ماهان شبکه ایرانیان

معاون اجتماعی دادگستری خراسان رضوی در گفت‌وگو با میزان عنوان کرد

کسب رتبه نخست کشوری در کاهش تلفات جاده‌ای/ برخورد قاطع با رانندگان پرخطر

مرتضوی با اشاره به برخورد قاطع با رانندگان پرخطر گفت: استان خراسان رضوی در کاهش تلفات جاده‌ای در شش ماهه اول سال ۹۵ توانسته است حائز رتبه نخست در کشور شود.

سید امیر مرتضوی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای کاهش تصادفات رانندگی گفت: یکی از جرایمی بطور جدی در دستور کار معاونت اجتماعی دادگستری استان و بالتبع آن دادسرای عمومی و انقلاب در مرکز استان قرار گرفته است موضوع تصادفات اعم از فوتی و جرحی است. البته تصادفات خسارتی نیز در این مقوله، همواره مورد توجه بوده است.

وی گفت: در سال جاری چهار جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان به موضوع پیشگیری از تصادفات اختصاص یافته و نهایتاً شیوه نامه پیشگیری از تصادفات که برای 19 سازمان و دستگاه، 81 وظیفه پیش بینی کرده است تصویب و با ابلاغ به کلیه دستگاه‌های سطح استان خراسان رضوی لازم الاجرا شد.

این مقام قضایی اظهار کرد: با تأسی به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند پیشگیری‌ها عالمانه و کاربردی باشد جلسات مستمر و متعددی در این خصوص تشکیل شد که موجب شد از ظرفیت تمامی سازمان‌ها مرتبط در این راستا جهت هم افزایی استفاده شود.

مرتضوی گفت: تصادفات اعم از فوتی و جرحی، علاوه بر اینکه خسارت‌های سنگین عاطفی و روانی را برخانواده و جامعه تحمیل می‌کند، خسارت‌های مالی فراوانی نیز به بار می‌اورد. آمارها نشان می‌دهد که 6 تا 7 درصد درآمد ناخالص ملی کشور در اینگونه تصادفات هزینه می‌شود.

معاون اجتماعی دادگستری کل استان خراسان رضوی توضیح داد: در کشور ما خسارت‌های مادی تصادفات در هر سال بالغ بر 20 میلیارد دلار است . لذا باید به این مقوله بطور جدی پرداخته شود.
 
مرتضوی بیان کرد: در بررسی‌های صورت گرفته از عللی که موجب گسترش تصادفات می‌شوند  می‌توان به قانون‌گریزی، عدم رعایت مقررات راهنمایی رانندگی توسط رانندگان، عدم توجه به جلو در حین رانندگی، خستگی و خواب آلودگی، انحراف به چپ، سرعت و سبقت غیر مجاز و ... اشاره کرد.

این مقام قضایی به برگزاری 4 جلسه کمیته پیشگیری از تصادفات در حوزه درون و برون شهری اشاره کرد وگفت: از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته می‌توان به برخورد با رانندگان پر خطر در سطح معابر درون و برون شهری اشاره کرد. بر همین اساس رانندگان پرخطر شهرستان مشهد مقدس در دیماه 1394، 58 مورد بوده  که در شهریور ماه امسال به صفر رسیده است و در سطح معابر برون شهری در کل استان نیز شاهد کاهش 9 کیلومتری میانگین سرعت بوده ایم.

وی ادامه داد: در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل شاهد کاهش 148 نفری تلفات جاده‌ای در استان بوده ایم. یعنی کاهش 15 درصدی فوتی‌ها در سطح استان خراسان رضوی و در سطح شهرستان مشهد مقدس نیز شاهد کاهش 19 درصدی هستیم که این امر نشانگر مؤثر بودن طرح برخورد با رانندگان پر خطر ، اعمال قانون پس از شناسایی اولویت تخلفات، توجه به امر آموزش و اطلاع رسانی و استفاده از ظرفیت سیما است.

مرتضوی اظهار کرد: در تصادفات جرحی هرچند با 2 درصد افزایش جرحی و 11 درصدی مجروحین مواجه هستیم، لکن نسبت به میانگین کشوری آماری بسیار قابل توجه است و تلاش و برنامه ریزی، بر این امر صورت گرفته است که انشاءالله  با اتخاذ رویکرد پیشگیرانه، بتوانیم در پایان سال عملکرد قابل قبولی ارائه دهیم.

وی در پایان گفت: استان خراسان رضوی در کاهش تلفات جاده‌ای در شش ماهه اول سال 95 توانسته است حائز رتبه نخست در کشور شود.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان