مراقب افسردگی پس از زایمان باشید (۱)

افسردگی پس از زایمان ممکن است به دو صورت ایجاد شود. از زمان پس از تولد آغاز و به تدریج در طول چند ماه پس از زایمان شدید می‌شود.

مراقب افسردگی پس از زایمان باشید (1)

تحریریه کودک سالم

مهم نیست که چقدر آینده‌نگر هستید و یا اینکه چقدر فرزندتان را دوست دارید؛ به هر حال بچه‌دار شدن امری استرس‌زاست. به دلیل محرومیت از خواب، هجوم یکباره مسئولیت‌های جدید و نداشتن وقت کافی برای رسیدگی به امور شخصی، بسیاری از مادران بعد از زایمان دچار مشکلات عاطفی می‌شوند.

استرس بعد از زایمان کاملاً طبیعی است؛ اما اگر این علائم پس از چند هفته بهبود نیافتند و یا حتی بدتر شدند، ممکن است از بیماری به نام «افسردگی پس از زایمان» رنج ببرند. افسردگی پس از زایمان توانایی شما را در مراقبت از خود و نوزادتان کاهش می‌دهد، ولی با حمایت خانواده و توجه به نیازهای شخصی خود می‌توانید این مشکل را برطرف کرده و به مادری شاد و سالم تبدیل شوید. کودک خود را به دنیا آورده‌اید و مادر شده‌اید.

انتظار می‌رود که با دوستان و خانواده خود جشن بگیرید و شادی کنید؛ ولی احساسی شبیه گریه کردن دارید و اصلاً شاد نیستید و دچار هیجان، استرس و اضطراب زیادی هستید. ممکن است به نظرتان عجیب برسد، ولی افسردگی و نوسانات خلق و خوی در مادران جدید بسیار رایج است.

اکثر آنها حداقل برخی از علائم آن را تجربه می‌کنند؛ مثل دمدمی بودن، غمگینی، مشکل خواب، تحریک‌پذیری، تغییرات اشتها و ... این علائم معمولاً تا چند روز پس از تولد نوزاد و یا حداکثر تا چند هفته از بین می‌روند. تغییرات هورمونی بدن مادران از مهم‌ترین دلایل این مسئله است.

وقتی که هورمون‌ها به وضعیت طبیعی برمی‌گردند، دوباره احساس بهتری خواهید داشت. در این مواقع به جز نیاز به حمایت عاطفی همسرتان و استراحت کافی، به هیچ‌ درمان خاصی نیاز نیست.

 نشانه‌های افسردگی پس از زایمان

در مواردی که علائم افسردگی پس از چند روز بهبود نیابد، به افسردگی بی‌توجهی نکنید و آن را سرسری نگیرید. در ابتدا برخی از علائم بسیار طبیعی به نظر می‌رسند؛ مثلاً نوسانات خلقی، غم، بی‌خوابی، تحریک‌پذیری و ... ولی به مرور زمان و در طولانی مدت این علائم شدت پیدا می‌کنند حتی به افکار خودکشی و یا ناتوانایی در مراقبت از نوزاد نیز تبدیل می‌شوند.

 علائم و نشانه‌های افسردگی پس از زایمان

- بی‌علاقگی به نوزاد و داشتن احساسات منفی به او

 - نگرانی در مورد صدمه زدن به نوزاد

-  عدم نگرانی و توجه به خودتان

-  کاهش لذت، انرژی و انگیزه

-  احساس بی‌ارزشی و گناه

-  تغییر در اشتها و وزن

-  خواب بیش از حد و یا کمتر از حد طبیعی

-  افکار منفی و تمایل به مرگ و خودکشی

افسردگی پس از زایمان ممکن است به دو صورت ایجاد شود. از زمان پس از تولد آغاز و به تدریج در طول چند ماه پس از زایمان شدید می‌شود. در برخی موارد نیز تا چند ماه اول هیچ علامتی وجود ندارد و یکدفعه به طور ناگهانی فرد دچار این حس می‌شود. در موارد شدید، این افسردگی به روان‌پریشی تبدیل می‌گردد.

روان پریشی پس از زایمان نوعی اختلال نادر ولی بسیار جدی است و ارتباط فرد با واقعیت از بین می‌رود. روان‌پریشی پس از زایمان یک اورژانس پزشکی است و از آنجا که احتمال خودکشی می‌رود، بستری شدن در بیمارستان الزامی است تا امنیت جانی مادر و کودک تأمین شود...

برای خواندن بخش دوم- مراقب افسردگی پس از زایمان باشید- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر