آموزش مهارت زندگی به کودک (۲)

بخش دوم- همه ما می‌دانیم که در مدرسه به کودکان، مهارت‌های علمی و خواندن و نوشتن آموزش می‌دهند؛ اما کودک به مهارت‌های بیشتری در طول زندگی نیاز دارد که هیچ گاه مدرسه آنها را آموزش نمی‌دهد.

آموزش مهارت زندگی به کودک (2)

پاسخ این سوالات کاملاً مشخص است و باید فرزند خود را با این مسائل آگاه و آشنا کنید. توضیح دهید که چقدر مهم است در دوران جوانی فعالیت و کار کند تا در دوران بازنشستگی زندگی راحت‌تری داشته باشد.

تفکر

 تفکر انتقادی: این روزها فرزندان ما به گونه‌ای تربیت می‌شوند که همانند یک روبات عمل کنند و فقط به معلم گوش بدهند، ولی سوالی نپرسند. در واقع هر چیزی را که به آنها گفته می‌شود، بدون تفکر بپذیرند و یک کارمند خوب باشند؛ بدون اینکه هیچ اعتراضی کنند.

شاید اگر شما رئیس یک اداره و یا یک سیاستمدار باشید، دلتان بخواهد کارمندتان چنین فردی باشد؛ ولی آیا دلتان می‌‌خواهد که کودک شما نیز چنین شخصیتی داشته باشد؟ مسلماً خیر. گفت وگو یکی از بهترین راه‌ها برای آموزش این مهارت است.

 صبر: یکی از مهم‌ترین راه‌های موفقیت، صبر است. اگرچه فرزند شما در کودکی شور و ذوق زیادی دارد و به راحتی این موضوع را درک نمی‌کند، ولی این موضوع بسیار مهم است.

 ضد رقابت: به تمامی بچه‌ها، رقابت آموزش داده می‌شود، ولی آنچه یک فرد بالغ به آن نیاز دارد، چگونگی کنترل احساس خشم و رفتار با دیگران است. به کودک خود آموزش دهید که اگر به دیگران کمک کند تا موفق شوند، مطمئنا خود او نیز موفق خواهد شد و آنها نیز در عوض به او کمک خواهند کرد.

به او یاد دهید که قبل از شروع هر نوع رقابتی می‌تواند با دیگران همکاری کرده و کار گروهی انجام دهد. به عبارت دیگر، به جای اینکه تعداد دشمنان خود را با رقابت زیاد کند، با همکاری، تعداد دوستان خود را افزایش دهد.

 مسائل و فعالیت‌های آموزشی از جمله مهارت‌هایی هستند که هم پسران و هم دختران باید آن را یاد بگیرند. اینکه چگونه از یک وسیله مراقبت کنید، یادگیری و چگونگی کار با دستگاه‌ها و تجزیه و تحلیل آنها برای هر دو جنس ضروری است.

  خانه‌داری: چگونگی رفع مشکلات جزئی در خانه، از جمله کارهای جزئی لوله‌کشی، برقکاری، گرمایش و سرمایش، نقاشی و ... یکی از مهارت‌های ضروری زندگی است تا برای هر مشکل کوچکی مجبور نباشید به افراد حرفه‌ای مراجعه و بابت آن هزینه کنید.

  انگیزه: کلید دستیابی به اهداف، نظم و انضباط نیست، بلکه انگیزه است. با در نظر گرفتن اهداف کوچک و قابل دسترس برای کودکان، به آنها انگیزه دهید و بعد از دستیابی به هدف به تدریج با ایجاد اهداف بزرگ‌تر، انگیزه آنها را در زندگی گسترش دهید.

 امور اجتماعی

  عشق و مهربانی: به کودکان خود یاد دهید که درد و رنج دیگران را دریابند و آن را درک و با آنها همدردی کنند. یاد دهید که برای دیگران خوشبختی بخواهند و به دیگران محبت کنند، این موضوع، مهارتی است که هیچ‌گاه در مدارس آموزش داده نمی‌شود و اغلب فقط یاد می‌گیرند به جای درک مشکلات یکدیگر در کار هم دخالت کنند.

 تمیز کردن: بسیاری از کودکان بدون اینکه یاد بگیرند چگونه لباس خود را بشویند و چگونه خانه را تمیز کنند و...، بزرگ می‌شوند. آنها حتی نمی‌دانند چگونه از ماشین لباسشویی استفاده کنند. به جای اینکه تمامی کارهای نظافت کودکان را خودتان انجام دهید، به آنها بیاموزید که چگونه خودشان آنها را انجام دهند.

  هدف دینی: داشتن یک هدف دینی کودک‌تان را پرانگیزه‌تر می‌کند.

 گسترش روابط صمیمی: بهترین روش برای گسترش روابط صمیمانه و آموزش این مهارت به کودکان، داشتن روابط صمیمی با همسر و ایجاد روابط منطقی در منزل است.

 موفقیت، تفکر مثبت: اگرچه داشتن تفکر انتقادی در زندگی بسیار اهمیت دارد، ولی تفکر و داشتن چشم‌انداز مثبت نیز در زندگی مهم است. همه مسائل زندگی می‌توانند در جهت مثبت و بهتر شدن تغییر کنند. به جای اینکه شکایت کنید، یک راه‌حل صحیح بیابید و مهم‌تر از همه اینکه به خودتان ایمان داشته باشید و به کودکان‌تان یاد دهید مثبت بیندیشند و افکار منفی را از خود دور کنند.

  خواندن: مطمئناً در مدرسه، خواندن به تمامی کودکان آموزش داده می‌شود؛ اما اغلب به شیوه‌ای خسته‌کننده و تکراری. به کودکان‌تان آموزش دهید دنیای تخیلی شگفت‌انگیزی وجود دارد و آنها را وادار کنید به جستجو و کاوش بپردازند و از طریق اینترنت و سایر امکانات، چیزهای جدید را بیاموزند.

  گوش دادن: آیا هیچ‌گاه در مدارس، کودکان ما می‌آموزند چگونه گوش دهند و یا اینکه چگونه با کسی صحبت کنند؟ احتمالاً به همین دلیل است که بسیاری از بزرگسالان نیز این مهارت را ندارند. به کودکان خود یاد دهید که چگونه صبورانه به صحبت‌های طرف مقابل خود گوش دهند و چگونه صحبت کنند. این یک مهارت اجتماعی بسیار مهم است که آموزش آن باید از خانه آغاز شود.

 فعالیت‌های عملی

  نظم و ترتیب: به کودکان بیاموزید که چگونه تمامی چیزها را سر جای خود بگذارند، چگونه کارهای مهم انجام دهند، چگونه اوراق و کتاب و وسایل خود را مرتب و منظم کنند.

  شادی: در حال زندگی کنید: به دلایل خاصی این مهارت در زندگی بسیار اهمیت دارد. اگرچه تمامی کودکان در لحظه زندگی می‌کنند، از لحظه به لحظه زندگی‌ لذت می‌برند، اما همانطور که بزرگ‌تر می‌شوند، کم‌کم این مهارت را فراموش می‌کنند.

 

 

برای خواندن بخش اول- آموزش مهارت زندگی به کودک- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر