به گزارش ایسنا، «گاردین» نوشت: مرکز تحقیقاتی «نیلسن» اعلام کرده با توجه بیشتر کودکان و نوجوانان انگلیسی به کتابهای چاپی، فروش کتابهای دیجیتالی در سال 2016 شاهد چهار درصد کاهش بوده و این دومین سال متوالی است که چنین آماری به دست میآید.
طی سال گذشته میلادی، بیش از 360 میلیون جلد کتاب ـ اعم از چاپی و غیرچاپی ـ که ارزش آن به 100 میلیون پوند میرسد، در انگلستان به فروش رسیده است. آمارها نشان میدهد با این وجود که فروش کتابفروشیها 7 درصد نسبت به سال 2015 افزایش داشته، فروش کتابهای دیجیتالی چهار درصد کمتر شده است.
براساس گزارش «نیلسن»، میزان فروش کتابهای دیجیتالی از 563 میلیون پوند به 554 میلیون پوند کاهش داشته است. اما درباره کتابهای چاپی این رقم از دو میلیارد و 740 میلیون پوند به دو میلیارد و 760 میلیون پوند رسیده است.
بررسی آمار فروش پنج ناشر بزرگ «پنگوئن رندم هاوس»، «هچت»، «هارپر کالینز»، «پن مکمیلان» و «سیمون و شاستر» در سال 2015 نیز همین نتیجه را تایید کرد؛ در آن سال فروش کتابهای دیجیتالی این انتشاراتیها 2.4 درصد کاهش پیدا کرد.
برخی استقبال از کتابهای رنگآمیزی بزرگسالان و آثار پرطرفدار ادبیات داستانی همچون «دختری در قطار» نوشته «پائولا هاوکینز» و «برو دیدهبانی بگمار» رمانی از «هارپر لی» را دلایل بالا رفتن آمار فروش کتابهای چاپی دانستهاند.
اما موسسه «نیلسن» استقبال از کتابهای حوزه کودک و علاقه بیشتر نسل جوان به کتابهای چاپی را به عنوان دلایل افزایش فروش کتابهای چاپی در مقایسه با آثار دیجیتال ذکر کرده است. تحقیقی که در سال 2013 انجام شده بود، نشان داد 62 درصد افراد 16 تا 24 سال کتاب را به نسخههای دیجیتالی ترجیح میدهند. اکثر این افراد دلیل انتخاب خود را اینگونه بیان کردند: دوست دارم کتاب را در دست بگیرم.
«نیلسن» اعلام کرد 50 درصد فروش کل آثار ادبیات داستانی به کتابهای دیجیتالی اختصاص داشته و این رقم درباره آثار ادبیات داستانی کودکان تنها چهار درصد بوده است.
یکی از مسئولان این موسسه پژوهشی همچنین گفت که جوانترها کتابهای دیجیتالی را به عنوان زنگ تفریحی در زمان استفاده از دستگاهها و شبکههای اجتماعی به حساب میآورند.