه دوباره Valkyria Chronicles را به قسمت‌های جدیدتر ترجیح دهند. Valkyria Chronicles اخیرا برای PS4 و PC بازسازی شد و می‌توان از آن به عنوان یکی از موفق‌ترین عناوین موفق دهه اخیر یاد کرد. همچنین لازم به ذکر است که قسمت جدید از این سری بازی‌ها با نام Valkyria Chronicles 4 قرار است در سال جاری به بازار عرضه شود.

 

Grand Theft Auto IV

 

  • سازنده: Rockstar North
  • ناشر: Rockstar Games
  • سبک: اکشن – ماجراجویی
  • پلتفورم: PS3, X360, PC

به سادگی و بدون هیچ اغراقی می‌توان Grand Theft Auto IV را به عنوان برترین و بزرگ‌ترین بازی عرضه شده در سال 2008 معرفی کرد که با ابعادی توصیف ناپذیر استانداردهای لازم برای بازی‌های ویدیویی را جابجا کرد و بار دیگر ثابت کرد که در طول تاریخ هیچ کمپانی بازیسازیی به جاه‌طلبی راک‌استار وجود نداشته و وجود نخواهد داشت! GTA III در سال 2001 عرضه شد و همانند یک انفجار بزرگ دنیای بازی‌های ویدیویی را در خود سوزاند و مخاطبین بسیار زیادی پیدا کرد.

درواقع GTA جزو آن دسته از بازی‌هایی بود که با وجود خشونت و هرج و مرج زیاد توسط بسیاری از خانواده‌ها ممنوع شده بود اما همچنان بسیاری از کاربران و بچه‌ها آن را تجربه کردند. پس از انتشار GTA III قسمت‌های دیگر از این بازی با نام‌های Vice City و San Andreas منتشر شدند که هر یک شروع ماجراجویی جدید و پر پیچ و خم در کوچه پس کوچه‌های مختلف شهرهای آمریکا را بیان می‌کرد. هنگامی که GTA IV به بازار عرضه شد، تبدیل به اولین بازیی در سری شد که توجه ویژه‌ای به جلوه‌های بصری داشت و شیوه جدیدی برای بیان داستان انتخاب کرد که همچنان می‌توان از داستان آن به عنوان برترین داستان درمیان قسمت‌های مختلف سری تا به امروز یاد کرد.

با وجود اینکه تمام قسمت‌های GTA و حتی آن دسته از قسمت‌هایی که برای کنسولی مانند PSP منتشر شدند دارای داستانی منسجم بودند، GTA IV از یک شروع ساده در شهر Liberty City شروع شد و شما درنقش یک اروپایی تازه مهاجرت کرده به امریکا با نام Niko Bellic وارد بازی می‌شدید و داستان بازی درواقع روایت‌گر اتفاقاتی است که برای این شخصیت رخ می‌دهد. یکی از خصوصیات مهم GTA IV توجه آن به طنز و وجود رگه‌های ظریفی از طنز در داستان و بطن بازی بود که به همراه دیگر ویژگی‌های بازی مانند به تصویر کشیدن خشونت، طمع و… تلفیقی جالب را بوجود آورده بود. حتی می‌توان درخصوص GTA IV بیان کرد این بازی از تمام پتانسیل‌های بالای داستانش بهره نبرد و نتیجه نهایی کار می‌توانست بسیار فوق العاده‌تر باشد، اما باز هم این مسائل لطمه‌ای به وجهه بی‌نظیر این بازی وارد نمی‌کند.

بسته‌های الحاقی یا DLCهای بازی نیز بازگو کننده داستان‌هایی جذاب بودند که کاربران را در بطن شخصیت‌هایی جدید وارد داستان می‌کردند و دیگر خبری از شخصیت اصلی بازی نبود. بنظر بسیاری از طرفداران سری بازی‌های GTA، شخصیت Niko Bellic هنوز هم زنده است و در گوشه کناری از شهر Liberty City به زندگی خود ادامه می‌دهد، شاید حتی در آینده نیز باز هم با او ملاقاتی داشته باشیم.

 

Metal Gear Solid 4: Guns Of The Patriots


 

  • سازنده: Kojima Productions
  • ناشر: Konami
  • سبک: اکشن – ماجراجویی
  • پلتفورم: PS3

بازی با روح و روان طرفداران یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی بود که Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots با خود به همراه داشت. طی تجربه بازی فلش‌بک‌هایی به گذشته بازی زده می‌شد که همگی خاطرات خوش قسمت‌های پیشین را برای طرفداران به ارمغان می‌آورد. برای مثال بازگشت مجدد به خرابه‌های Hind-D که در اولین قسمت از Metal Gear Solid شاهد آن بودیم. بهترین نکته درخصوص MGS4 خصوصیات مثبت فراوان بازی از داستان پیچیده و تاریک خاص آن تا مکانیزم‌های گیم‌پلی جذاب و خلاقانه آن بود که موجب می‌شدند تا طرفداران سرسخت این سری بازی‌ها همچنان از آن به عنوان یکی از برترین قسمت‌ها یاد کنند.

بیشتر از هر اتفاق دیگرانی که کاربران در MGS4 شاهد آن بودند، برخورد و روابط شخصیت‌های سری در این قسمت بود که موجب می‌شد در هر صحنه و ویدیو ما بین بازی طرفداران از شدت ذوق و شوق مبهوت صفحه تلویزیون شوند و برای پیدا کردن انتهای ماجرا بی‌وقفه به تجربه بازی ادامه دهند. همچنین MGS4 تبدیل به عنوانی شد تا توانست تمام ضعف‌های پیشین کوجیما در بازیسازی و قسمت‌های پیشین MGS را پوشش دهد.

در بازاری که عناونی مانند Gears of War یا Halo با یک خط داستانی مشخص توانستند موفقیت‌های بی‌نظیری را از آن خود کنند، MGS4 با داستان چند لایه و چند جهتی خود توانست تفاوتی بزرگ را ایجاد کند و از همین حیث شهرت زیادی را از آن خود کند. نمی‌توان را به عنوان یک بازی مستقل موفق معرفی کرد، بلکه بزرگی و عظمت آن تنها برای آن دسته از کاربرانی که سری بازی‌های MGS را ابتدا تجربه کرده‌اند نمایان می‌شود.

 

Battlefield: Bad Company

 

  • سازنده: EA DICE
  • ناشر: Electronic Arts
  • سبک: شوتر اول شخص
  • پلتفورم: PS3, X360

بسیاری از افرادی که تجربه بازی‌های کامپیوتری را با کنسول‌های خانگی شروع کرده بودند چندان با تاریخچه سری بازی‌های Battlefield آشنایی نداشتند و از این رو Battlefield: Bad Company اولین تجربه آنان با این سری بازی‌های مشهور شوتر محسوب می‌شود. ده سال می‌گذرد اما قطعا بسیاری از کاربران بخش آنلاین Battlefield: Bad Company را بخاطر دارند، مسابقه‌ای سخت و نفس‌گیر که برای اولین بار تجربه یک بخش آنلاین واقعی در جنگی بزرگ را به تصویر می‌کشید. قدرت موتور گرافیکی Frostbite در Battlefield: Bad Company به خوبی به نمایش کشیده شد و همواره این احتمال وجود داشت تا هرچیز سقوط کرده و نابود شود.

این مسئله بدین معناست که هیچ نقطه‌ای در نقشه بازی وجود نداشت که بازیکنان بتوانند پنهان شوند و بازیکنان به راحتی می‌توانستند با نابود کردن ساختمان‌ها یا هر سنگر دیگری که در بازی وجود داشت مانع از پنهان شدن دیگران شوند. پس از عرضه شدن نسخه بتا که تمام توجه خود را برروی بخش مولتی‌پلیر و نشان دادن قابلیت‌های آن گذاشته بود، نسخه اصلی بازی عرضه شد و حال کاربران توانستند بخش تک نفره Battlefield: Bad Company را نیز تجربه کنند که موجب شد بسیاری از کاربران آن را به عنوان یکی از بهترین قسمت‌های این سری بازی محسوب کنند. شاید بتوان گفت Battlefield: Bad Company اولین قسمتی از این بازی بود که بخش تک نفره واقعی داشت، با داستانی جذاب و شخصیت‌هایی که حتی پس از سال‌ها در یاد و خاطره کاربران باقی بمانند.

دو سال بعد Battlefield: Bad Company 2 به بازار عرضه شد که توانست موفقیت‌های نسخه اول خود را ادامه دهد و همچنان طرفداران منتظر عرضه قسمت سوم این سری هستند تا بتوانند خاطره خوش گذشته را تجربه کنند.

 

Shin Megami Tensei: Persona 4

 

  • سازنده: Atlus
  • ناشر: Square Enix
  • سبک: نقش آفرینی
  • پلتفورم: PS2, PS Vita

زمانیکه Persona 4 عرضه شد چندان با استقبال کاربران مواجه نشد، شاید بسیاری از طرفداران سرسخت این سری بازی‌ها به سرعت به سراغ Persona 4 رفتند اما مشکل اصلی این JRPG ژاپنی این بود که برروی کنسول از دور خارج شده PS2 عرضه شد، اما همین عرضه موجب شد تا Persona 4 تبدیل به یکی از برترین بازی‌های تاریخ کنسول PS2 شود.

یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین خصوصیات Persona 4 تعادل زیبا میان زندگی روزمره شخصیت‌های دنیای آن با عوامل و اتفاقات فرازمینی و عجیبی است که بخش نقش آفرینی بازی را بوجود آورده است. تجربه روزانه زندگی یک دانش آموز دبیرستانی ژاپنی بسیار جالب است و برخورد و ارتباط با شخصیت‌های متنوعی که طی این تجربه با آنان برخورد می‌کنید نیز از جذابیت بالایی برخوردار است. به مرور زمان Persona 4 توانست از شهرت بیشتری در میان کاربران برخوردار شود و حتی با گذشت ده سال همچنان بسیاری از کاربران با استفاده از کنسول PS2 یا تبدیل‌کنندگان این کنسول برروی کامپیوترهای شخصی شروع به تجربه آن می‌کنند.

البته نادیده نگیریم که Persona 4 برروی کنسول دستی PS Vita نیز عرضه شده بود و یکی از برترین بازی‌های این کنسول به حساب می‌آید. اخیرا نیز Persona 5 برروی کنسول PS4 عرضه شد و توانست تا با ارتقاء تمام خصوصیات مثبت Persona 4 و از بین بردن نکات منفی آن تبدیل به یکی از برترین بازی‌های حال حاضر بازار شود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان