۱۲ بازیگری که بیشترین تعداد نامزدی دریافت جایزه‌ی اسکار را در کارنامه دارند

نامزدی جایزه‌ی اسکار Oscar یکی از مهم‌ترین افتخارهایی است که یک بازیگر می‌تواند کسب کند. درحالی‌که نامزدی دریافت این جایزه برای اکثر ستاره‌ها، رؤیایی دست‌نیافتنی است، دراین‌بین تعدادی موفق شده‌اند چندین بار این افتخار را از آن خود کنند

نامزدی جایزه‌ی اسکار Oscar یکی از مهم‌ترین افتخارهایی است که یک بازیگر می‌تواند کسب کند. درحالی‌که نامزدی دریافت این جایزه برای اکثر ستاره‌ها، رؤیایی دست‌نیافتنی است، دراین‌بین تعدادی موفق شده‌اند چندین بار این افتخار را از آن خود کنند. از 12 بازیگری که تابه‌حال بیشترین تعداد نامزدهای دریافت جوایز اسکار را زا آن خود کرده‌اند، نوشته‌ایم.
1-مریل استریپنامزد دریافت جایزه‌ی اسکار: 21
برنده‌ی جایزه‌ی اسکار: 3
همان‌طور که احتمالاً حدس زده‌اید مریل استریپ Meryl Streep بااقتدار ملکه‌ی نامزدهای اسکار در بخش بازیگران است. این ستاره در کل 21 بار نامزد دریافت این جایزه شده است که اولین بار آن به سال 1978 و آخرین بار به سال 2015 برمی‌گردد. استریپ در کل سه بار موفق شده است این جایزه را از آن خود کند: در سال 1980 برای فیلم «کریمر علیه کریمر» Kramer vs. Kramer، در سال 1983 برای «انتخاب سوفی» Sophie’s Choice و در سال 2012 برای «بانوی آهنی» Iron Lady.
2-کاترین هپبورننامزد دریافت جایزه‌ی اسکار: 12
برنده‌ی جایزه‌ی اسکار: 4
بااینکه استریپ جایگاه بیشترین نامزدی دریافت جایزه‌ی اسکار را از کاترین هپبورن Katherine Hepburn دزدیده است، هپبورن لقب بازیگر زن با بیشترین تعداد جایزه‌ی اسکار را از آن خود کرده است. از میان 12 نامزدی دریافت جایزه‌اش موفق شده است چهارتا از آن‌ها را به خانه ببرد (او در دو سال متوالی برنده‌ی جایزه‌ی اسکار بود): «شکوه صبح» Morning Glory، «حدس بزن چه کسی برای شام می‌آید» Guess Who’s Coming to Dinner، «شیر در زمستان» The Lion in Winter و «روی گلدن پاند» On Golden Pond
3-جک نیکلسوننامزد دریافت جایزه‌ی اسکار: 12
برنده‌ی جایزه‌ی اسکار: 3
جک نیکلسون Jack Nicholson در سال 2002 و با دوازدهمین نامزدی‌ اسکارش برای فیلم «درباره‌ی اشمیت» About Schmidt، افتخار بازیگر مرد دارای بیشترین نامزدی جایزه‌ی اسکار را از آن خود کرد. نیکلسون هم‌چنین سه بار برای فیلم‌های «دیوانه از قفس پرید» Flew Over the Cuckoo’s Nest، «شرایط مهرورزی» Terms of Endearment و «بهتر از این نمیشه» As Good as It Gets جایزه‌ی اسکار را برده است.
4-بت دیویسنامزد دریافت جایزه‌ی اسکار: 10
برنده‌ی جایزه‌ی اسکار: 2
بت دیویس Bette Davis اولین بار در سال 1936 برای نقشش در فیلم «خطرناک» Dangerous نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد و موفق به دریافت آن شد. او دومین اسکارش را سه سال بعدازآن و برای «جزبل» Jezebel برنده شد. در سال‌های بعدازآن هشت بار دیگر نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد که درمجموع در حرفه‌ی کاری‌اش این عدد را به 10 نامزدی رساند. بعد از مرگ دیویس، استیون اسپیلبرگ Steven Spielberg اسکارهای او را در یک مناقصه خرید و آن‌ها را به آکادمی علوم و هنرهای سینما Academy of Motion Picture Arts and Sciences برگرداند.
5-لارنس الیویهنامزد دریافت جایزه‌ی اسکار: 10
برنده‌ی جایزه‌ی اسکار: 1، به‌اضافه‌ی 2 اسکار افتخاری
از میان 10 نامزدی دریافت جایزه‌ی اسکار، لارنس الیویه یک‌بار و در سال 1979 برای بازی در نقش اصلی «هملت» Hamlet این جایزه را برد. این بازیگر دو بار موفق به دریافت جایزه‌ی اسکار افتخاری Academy Honorary Award در سال‌های 1947 و 1979 شده است.

6-پل نیومننامزد دریافت جایزه‌ی اسکار: 9
برنده‌ی جایزه‌ی اسکار: 1، به‌اضافه‌ی 2 اسکار افتخاری
پل نیومن Paul Newman در حرفه‌ی کاری‌اش موفق شد نه بار نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شود که اولین بار آن در سال 1959 رخ داد. او در سال 1987 اسکار بهترین بازیگر مرد Best Actor را برای فیلم «رنگ پول» The Color of Money به خانه برد. او همچنین دو اسکار افتخاری را از آن خود کرده است: اولین بار برای فعالیت هنری‌اش در سال 1986 و دومین بار در سال 1994 جایزه‌ی بشردوستانه‌ی ژان هرشولت Jean Hersholt Humanitarian Award را برد.
7-اسپنسر تریسینامزد دریافت جایزه‌ی اسکار: 9
برنده‌ی جایزه‌ی اسکار: 2
اسپنسر تریسی Spencer Tracy از سال 1937 تا سال 1968 نه بار نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد و در همان سال‌ها در دو سال متوالی رقیبان را کنار زد و جایزه را از آن خود کرد: «ناخداهای دلیر» Captains Courageous در سال 1938 و «شهرک پسرها» Boys Town در سال 1939. بار دوم تریسی در مراسم اسکار حاضر نبود و همسرش جایزه را از طرف او دریافت کرد.
8-مارلون براندونامزد دریافت جایزه‌ی اسکار: 8
برنده‌ی جایزه‌ی اسکار: 2
مارلون براندو Marlon Brando هشت بار نامزد دریافت این جایزه شده است که اولین بار آن به سال 1952 و آخرین بار به 1990 برمی‌گردد. او دو بار برای فیلم‌های «در بارانداز» On the Waterfront در سال 1955 و «پدرخوانده» The Godfather در سال 1973 برنده‌ی اسکار بهترین بازیگر مرد شده است.
9-جک لموننامزد دریافت جایزه‌ی اسکار: 8
برنده‌ی جایزه‌ی اسکار: 2
اولین اسکار و نامزدی دریافت این جایزه‌ی جک لمون Jack Lemmon به سال 1956 برای بهترین بازیگر مرد نقش مکمل Best Supporting Actor «آقای رابرتس» Mister Roberts برمی‌گردد. او از سال‌های 1960 تا 1983 هفت بار نامزد دریافت این جایزه شد و در سال 1974 موفق شد اسکار بهترین بازیگر مرد را برای بازی در فیلم «ببر را نجات دهید» Save the Tiger در کارنامه‌اش ثبت کند.
10-آل پاچینونامزد دریافت جایزه‌ی اسکار: 8
برنده‌ی جایزه‌ی اسکار: 1
اولین نامزدی اسکار آل پاچینو به سال 1973 و «پدرخوانده» برمی‌گردد. در سال‌های بعدازآن او هفت بار دیگر نامزد دریافت این جایزه شد. آخرین نامزدی او به سال 1993 برمی‌گردد که در اصل تنها جایزه‌ی اسکار او نیز است. او در این سال اسکار بهترین بازیگر مرد را برای نقش «بوی خوش زن» Scent of a Woman از چنگ رقبا در آورد.
11-جرالدین پیچنامزد دریافت جایزه‌ی اسکار: 8
برنده‌ی جایزه‌ی اسکار: 1
جرالدین پیچ Geraldine Page اولین نامزدی اسکارش را در سال 1954 برای بازی‌اش در فیلم «هوندو» Hondo دریافت کرد. پیچ از سال 1963 تا 1986 هفت بار دیگر نامزد دریافت این جایزه شد. او با آخرین نامزدی‌اش در سال 1986 و برای فیلم «سفر به بانتی‌فول» The Trip to Bountiful موفق شد اسکار را از آن خود کند.
12-پیتر اوتولنامزد دریافت جایزه‌ی اسکار: 8
برنده‌ی جایزه‌ی اسکار: 1 اسکار افتخاری
بااینکه پیتر اوتول Peter O’Toole از سال 1963 تا 2007 موفق شد هشت بار نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شود، اما در بردن این جایزه شانسی نداشت. بااین‌حال او در سال 2003 جایزه‌ای به‌افتخار استعداد فوق‌العاده‌ای که در طی سال‌ها فعالیت درزمینه‌ی هنری از خود نشان داده بود، دریافت کرد.
این مطلب برگرفته از نوشته‌ای از میشل ریگالادو Michelle Regalado در سایت www.cheatsheet.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان