ماهان شبکه ایرانیان

اگر در نوروز به رستوران می‌روید (۱)

از افراط در مصرف چلوکباب که یکی از لذیذترین و مشهورترین غذاهای ایرانی است، بپرهیزید، زیرا این غذای خوشمزه، غنی از پروتئین (از نوع حیوانی) است.

اگر در نوروز به رستوران می‌روید (1)

برلیانت بزرگمهر

در این ایام که هموطنان عزیزمان از فرصت تعطیلات استفاده کرده و اوقات خود را به میهمانی یا در سفرهای نوروزی می‌گذرانند، یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که معمولاً پس از بازگشت از سفر گریبانگیر مسافران می‌شود، افزایش وزن و چاقی است.

بلایی که جهت برطرف کردن آن، زمانی طولانی و کوششی وافر مورد نیاز است، یا برخی دیگر از مسافران پس از بازگشت از تعطیلات نوروز مبتلا به افزایش فشار خون یا بالا رفتن چربی‌های نامطلوب خون می‌شوند.

عوارضی مانند یبوست یا اختلالات گوارشی نیز از دیگر اختلالاتی است که ممکن است گریبانگیر مسافران نوروزی بشود. علت آن چیست؟ و چگونه می‌توان با این بلایایی که پس از گذراندن دورانی خوش و پر از شادی زندگی را به کام هموطنان تلخ می‌کند مبارزه کرد؟

به جرأت می‌توان گفت که کلیه این عوارض که گاه ناگوار و مشکل‌ساز نیز خواهد شد، به علت شیوه غلط زندگی- و عمدتاً تغذیه نامناسب- در سفرهای نوروزی است. در اینجا به چند توصیه کلیدی جهت پیشگیری از عوارض فوق‌الذکر، و برخورداری از سلامت و شادابی هر چه بیشتر در سفرهای نوروزی، اشاره می‌کنیم. چه غذاهایی در ایام نوروز در رستوران‌ها سفارش می‌دهید؟

نکته 1: از افراط در مصرف چلوکباب بپرهیزید

از افراط در مصرف چلوکباب که یکی از لذیذترین و مشهورترین غذاهای ایرانی است، بپرهیزید، زیرا این غذای خوشمزه، غنی از پروتئین (از نوع حیوانی) است. همچنین حاوی مقدار قابل توجهی انرژی است و از منابع غنی کلسترول نیز محسوب می‌شود.

افراط در مصرف آن می‌تواند منجر به افزایش کلسترول و سایر چربی‌های نامطلوب خون بشود. همچنین یکی از عوامل بروز افزایش وزن به علت پر کالری بودن است. ضمناً مصرف پروتئین زیاد ممکن است سبب افزایش اسید اوریک خون و نقرس شود.

نکته 2: آیا مصرف جوجه‌کباب‌ و غذاهایی که  با نان خورده می‌شوند، مفید است؟

انواع کباب (با گوشت قرمز) و همچنین جوجه‌کباب، شنیتسل مرغ و سایر غذاهای تهیه شده با مرغ، از خوراکی‌های خوشمزه و معمول، به خصوص در مسافرت‌ها هستند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که مصرف انواع کباب بسیار خوشمزه‌تر و آسان‌تر از سایر غذاها مانند کتلت، کوکو، خورش‌ها و غیره است.

علاوه بر آن، چون این کباب‌ها با نان میل می‌شوند، مفیدتر از غذاهای حاوی برنج می‌باشند. کباب‌های تهیه‌شده با گوشت قرمز چون حاوی کلسترول بالا هستند، مصرف مداوم یا مقدار زیاد آنها (حتی در یک وعده غذایی) مفید نیست و موجب افزایش چربی‌های خون، افزایش فشار خون و نهایتاً اختلالات قلبی- عروقی می‌شود.

ضمناً استفاده مکرر از گوشت قرمز و مرغ، می‌تواند موجب بروز نقرس شود. تصور نکنید که چنانچه نان را جانشین برنج می‌نمایید، می‌توانید در مصرف نان افراط نمایید، زیرا انواع نان هم از مواد پر کالری محسوب می‌شوند و چنانچه به مقدار زیاد و بیش از نیاز بدن مصرف شوند، منجر به بروز چاقی می‌شوند.

نکته 3: ماهی را در رستوران به صورت کباب شده و کم نمک استفاده کنید

ماهی را در رستوران‌ به صورت کباب‌شده و کم‌نمک استفاده کنید. ماهی یکی از بهترین مواد خوراکی است که از ارزش تغذیه‌ای بالایی برخوردار است، به خصوص ماهی دریا علاوه بر آنکه از منابع بسیار خوب پروتئین با کیفیت بالا است، حاوی مقدار مناسبی ویتامین‌های گروه B، فسفر و روی می‌باشد.

مهم‌ترین خاصیت ماهی و محصولات دریایی، وجود اسیدهای چرب امگا - 3 در آنها است که برای سلامت انسان نه تنها مفید، بلکه ضروری‌است. ضمناً مقدار ید موجود در ماهی و محصولات دریایی بسیار بالا است و مصرف آن می‌تواند نیاز انسان را به این ماده معدنی مفید، برآورده کند.

با توجه به مطالب فوق، می‌توان چلو ماهی را جزء غذاهای بسیار خوشمزه و مفید محسوب داشت، ولی از آنجایی که در رستوران‌ها معمولاً ماهی را بسیار طولانی و با روغن زیاد سرخ می‌کنند و به آن مقدار زیادی نمک اضافه می‌نمایند.

همچنین نظر به اینکه معمولاً برای سرخ کردن ماهی و سایر مواد خوراکی، روغن را چندین بار گرم و سرد می‌کنند یعنی پس از سرخ کردن هر ماده غذایی، روغن را دور نمی‌ریزند و برای سرخ کردن مواد دیگر از آن استفاده می‌کنند، لذا معمولاً ماهی‌های سرخ‌کرده در رستوران‌ها نه تنها مفید نیستند، بلکه زیان‌های فراوانی نیز برای سلامت انسان در بردارند.

نکته 4: خورش‌های خوشمزه شمالی حاوی سبزیجات متنوع و سودمند می‌باشند

مصرف انواع خورش‌های شمالی، برای کسانی که تعطیلات نوروز را در شمال کشورمان می‌گذرانند توصیه می‌شود. مواد اصلی این خورش‌ها را معمولاً انواع سبزی‌های تازه و بسیار متنوع شمالی تشکیل می‌دهد که علاوه بر خوشمزه بودن، حاوی مواد مغذی بسیار مفیدی هستند که در سلامت انسان تأثیر مهمی دارند...

برای خواندن بخش دوم- اگر در نوروز به رستوران می‌روید- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان