نوروز و خانه تکانی

بیشتر مردم با تمیز کردن محل سکونت خود به استقبال بهار می‌روند. افرادی که در طول سال فرصت خانه تکانی ندارند، سعی می‌کنند در آخر فصل زمستان این کار را به صورت کلی‌تر انجام دهند.

نوروز و خانه تکانی

اتاق‌ها، حمام و دستشویی، اتاق نشیمن، پذیرایی و آشپزخانه و وسایل مربوط به هر کدام به شکل‌های متفاوت تمیز می‌شوند.

اگر شما قصد دارید به خانه‌تان حال و هوای بهاری دهید، بهتر است از طریق مواد شیمیایی مضر و خطرناک این کار را انجام ندهید، چرا که ممکن است دچار آسیب‌دیدگی‌های جدی و جبران‌ ناپذیری شوید و علائم آن هم تا مدت‌ها بروز نکنند.

امسال همگی سنت خانه تکانی بهاری را با مواد بسیار طبیعی‌تر انجام می‌دهیم تا علاوه بر حفظ پاکیزگی محیط پیرامون خود، با صحت و سلامت جسمی به پیشواز بهار برویم.

پاک کردن و از بین بردن انواع لکه‌ها

برای پاک کردن لکه‌هایی که روی سطح‌های سفید ایجاد شده‌اند، از سرکه سفید یا آب لیمو استفاده کنید. پارچه مورد نظر را داخل این محلول فرو ببرید، کمی صبر کنید و بعد آن را بشویید.

اگر می‌خواهید لکه آب انار، آب زرشک و یا نوشیدنی‌های قرمز رنگ دیگر را پاک کنید، بهتر است از سرکه سیب استفاده کنید و آن را با یک پارچه تمیز و خیس روی لکه مورد نظر بکشید، چند دقیقه صبر کرده و بعد آن قسمت را تمیز کنید.

پاک کردن و تمیز نمودن سطوح فلزی

آهنی: اگر ظروف آهنی مثل قابلمه‌ها و ماهی‌تابه‌های شما کمی فرسوده به نظر می‌رسند، می‌توانید آنها را با کمی پارچه مرطوب و کمی براده فولاد برای صیقل دادن تمیز و تازه کنید.

براده فولاد را با دستمال به آرامی روی سطح قابلمه یا ماهی‌تابه مورد نظر بکشید، سپس آن را بشویید و خشک کنید. بعد از این کار مقدار کمی روغن مایع روی سطح مورد نظر نیز بمالید.

این کار برای قابلمه‌ها و ماهیتابه‌های آهنی است نه آنهایی که پوشش تفلون دارند.

مفرغ: برای تمیز کردن ظروف مفرغ از آب و صابون استفاده کنید، سپس آن را آبکشی و روی آن را با دستمال نخی تمیز و خشک کنید.

نقره‌ای: کمی آب را در یک ماهی‌تابه بریزید و چند قاشق چایخوری جوش‌شیرین به آن بیفزایید و بگذارید آب جوش بیاید.

مقدارکمی فویل آلومینیومی در آن بیندازید و بعد ظرف نقره‌ای خود را داخل محلول در حال جوش بیندازید بعد از چند دقیقه، آن را در آورید و خشک کنید تا متوجه درخشش شوید.

کروم: از ترکیب 1قاشق سوپخوری آمونیاک یا مقداری آب محلولی به دست می‌آید که برای تمیز کردن ظروف کرومی مناسب است. محلول را درست کنید و روی ظرف مورد نظر بکشید، سپس آن را بشوئید و خشک کنید.

مسی: چند قاشق سوپخوری آب لیمو را با 1 قاشق سوپخوری جوش‌شیرین ترکیب کنید و آن را روی سطح ظرف مسی بکشید. این ترکیب باعث درخشندگی مس می‌شود.

اگر ظرف مسی مورد نظرتان بیش از اندازه مات شده است، می‌توانید آن را داخل محلول سرکه گرم و مقدار کمی نمک قرار دهید. یا آنکه لیمو را روی سطح آن بمالید تا دوباره تمیز و درخشان شود.

برای از بین بردن زنگ‌زدگی‌ها

شما به مقداری نمک و آبلیمو احتیاج دارید. این محلول را روی نقاط مورد نظر بریزید. کمی صبر کنید و بگذارید چند ساعت بگذرد و بعد آن قسمت را سائیده تا زنگ‌زدگی از بین برود.

چگونه موم شمع چکیده شده روی فرش را پاک کنیم؟

مقدار کمی روزنامه را روی محل موردنظر بگذارید و بعد اتو داغ را روی روزنامه بگذارید، دقت کنید حرارت اتو زیاد نباشد.

کم‌کم شروع به حرکت دادن اتو کنید. گرمای نسبی اتو باعث آب شدن پارافین و جذب شدن آن توسط روزنامه می‌شود.

چگونه سطوح چوبی را تمیز کنیم؟

قبل از آنکه شروع به تمیز کردن سطح چوبی مورد نظر کنید، آنها را با آب و سرکه پاک کنید. مقداری کمی سرکه را در آب داغ بریزید و بعد محلول را روی سطح چوبی مورد نظر بمالید.

دقت کنید که سطح چوبی مورد نظر را زیاد خیس نکنید، چرا که رطوبت زیاد چوب را از بین می‌برد. بعد از تمیز کردن سطح مورد نظر حالا نوبت درخشان کردن آنها است.

برای این منظور، می‌توانید از روغن تخم بذر کتان استفاده کنید. روغن تخم بذر کتان را با یک دستمال کهنه یا پارچه لته‌ای روی سطح مورد نظر بمالید، کمی صبر کنید سپس روغن را پاک کنید.

یا آنکه مقداری سرکه سفید را با مقداری روغن مایع (به یک اندازه باشند) ترکیب کنید و روی سطح مورد نظر بکشید تا سطح چوبی شما براق شود. این ترکیب را مثل پولیش ماشین روی سطح بمالید.

برای تمیز کردن وسایل و ابزار موجود در آشپزخانه

مایکروویو: داخل ظرف مخصوص مایکروویو یک‌دوم فنجان آب را با چند قطره جوش شیرین ترکیب کنید و ظرف را داخل مایکروویو بگذارید تا 2 دقیقه کار کند و آب جوش بیاید.

سپس ظرف را در آورید و با یک دستمال تمیز، داخل مایکروویو را پاک کنید. هر لکه‌‌ای که روی آن باشد به راحتی پاک خواهدشد.

فر: شما می‌توانید داخل فر را با براده فولاد مخصوص پاک‌کردن ظروف پاک کنید و بعد کمی جوش‌شیرین داخل فر بپاشید، چند دقیقه صبر کنید و با دستمال آن را تمیز کنید تا کاملاً براق شود.

یخچال: جوش شیرین بهترین ماده برای تمیز کردن یخچال است، چرا که سایر مواد شیمیایی پاک کننده حتماً اثراتی روی مواد موجود در یخچال خواهند گذاشت.

با آب و جوش شیرین یک خمیر نرم درست کنید و آن را با دستمال داخل یخچال بمالید و بعد با یک دستمال تمیز آن را پاک کنید تا هیچ اثری از خمیر مورد نظر نماند.

قهوه‌ساز: وقتی که قهوه‌ساز خالی است، 1 فنجان سرکه سفید و کمی آب داخل آن بریزید تا پُر شود؛ بعد آن را روشن کنید (مثل وقتی که می‌خواهید قهوه درست کنید) پس از جوشیدن محلول داخل قهوه‌ساز، آن را دوباره زیر شیر آب بشویید تا دفعه بعد قهوه شما خوش‌طعم‌تر شود.

برای تمیز کردن پنجره‌ها

ابتدا پرده‌ها را در آورید و پنجره‌ها را باز کنید تا برخی حشرات کوچک بین چهارچوب پنجره‌ها را بتوانید از این قسمت‌ها بردارید. روی سطح شیشه‌ها را یک بار دستمال خشک بکشید.

بعداز محلول تمیزکننده مورد نظر استفاده کرده و با یک دستمال تمیز با حرکت افقی آن را تمیز کنید تا وقتی که شیشه دوباره خشک شود.

می‌توانید این کار را یکبار دیگر انجام دهید و این بار حرکت دست‌تان عمودی باشد.

بهتر است شیشه‌ها را در روزهای ابری پاک کنید؛ چرا که در روزهای آفتابی، اشعه‌های مستقیم نورخورشید باعث خشک شدن بسیار سریع محلول تمیز‌کننده می‌شوند. و برخی رگ‌ها روی شیشه‌ها به جا می‌مانند.

تمیز کردن جرم‌های حمام

بهتر است از سرکه سفید استفاده کنید و آن را به صورت مستقیم روی کاشی‌ها، وان حمام، کف و یا هر جای دیگری که جرم گرفته است، بریزید.

60- 30 دقیقه صبر کرده و سطح مورد نظر را با دستمال پاک کنید. سرکه سفید، قارچ‌ها را از بین می‌برد و رشد قارچ‌های جدید را نیز مختل می‌کند.

برای تمیز کردن سینک ظرفشویی

بهتر است از نوعی اسفنج استفاده کنید. اسفنج را خیس کنید و روی سطح داخلی سینک بکشید، سپس درپوش سینک را بگذارید، داخل آن مقداری آب  گرم و 1 قاشق‌سوپخوری محلول سفیدکننده بریزید.

بعد با اسفنج که قبلاً آن را در محلول آب و سفیدکننده فرو برده بودید، شروع به تمیز کردن شیرها و لوله‌ها کنید. 5 دقیقه صبر کنید و بعد سطوح مورد نظر را آبکشی کنید تا اثر سفیدکننده پاک شود.

برای دور ماندن از آسیب‌های ناشی از مصرف‌ سفیدکننده می‌توانید از جوش شیرین استفاده کنید. جوش شیرین را با آب ترکیب کنید و روی سطح سینک بپاشید.

سپس با یک اسفنج معمولی شروع به تمیز کردن آن کنید و بعد روی سطح مورد نظر را آب بگیرید.

برای پولیش کشیدن چوب‌ها

ابتدا نیاز به آب دارید. 3فنجان آب را داخل آبپاش بریزید، 4قاشق سوپخوری روغن زیتون و 2قاشق‌سوپخوری سرکه سفید به آن اضافه کنید.

کمی بطری آبپاش را تکان دهید و مقداری از این ترکیب را روی سطح چوب بپاشید. اگر مواد موجود در این ترکیب را به اندازه استفاده نکنید، ممکن است به چوب آسیب برسد.

1 قاشق چایخوری روغن درخت چای را در یک گالون آب ترکیب کنید و با آن شیشه‌ها، سطوح و توالت را تمیز کنید تا جرم‌های موجود از بین بروند.

برای تمیز کردن توالت

از آب‌لیمو یا سرکه سفید استفاده نمایید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان