ماهان شبکه ایرانیان

متفاوت باشید!

با کاشت برگاموت یک تیر و سه نشان می‌کنید و هم از زیبایی گیاه استفاده می‌کنید، هم از خواص دارویی آن و هم چاشنی خوشمزه برای اضافه کردن به چای‌تان دارید. بله درست است، شاخسار برگاموت معطر هستند و می‌توان به وسیله آنها چای را عطر دار کرد.

متفاوت باشید!

گیاهی که امروز به شما معرفی می‌کنیم به هیچ وجهه بین گیاهان معمول آپارتمانی و حیاطی یافت نمی‌شود، برگاموت گیاهی خاص است و برای افرادی مناسب است که از گیاهان معمول خسته شده‌اند و دلشان گیاهی جدید می‌خواهد!

با کاشت برگاموت یک تیر و سه نشان می‌کنید و هم از زیبایی گیاه استفاده می‌کنید، هم از خواص دارویی آن و هم چاشنی خوشمزه برای اضافه کردن به چای‌تان دارید. بله درست است، شاخسار برگاموت معطر هستند و می‌توان به وسیله آنها چای را عطر دار کرد.

برگاموت‌ گل‌های لوله‌ای و قرمز زیبایی دارد که به صورت خوشه‌ای روی گیاه تولید می‌شوند. گل‌ها از اواسط تا اواخر تابستان ظاهر می‌شوند. پس هنوز هم برای داشتن برگاموتی گلدار دیر نشده! جالب است که بدانید برخلاف ظارهش، برگاموت گیاهی چند ساله است و می‌تواند تا ارتفاع 90 سانتی متری هم برسد و به صوت بوته‌ای رشد می‌کند. برگاموت گونه‌های مختلفی دارد که می‌توانید بر اساس علاقه‌تان یکی از آنها را تهیه کنید.

این گیاه در اصل گیاهی بیرونی است اما می‌توان آن را در درون خانه هم کاشت.

شرایط نگهداری

– نور

این گیاه زیبا را در آفتاب کامل و یا مکانی با مقداری سایه بکارید. اگر گیاه را در داخل خانه نگه می‌دارید، نور بیشتری برای آن تهیه کنید.

– آبیاری

این گیاه دوست دارد خاکش همواره مقداری مرطوب باشد اما اگر آن را در خانه کاشته اید، فواصل زمانی آبیاری‌ها را بیشتر کنید تا برگاموت‌تان دچار پوسیدگی ریشه نشود.

اگر گیاه را در گلدان می‌کارید قبل از آبیاری مطمئن شوید سوراخ‌های زهکش گلدان باز و به اندازه کافی هستند. اگر سوراخ‌ها ناکافی بودند، به وسیله میخ، دریل یا هر شئ دیگری، تعدادی سوراخ به کف گلدان اضافه کنید تا آب اضافی در خاک نماند و باعث پوسیدگی ریشه گیاه نشود.

– خاک

میتوانید به خاک معمول گیاه موادی اضافه کنید تا خاصیت آن را بهبود بخشد. موادی مانند کمپوست هم گیاه را تقویت می‌کند و هم باعث می‌شود خاک سست تر شود. اگر برگاموت را در خاک رسی بکارید، گیاه به خوبی در آن ریشه نمی‌دواند و گستره نمی‌شود که بسته به اینکه دوست دارید گیاه چه مقدار از باغچه را پر کند، می‌تواند نکته‌ خوب یا بدی باشد.

تکثیر

یکی از آسان ترین روش های تکثیر گیاه تقسیم بوته است. برای تکثیر به روش تقسیم بوته، ابتدا صبر کنید تا گیاه به اندازه کافی رشد کند. زمانی که گیاه به اندازه کافی بزرگ شد، اجازه دهید خاک گلدان گیاه خشک شود. سپس به کف و دیواره‌های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می‌شود. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید و مواظب باشید که در این مرحله به ریشه‌های گیاه آسیبی نرسانید. حالا با احتیاط گیاه را به 2 یا چند بوته تقسیم کنید و هر بوته را در گلدانی کوچکتر به صورت جداگانه، که از قبل با خاک تازه پر شده باشد، بکارید.

با این روش جلوی رشد بیش از اندازه و متجاوزانه گیاه گرفته می‌شود.

تعویض گلدان

برای تعویض گلدان گیاه زمانی که به نظرتان رسید گلدان، برای رشد بیشتر گیاه فضای خالی ندارد دست به کار شوید. در این هنگام به کف و دیواره‌های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید و گیاه را از داخل آن درآورید. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید و مواظب باشید که در این مرحله به ریشه‌های گیاه آسیبی نرسانید. گلدانی تنها یک سایز بزرگ‌ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید.

  • برای افزایش مدت گلدهی گیاه و تولید گل‌های بیشتر، گل‌های خشک شده را از گیاه جدا کنید.
  • برگاموت به بیماری سفیدک پودی حساس است، به خصوص در اواخر تابستان. اگر برگاموت‌تان بعد از تمام شدن فصل گلدهی‌اش دچار سفیدک پودری شد، شاید بهتر باشد کل گیاه را از خاک درآورید و گیاه جدیدی بکارید. اگر می‌خواهید گیاه‌تان را نگه دارید، می‌توانید با استفاده از یک سم خانگی به جنگ بیماری او بروید. روش تهیه سم خانگی برای مبارزه با سفیدک پودری در پست‌ها قبلی همین بخش (بخش طبیعت) به نام ” درمان بیماری گیاهی با شیر” آمده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان