هوش کودک را تیز کنید (۲)

بخش دوم- تمامی اطلاعاتی را که در اینجا به آن اشاره خواهیم کرد، یافته‌های کلیدی و تحقیقاتی در زمینه مغز و روانشناسی کودک است. داشتن یک کودک باهوش مزایای بی‌شماری دارد.

هوش کودک را تیز کنید (2)

کارهای ساده‌ای همچون صحبت کردن با کودک، استفاده از لباس‌های رنگارنگ و یا لمس انگشتان، مغز کودک را تقویت و این اتصالات را قوی‌تر می‌کند. به عبارت دیگر، قرار دادن کودک در محیط غنی و سالم موجب تحریک و رشد مغز او می‌شود. همچنین بازی‌های ساده، فعالیت‌های فکری و فیزیکی کودک را تقویت می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهند نوزادانی که مغز آنها تحریک می‌شود، زودتر از سایر کودکان مستقل می‌شوند و از خود تصور بهتری دارند و کودکانی که به آنها رسیدگی و مغز آنها برای رشد تحریک نمی‌شود، در سال‌های ابتدایی مدرسه با مشکل روبه‌رو خواهند شد و این مشکل ممکن است تا سال‌ها همراه او باشد.

همچنین پژوهشگران دریافتند کودکانی که دارای پس زمینه‌های ژنتیکی یکسان هستند و یا حتی در یک خانواده به دنیا آمده‌اند، اگر در محیط‌های مختلف رشد کنند، مقدار هوش و توانایی‌های آنها از یکدیگر متفاوت خواهد شد. نوزادانی که در یک محیط هوشمند پرورش داده می‌شوند، شخصیت بهتری خواهند داشت و هوش آنها بیشتر خواهد بود.

تحریک نوزاد و بازی با او، هم برای شما و هم برای نوزادتان سرگرم کننده خواهد بود و نه تنها کودک بهتر رشد می‌کند، بلکه شما نیز به شناخت بهتری از کودک‌تان دست خواهید یافت و اولین معلم تأثیرگذار در زندگی‌اش خواهید بود.

در زیر به برخی از بازی‌های متناسب با سن کودک اشاره شده است که با انجام این بازی‌ها می‌توانید مغز کودک را برای رشد بهتر تحریک کنید (استفاده از محیط و اسباب‌بازی‌ها در حرکات بی‌خطر در بازی فراموش نشود).

 شش ماهگی اطراف کودکتان سر و صدا کنید

دست بزنید و یا محکم و ناگهانی به در بکوبید و در موقعیت‌های مختلف در اطراف کودک صداهای غیر معمول ایجاد کنید و یا برای او یک موسیقی آرام و دلنشین بگذارید. برای کودک لالایی‌های کودکانه و ساده بخوانید.

 ایجاد اعتماد

او را در آغوش بگیرید و با او صحبت کنید و لبخند بزنید و به او یاد دهید که می‌تواند به شما و دیگران اعتماد کند همچنین اجازه دهید حالات چهره شما را ببیند. به صورت او زل بزنید و حالت ابرو و چشم خود را تغییر دهید و یا بلندبلند بخندید و زبان درازی کنید.

 با کودک خود برقصید

با یک موسیقی آرام و ملایم، همان طور که کودک‌تان را در آغوش گرفته‌اید، در سراسر اتاق با او آرام برقصید.

ترانه‌های دوره مهد کودک خودتان را برای او بخوانید

او را روی زانوی خود بخوابانید و با آهنگ و ریتم‌ برای او شعر بخوانید و هر گاه خواستید روی یک کلمه خاص تاکید کنید، کودک‌تان را حرکت دهید تا با حرکت شما به اهمیت آن پی‌ ببرد.

نوزاد خود را ماساژ دهید

ماساژ شما زبان نوزاد می‌شود و برخی از پژوهشگران اعتقاد دارند که سیستم ایمنی بدن و رشد ماهیچه‌ها را بهبود می‌بخشد و ترشح هورمون رشد افزایش می‌یابد. پاهای کودک را همانند حرکت پای دوچرخه تکان دهید و او را تشویق کنید تا خودش به تنهایی این کار را انجام دهد.

 درباره اسباب بازی ها

اسباب‌بازی‌ها را هر چند روز یکبار  تعویض کنید. با یک اسباب‌بازی‌ صدادار توجه کودک را به خود معطوف و با تکان دادن آن به سمت پایین و بالا و چپ و راست، چشمان و توجه او را به خود جلب کنید. شما می‌توانید با اسباب‌بازی گونه نوزاد خود را لمس کنید. سر کودک خود را بچرخانید و او را تشویق کنید تا اشیای زیبا را ببیند.

به کودک خود آموزش دهید که اشیا را نگه‌دارد، یک اسباب‌بازی کوچک را به دست او نزدیک کنید تا انگشتان دستش را باز کند و سعی کند آن را بگیرد. با یک نخ محکم رنگی، جغجغه و یا تصاویر و اسباب‌بازی‌های رنگی کوچک را به تخت او بیاویزید و اطمینان حاصل کنید که می‌تواند آنها را ببیند.

سپس به آرامی اسباب‌بازی‌ها را حرکت دهید و در مورد هر یک با کودک خود صحبت کنید. هرگاه کودک خسته شد و سر خود را چرخاند و توجه خود را از آنها برداشت، این کار را متوقف کنید.

حرکت دادن

نوزاد را روی پاهایتان و یا درون گهواره قرار داده تکان دهید و برای او آواز بخوانید.

 6 تا 12 ماهگی

 با قرار دادن یک بالش پشت کودک او را در حالت نشسته قرار دهید و آینه‌ای در مقابلش بگذارید. بینی‌اش را به او نشان دهید و کلمه بینی را تکرار کنید. سعی کنید به او آموزش دهید که بینی خود را لمس کند. کودک را روبه‌روی یک آینه قرار دهید و صورت او را با یک پارچه نازک بپوشانید و نامش را صدا بزنید و بگویید کودک من (اسم بچه) کجاست و سپس پارچه را از روی صورت او بردارید و بگویید اینجاست. بعد از چند بار که این کار را انجام دادید، کودک شما با شنیدن اسمش، خودش پارچه را از روی صورتش برخواهد داشت.

برای خواندن بخش اول- هوش کودک را تیز کنید- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- هوش کودک را تیز کنید- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر