صادقی در گفت‌وگو با میزان:

چرا همچون گاراژ به هر تئاتر بی‌محتوایی اجازه اجرا می‌دهند؟/شوخی‌های جنسی، رقص و آواز دلیل فروش تئاتر شده است

کارگردان نمایش "طلسم صبح گل" گفت: امروزه نه تنها تماشاخانه های خصوصی بلکه تماشاخانه های دولتی هم به سمت گیشه و تجارت رفته اند که من آن را نوعی بیشعوری دسته جمعی می نامم. این افراد با این کار می خواهند تیشه به ریشه فرهنگ زده و تئاتر را از تفکر خارج کنند.

قطب الدین صادقی نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر که این روزها مسئولیت تماشاخانه‌ای خصوصی در تهران را بر عهده گرفته در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، درخصوص دلیل تخصیص این سالن اجرایی برای جوانان تئاتری گفت: من به هیچ وجه نخواسته و نمی خواهم که وارد چرخه تئاتر تجاری این روزها شوم. زیرا وضعیت فعلی تئاتر تجاری امروز توهین به تئاتر است.

وی در همین راستا افزود: یک عده دلال سودجو به نام تهیه کننده و تولید کننده تئاتر آمده و مردم را فریب می دهند تا جیب هایشان پر پول شود. من طرفدار تئاتر فرهنگی هنری هستم و به همین دلیل خودم را آلوده تئاتر تجاری نمی کنم.

چرا همچون گاراژ به هر تئاتر بی‌محتوایی اجازه اجرا می‌دهند؟/شوخی‌های جنسی، رقص و آواز دلیل فروش تئاتر شده است

کارگردان نمایش "طلسم صبح گل" دلیل اصلی وضعیت فعلی تئاتر را اینگونه تشریح کرد: متاسفانه تئاتر تجاری از وقتی جان گرفت که حمایت های مرکز هنرهای نمایشی از سر تئاتر برداشته شد. آنها توپ را به زمین تئاتر خصوصی انداختند و بعد از آن یک عده دلال آمدند و این هنر را به تجارت خانه تبدیل کردند.

وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه تئاتر امروز در دستان عده‌ای تازه به دوران رسیده و خودشیفته است که در تئاتر به دنبال تفریح و تفنن هستند و متاسفانه این نگاه مسموم را به تماشاگران نیز انتقال داده اند.

این پژوهشگر تئاتر با نقد صریح تماشاخانه دولتی اذعان کرد: امروزه نه تنها تماشاخانه‌های خصوصی بلکه تماشاخانه های دولتی هم به سمت گیشه و تجارت رفته اند که من آن را نوعی سطحی نگری دسته جمعی می نامم. این افراد با این کار می خواهند تیشه به ریشه فرهنگ زده و تئاتر را از تفکر ایرانی اسلامی خارج کنند.

تئاتر ایران همچون گاراژ به هر کار بی‌محتوایی اجازه اجرا می‌دهد/شوخی‌های جنسی، رقص و آواز دلیل فروش تئاتر شده است/تئاتر ایران به دست یک عده دلال افتاده است///////////////دوشنبه

وی درباره هزینه های اداره یک تماشاخانه و تاثیر آن بر تجاری شدن تئاتر اضافه کرد: از نظر من اداره یک تماشاخانه هزینه دارد اما این دلیلی نیست که تماشاخانه‌ها هم به تئاتر تجاری دامن بزنند. از نظر من این تنها دلیل نیست و آنها برای تئاتر کیسه دوخته اند، تا از این وضعیت نابسامان پولی به جیب بزنند.

صادقی با گلایه از آثار روی صحنه تئاتر خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از تماشاخانه‌ها به شکل گاراژ در آمده و هر اجرایی را روی صحنه می برند. برای اینها محتوا هیچ اهمیتی ندارد. تئاتر امروز ایران پر از شوخی جنسی، رقص و آواز شده تا به هر قیمتی بلیت فروخته شود. متاسفانه تعریف فرهنگ و هنر در دستان این افراد افتاده و همین بزرگترین ضربه تاریخی به تئاتر کشور است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان