ماهان شبکه ایرانیان

مواد غذایی ضروری برای مادرها پس از زایمان

بچه‌دار شدن تجربه ای است بی‌نظیر و برای هر مادری فرصتی است سرشار از لذت. با این حال از لحظه تولد مسئولیت‌ها هم همراه نوزاد وارد زندگی مادر می‌شوند

مواد غذایی ضروری برای مادرها پس از زایمان

بچه‌دار شدن تجربه ای است بی‌نظیر و برای هر مادری فرصتی است سرشار از لذت. با این حال از لحظه تولد مسئولیت‌ها هم همراه نوزاد وارد زندگی مادر می‌شوند. بعد از تولد نوزاد مادر بر سر دوراهی قرار می‌گیرد. از طرفی می‌خواهد وزنی که در دوران بارداری اضافه کرده را کم کند و از سوی دیگر نیاز به خوردن غذای مقوی و سالم دارد. در واقع مادر پس از تولد نوزادش برای حفظ سلامت نوزاد باید برای دو نفر غذا بخورد. صرف‌نظر از شیردهی با شیر طبیعی مادر، او باید تمام مواد مغذی که برای تامین سلامت نوزاد و نیروی جسمانی خودش نیاز دارد از طریق خوردن غذا دریافت کند. در این مقاله قصد داریم 5 مورد از مواد غذایی ضروری برای مادرها در دوران شیرین اما حساس بارداری را معرفی کنیم.

مواد غذایی ضروری برای مادرها پس از زایمان

1. ماهی سالمون

ماهی سالمون مانند بسیاری از ماهی‌ها حاوی اسیدهای چرب امگا-3 است که از هر لحاظ برای بدن مفید هستند. به علاوه ماهی سالمون دارای نوعی چربی به نام DHA است. DHA چربی موجود در شیر مادر است و با این که مقدار آن ناچیز است وجود آن برای سیستم عصبی نوزاد ضروری جلوه می‌کند. مصرف ماهی سالمون دو بار در هفته سطوح DHA را پس از زایمان در مادرها بالا می‌برد و برای فرزندش نیز مفید است. با این حال مادرها باید مراقب باشند در خوردن سالمون زیاده روی نکنند زیرا این ماهی و همین‌طور ماهی خال‌خالی حاوی سطوح بالای جیوه هستند.

2. محصولات لبنی کم چرب

محصولات لبنی که چربی کم‌تری دارند مانند شیر، پنیر و کره برای دریافت ویتامین‌های D، B و کلسیم توسط مادر منابعی هستند که نه تنها به مادر بلکه به محکم شدن استخوان‌های نوزاد جدید در صورت شیردهی طبیعی کمک می‌کنند. اگر نگران چربی زیاد شیر کامل نباشید، مصرف این نوع شیر نیز مفید است.

مواد غذایی ضروری برای مادرها پس از زایمان

3. گوشت بدون چربی

خیلی‌ها ماهی و غذاهای دریایی را دوست ندارند. مادرهایی که از خوردن ماهی لذت نمی‌برند می‌توانند مصرف دو یا سه مرتبه گوشت بدون چربی در هفته را در برنامه غذایی خود بگنجانند. گوشتی که چربی آن جدا شده باشد سرشار از آهن، ویتامین B12 و پروتئین است. این گوشت با تامین انرژی مادر به او در مراقبت بهتر از فرزندش نیز کمک می‌کند.

4. برنج قهوه‌ای و حبوبات

ممکن است خانم‌ها پس از زایمان فکر کنند برای کاهش وزن بهتر باشد کربوهیدرات‌ ها را کلا از غذای خود حذف کنند اما این بدترین روش برای کم کردن وزن است چرا که کمبود کربوهیدرات موجب ضعف بدنی می‌شود و مادر را مستعد بدخلقی می‌کند. برنج قهوه‌ای یک منبع غنی کربوهیدرات محسوب می‌شود و حبوبات نیز سرشار از فیبر هستند. مصرف حبوبات برای گیاهخواران و مادرانی که نگرانی‌هایی درمورد معیشت خود دارند گزینه بسیار مناسبی است.

5. سبزیجات برگی و نان

سبزیجاتی مثل کلم کالی یک عنصر ضروری و عالی برای مادرها هستند. کلم کالی حاوی آهن، فولیک اسید و فیبر است و نه تنها انرژی مادر را برای فعالیت بیشتر تامین می‌کند، به او حس سبکی می‌بخشد. در مورد خوردن نان هم راحت باشید و گوش به حرف مردم نکنید.

هر مادر تازه‌ای پس از زایمان نیاز دارد مواد غذایی مورد نیازش را از هر طریقی تامین کند تا هم خودش نیروی کافی داشته باشد و هم به حفظ سلامت نوزادش کمک کرده باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان