ماهان شبکه ایرانیان

ازدواج هایی که به خودسوزی می رسد

ازدواج‌های تحمیلی، از مهم‌ترین دلایل خودسوزی دختران در شهر دیشموک است. رییس آموزش و پرورش دیشموک در استان کهگیلویه و بویراحمد در دیدار با نماینده امور بانوان ریاست جمهوری تاکید کرد که ازدواج های تحمیل‌شده از مهم‌ترین دلایل خودسوزی دختران در این بخش است.

ازدواج هایی که به خودسوزی می رسد

ازدواج‌های تحمیلی، از مهم‌ترین دلایل خودسوزی دختران در شهر دیشموک است. رییس آموزش و پرورش دیشموک در استان کهگیلویه و بویراحمد در دیدار با نماینده امور بانوان ریاست جمهوری تاکید کرد که ازدواج های تحمیل‌شده از مهم‌ترین دلایل خودسوزی دختران در این بخش است.

به گزارش به نقل از قانون، محمد نوروزی‌نیا در نشستی با حضور نماینده‌ای از معاونت امور بانوان ریاست‌جمهوری و برخی مسئولان استانی و شهرستانی بانوان استان کهگیلویه و بویراحمد در آموزش و پرورش دیشموک گفت: بیشترین علل ترک تحصیل دختران در بخش دیشموک ازدواج زودرس، بی‌توجهی به بلوغ حسی، عاطفی و فکری در دختران و تنها در نظر گرفتن سن شرعی است.

وی با تشریح شرایط جغرافیایی بخش دیشموک اظهار داشت: بخش دیشموک، گسترده‌ترین و محروم‌ترین بخش شهرستان است که این پراکندگی جغرافیایی و نبود زیرساخت‌ها سبب شده مدارس در برخی روستاها وجود نداشته باشد. رییس آموزش و پرورش بخش دیشموک افزود: نبود زیر ساخت‌هایی مهمی چون راه مناسب و فقر اقتصادی سبب شده خانواده‌ها مانع تحصیل فرزندان شوند که با برگزاری جلسات توجیهی و مشاوره با والدین این دانش‌آموزان تاکنون توانسته‌ایم برخی فرزندان این خانواده‌ها را به چرخه تحصیل باز گردانیم.

نوروزی‌نیا با اشاره به نرخ خودسوزی بین زنان بخش دیشموک اظهارداشت: نرخ خودسوزی بین زنان بخش دیشموک بالاست؛ به گونه‌ای که هر سه ماه یک‌بار این خودسوزی‌ها رخ می‌دهد. از دلایل عمده این خودسوزی می‌توان به سطح پایین فرهنگی، اقتصادی و ازدواج‌های تحمیل شده اشاره کرد.

رییس آموزش و پرورش بخش دیشموک گفت: رشد مدارس به لحاظ کمی پس از انقلاب در بخش دیشموک بالاست و در وزارت آموزش و پرورش تلاش بر پوشش صددرصدی بوده؛ به‌ویژه در مقاطع ابتدایی برای روستاهای کم‌خانوار نیز مدرسه تشکیل شده ولی از لحاظ کیفیت آموزش بسیار پایین بوده و نرخ پوشش اگرچه در مقاطع دیگر مطلوب نیست ولی خوب است.

نوروزی نیا با اشاره به آمارهای دانش‌آموزان و معلمان بخش دیشموک هم تصریح کرد: جمعیت نیروی انسانی این بخش 435 نفر بوده که از این تعداد فقط 36 نفر دبیر زن هستند؛ یعنی چیزی حدود 8.3 درصد و مابقی مرد هستند، درحالی‌که 45 درصد دانش‌آموزان دختر هستند. وی گفت: این کمبود نیروی زن (حداقل 38 نفر) در متوسطه اول، دوم و کاردانش از یک‌سو و از سوی دیگر هم بافت سنتی منطقه و برخی تعصبات درباره مختلط بودن کلاس‌ها و معلمان مرد خانواده‌ها، مانع ادامه تحصیل دختران می‌شوند.

رییس آموزش و پرورش بخش دیشموک، عمده مشکلات آموزشی این بخش را جوابگو نبودن فضاهای پیش ساخته مدارس با توجه به رشد جمعیت به ویژه در مقطع ابتدایی برشمرد. نوروزی‌نیا گفت: احداث دو خوابگاه (پسرانه-دخترانه)، حداقل دو مدرسه ابتدایی(دخترانه-پسرانه)، هنرستان دخترانه، ساختمان پژوهش، سالن امتحانات، مرکز رفاهی معلمان، آزمایشگاه سیار و کانون پرورش فکری کودکان بسیار ضروری است.

وی در پایان به نماینده امور بانوان نهاد ریاست‌جمهوری گفت: امیدواریم شما صدای مظلومیت دختران منطقه را به گوش مسئولان به‌ویژه معاونت امور بانوان ریاست جمهوری برسانید».شهلا اختری، نماینده امور بانوان ریاست‌جمهوری در این نشست هم اظهارداشت: آذری‌نژاد از طریق فضای مجازی به اطلاع خانم ابتکار، معاون بانوان ریاست‌جمهوری رسانده که دختران در روستاهای بخش دیشموک به دلیل نبود خوابگاه مجبور به ترک تحصیل هستند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان