از ما به شما نصیحت، این ۵ گیاه را نکارید!

برای همه ما پیش آمده که چون می‌خواهیم قسمتی از باغچه را سریعا پر کنیم از گیاهان پوشاننده زمینی که رشد زیادی دارند استفاده کرده ایم و در این تصور بودیم که رشد گیاه را کنترل می‌کنیم و نمی‌گذاریم تمام باغچه را پر کند.

از ما به شما نصیحت، این 5 گیاه را نکارید!

این 5 گیاه سرعت رشد فراوانی دارند، در کمتر مدتی تمام باغچه‌تان را پر می‌کنند و وقتی در زمین مستقر شدند، بیرون انداختن آنها کار راحتی نیست!

برای همه ما پیش آمده که چون می‌خواهیم قسمتی از باغچه را سریعا پر کنیم از گیاهان پوشاننده زمینی که رشد زیادی دارند استفاده کرده ایم و در این تصور بودیم که رشد گیاه را کنترل می‌کنیم و نمی‌گذاریم تمام باغچه را پر کند.

گیاهان پوشاننده زمین جای خود را به خوبی در طراحی‌های فضای سبز باز کرده اند، اما برای رشد خوب نیاز به فضای زیادی دارند. گاهی هر چقدر هم که حواسمان به آنها باشد باز هم نمی‌توانیم رشدشان را کنترل کنیم و بعد از مدتی دیگر هیچ چیز جلودار آنها نیست.

گیاهانی که امروز به شما معرفی می‌کنیم در هر گلفروشی پیدا می‌شوند اما واقعا قاتل باغچه هستند! پس اگر نمی‌خواهید بعد از مدتی مجبور شوید با چنگ و دندان به جان‌شان بیافتید تا از باغچه پاک شوند، بهتر است در همان ابتدا آنها را در گلدان یا قسمتی محصور بکارید. به خصوص اگر آب وهوای محل زندگی‌تان برای آنها مناسب باشد، دیگر هیچ چیز جلودار رشد بیش از اندازه‌شان نخواهد بود و واقعا باعث دردسر شما خواهند شد.

1- علف پابزی

هیچ شکی نیست که گیاه علف پابزی یکی از گیاهان جذاب است. این گیاه در مکانی سایه دار هم رشد می‌کند. اما این گیاه همیشه انقدر دلنشین نمی‌ماند، همزمان با رشد، ریشه‌های گیاه تشکیل یک توده حصیر مانند می‌دهند و هر گیاهی در نزدیکی خود را خفه می‌کنند. ممکن است فکر کنید در این حالت علف‌های هرز نمی‌توانند رشد کنند و این نکته مثبتی است. درست است که این گیاه به علف‌های هرز اجازه رشد نمی‌دهد، اما برای گیاه خودتان هم این حالت را ایجاد می‌کند و آنها را از بین می‌برد.

اگر این علف را در باغچه کاشته اید و الان پشیمان هستید، تنها راه‌تان این است که گیاه را خفه کنید. برای این کار در ابتدای بهار گیاه را تا جایی که می‌توانید کوتاه کنید، سپس جایی که گیاه در آن روییده را با پلاستیک بپوشانید. در این حالت گیاه آب دریافت نمی‌کند و به علاوه دمای هوای اطرافش هم بالا می‌رود. ممکن است کمی طول بکشد اما بالاخره تسلیم می‌شود.

2- لبدیسی رونده

ممکن است یک لبدیسی به تنهایی بی‌آزار و زیبا به نظر برسد، اما این گیاه به سرعت رشد کرده و از طریق ساقه‌های رونده گسترش پیدا می‌کند و طولی نمی‌کشد که یک توده گیاه لبدیسی در باغچه‌تان به وجود می‌آورد. به همین دلیل است که حتی نباید این گیاه را نزدیک باغچه بکارید چه برسد به اینکه بخواهید آن را درونش باغچه پرورش دهید!

3- هوتوینا کورداتا (دم مارمولک)

پرورش ندادن این گیاه سخت است! علاوه بر گل‌های زیبایش (که البته شاید به سختی متوجه حضور آنها شوید)، برگ‌های گیاه شما را جادو می‌کنند! برگ‌ها به رنگ‌های سبز – قرمز و با ترکیبی از رنگ کرم هستند که گیاه را بسیار جذاب می‌کنند. همانطور که گفتیم ممکن است که این گیاه جذابیت‌های غیر قابل انکاری داشته باشد، اما زمانی که در باغچه مستقر شود دیگر نمی‌توانید آن را بیرون بیاندازید.

هوتوینا کورداتا که در ایران با نام دم مارمولک معروف شده، از طریق ریزوم زیر زمینی‌اش رشد می‌کند و طولی نمی کشد که این ریزوم از میان تمام زمین باغچه عبور می‌کند و در همه جا توده به هم فشرده‌ای از ریشه را به وجود می‌آورد که کندن آن غیر ممکن به نظر می‌رسد.

4- گل مغربی

گل مغربی به خاطر خواصش معروف شده است و روغن آن استفاده دارویی دارد. این گیاه گل‌هایی به رنگ صورتی یا زرد دارد. گل مغربی گیاهی دو ساله است و گل‌های آن بعد از مدت کوتاهی از بین می‌روند و شما خیال خواهید کرد که گیاه بارش را بسته و ناپدید شده، اما این طور نیست! در واقع نه تنها ریشه‌های گیاه سالم و سرحال در زمین باغچه هستند، گیاه دانه افشانی هم انجام داده است!

البته از بین بردن این گیاه نسبت به بقیه گیاهانی که در بالا گفته شد آسان تر است اما چون گل مغربی خود دانه افشانی انجام می‌دهد، همیشه در باغچه‌تان خواهد ماند.

5- پاپیتال

ممکن است باورتان نشود گیاهی که عادت داریم در همه جای شهر آن را ببینیم و از ظاهر زیبایش لذت ببریم هم در این لیست باشد. ممکن است پاپیتال مانند بقیه گیاهان مقاله امروز رشد سریعی نداشته باشد، اما با بالا رفتن خود از ساختمان‌ها، درخت‌ها و هر جای دیگری که به آن می‌چسبد، به آنها آسیب وارد می‌کند. هیچ چیز مانع پاپیتال نیست از از هر چیزی که سر راهش قرار گرفته باشد بالا می‌رود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان