ماهان شبکه ایرانیان

تشریح عملکرد انجمن باروری و ناباروری ایران (۲)

درمان ناباروری به عنوان درمانی لوکس از نظر شرکت‌های بیمه‌ای تلقی می‌شود.

تشریح عملکرد انجمن باروری و ناباروری ایران (2)

 

لطفا در خصوص اهم فعالیت‌های انجمن بیشتر توضیح دهید.

ما سعی کردیم به عنوان بازوان مشاور با کمک‌های مشورتی به افرادی که سیاستگذار امر بهداشت و درمان خصوصا امر درمان ناباروری هستند، عمل کنیم. در این رابطه تهیه دستورالعمل تشکیل و خدمات درمانی مراکز درمان ناباروری و شرح وظایف افراد و مهم‌تر از همه کمک و پیگیری پوشش بیمه‌ای زوج‌های نابارور از فعالیت‌های مهم انجمن می‌باشد.

آیا در زمینه پوشش بیمه‌ای زوج‌های ناباروری، اقدام جدیدی در سال‌جاری صورت گرفته است؟

با توجه به اینکه درمان ناباروری به عنوان درمانی لوکس از نظر شرکت‌های بیمه‌ای تلقی می‌شود، انجمن در سه سال اخیر با طرح معضل ناباروری به عنوان یک بیماری، با تاکید بر لزوم پوشش بیمه‌ای زوج‌های نابارور، که امری بسیار وقت‌گیر بود، موفق شد با کمک بیماران و درخواست از دولت و دستور ریاست جمهوری مبنی بر موافقت با تحت پوشش قرار گرفتن درمان‌های ناباروری، بحث حمایت از حقوق این زوج‌ها را به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف خود تحقق بخشد؛ با توجه به اینکه انجمن‌های علمی تخصصی نباید فقط درون‌گرا باشند، بلکه باید در جهت رفع مشکلات جامعه گام بردارند.

در این زمینه، بحث هزینه‌های درمان از اهمیت خاصی برخوردار است.

خوشبختانه شورای عالی بیمه نیز به صورت کلی مصوب کرد که امکان تحت پوشش قرار گرفتن زوج‌های نابارور، وجود داشته باشد. البته در این زمینه وارد کارگروه‌های تخصصی شده و با بررسی خدمات ضروری در زمینه درمان ناباروری، و با در نظر گرفتن اولویت‌های درمانی، در جهت پرداخت حق بیمه‌ها اقدام می‌کند.

این امر با مشارکت وزارت بهداشت و انجمن علمی- تخصصی باروری و ناباروری و مراکز درمان ناباروری به صورت مشترک در حال تدوین است تا با ارائه برنامه‌های تدوین شده به شورای عالی بیمه، و این شورا، امکان تحت پوشش قرار دادن زوج‌های نابارور فراهم شود. ما نیز امیدواریم تا پایان سال‌جاری این کار اجرایی گردد.

گفتنی است در قسمتی از نامه‌ای که از جانب سرپرست معاونت سیاستگذاری و برنامه‌ریزی و خطاب به دکتر نوروزی در مورخ 20/4/88 آمده است، مصوبات جلسه 41 شورای عالی بیمه این گونه ارائه شده است:

هزینه خدمات تشخیصی درمانی مورد تعهد بیمه پایه که برای درمان نازایی و ناباروری توسط متخصصان مربوط تجویز می‌گردد، از سوی سازمان‌های بیمه‌گر پایه قابل پرداخت خواهد بود .

آقای دکتر لطفا بفرمایید با توجه به درخواست مکرر متخصصان رشته زنان و زایمان شاغل در زمان ناباروری در رابطه با انجام سونوگرافی بیماران تحت درمان ناباروری، در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است؟

یکی دیگر از موارد که از طرف انجمن پیگیری می‌شود و به عنوان یک مبحث در این زمینه مطرح است، امکان انجام سونوگرافی بیماران نابارور توسط متخصصان زنان و زایمان است.

براساس دستورالعملی که از طرف وزارت بهداشت ابلاغ شده بود، این گونه مطرح شده است: «ضمن تایید اینکه انجام سونوگرافی در مراکز ART جزء لاینفکی از بخش درمان بوده و گزارش سونوگرافی در درمان بیماران به پزشکان درمانگر کمک می‌‌کند، بایستی هزینه وقت گذاشتن پزشک و سرمایه‌گذاری تجهیزاتی مرکز در انجام عمل سونوگرافی نیز اخذ گردد» این مسأله به عنوان چالش بزرگی در بحث جامعه پزشکی مطرح است، تا متخصصان رادیولوژی و متخصصین زنان دچار مشکل نشوند.

ولی اختصاصا در زمینه امر درمان ناباروری، با توجه به اینکه سونوگرافی جزئی از روند درمان است، این خدمت توسط متخصصان زنان – زایمان صورت گیرد و این همکاران هزینه‌های مربوط به آن را نیز دریافت دارند. البته شرط انجام این کار، گذراندن دوره‌های آموزشی سونوگرافی است.

در خصوص بحث تعرفه‌‌های خدمات درمان ناباروری چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در این خصوص جلسات متعددی داشته‌ایم. یک کمیته نیز در این زمینه فعالیت دارد و ما نیز امیدواریم بتوانیم این امر را تحت نظم و قاعده منظمی درآوریم.

با توجه به مشکلات عدیده‌ای که در روش اهدای جنین وجود دارد، آیا انجمن برای قانونمند شدن این موضوع تدابیری اندیشیده است؟

با توجه به اینکه بخشی از بحث خدمات درمان ناباروری با اهدای جنین و اهدای تخمک مرتبط است، انجمن به طور جدی پیگیر این مسأله می‌باشد. به این منظور نامه‌نگاری‌های متعددی با وزارت بهداشت در رابطه با مرکز ثبت اطلاعات اهدای جنین صورت گرفته است. گاهی لازم است اطلاعات ژنتیکی بعدا مورد استفاده قرار گیرد.

با توجه به اینکه اطلاعات ژنتیکی مربوط به اهدا در کشور ثبت نمی‌شود و این موضوع به عنوان یکی از ضعف‌های بزرگ بحث‌های درمان ناباروری در کشور محسوب می‌شود، بنابراین ایجاد مرکز ثبت اطلاعات اهدا (با تأکید بر محرمانه بودن آن) امری ضروری به نظر می‌رسد.

در اینجا توجه شما را به بخشی از نامه دکتر نوروزی خطاب به دکتر مهدوی ریاست مرکز پیوند اعضا جلب می‌نماییم: «........ با عنایت به اینکه نوزاد به وجود آمده با روش اهدای جنین، از یکسری حقوق محروم خواهد ماند، عدم اطلاع از پدر و مادر ژنتیکی خود یا آنچه به دلایلی در بیماری‌های خاص نیاز به استفاده از اعضای درجه یک فامیل داشته باشد، امکان‌پذیر نخواهد بود و از حقوق خود محروم خواهد شد.

لذا برای جلوگیری از هرگونه مشکل در آینده چه در رابطه با ازدواج و یا نقص حقوق فردی، انجمن با مشورت با علمای این علم در کشور به این نتیجه رسید که باید همزمان با شروع درمان، مرکزی تحت عنوان مرکز ثبت اطلاعات در اهدای گامت در کشور تشکیل شود و کلیه مراکز تحت برنامه‌ریزی و اطلاع این مرکز به این درمان بپردازند تا چنانچه بعداً به هر علت نیاز به اطلاع از دهنده گامت بود، تحت شرایط خاص بتوان از اطلاعات آن استفاده نمود.

لذا خواهشمند است اقدامات لازم مربوط به تأسیس این مرکز به عمل آید ...» بنابراین ملاحظه می‌فرمایید، انجمن علمی باروری – ناباروری در حیطه‌های مختلف: علمی، مالی، بحث تعرفه‌های مردمی (حمایت از حقوق بیماران و بیمه‌ها)، امور مربوط به سلامت و کشوری فعالیت دارد.

 

 

برای خواندن بخش اول- تشریح عملکرد انجمن باروری و ناباروری ایران- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان