شما در مسیر توسعهی کسب و کار خود در سطح جهانی، نه تنها با دشواریهای ناشی از تفاوت زبانی و زمانی مواجه خواهید شد، بلکه به احتمال زیاد مدل کسب و کار شما هنگام گسترش در سطح جهان نیز دچار تغییر خواهد شد. اگر یک کسب و کار به دنبال باقی ماندن در بازار جهانی است، باید تیمی متشکل از افرادی داشته باشد که تمام ظرافتهای مربوط به برندسازی را بلد باشند. نکتهی کلیدی برای استمرار ثبات در میان فرهنگهای مختلف این است از دیدگاه پایین به بالا استفاده شود.
اگر شما نیز به دنبال یادگیری روشهایی برای توسعهی موفق کسب و کار خود در سطح جهانی هستید، میتوانید نگاهی به موضوعات مطرح شده در این مقاله بیاندازید.
1. پایههای کسب و کار خود را محکم کنید
اگر شما به فکر جهانیسازی کسب و کار خود هستید، باید از خود بپرسید که آیا پایههای کسب و کار شما در سطح محلی محکم است؟ آیا شما منابع مالی لازم و منابع انسانی کارآزموده برای گسترش کسب و کار خود در سطح جهان، بدون از دست دادن بازارهای محلی را دارید؟
افرادی که شما مسئول گسترش کسب و کار خود میکنید مانند کارکنان عادی شما نیستند، آنها افرادی با جاهطلبی زیاد و پتانسیل کارآفرینی و نوآوری بالا هستند. آنان افرادی هستند که تغییرات را ممکن میکنند و نوآورانی هستند که نگرشی همچون نگرش شما دارند و حاضرند برای رساندن شرکت به اهدافش فداکاری کنند. با داشتن یک تیم قدرتمند، میتوانید برنامهای یکپارچه برای تثبیت وضعیت مالی خود پیش از جهانیسازی کسب و کارتان داشته باشید.
2. دید خود را گسترش دهید
در سالهای اخیر، شرکتهای بزرگ توجه خود را به سوی بازارهای در حال ظهور هم چون آسیا معطوف کردهاند چرا که بعضی از اقتصادهای با رشد بالا در این قاره قرار دارند و سرمایهگذاران و کارآفرینانی که به دنبال جهانیسازی کسب و کار خود هستند این فرصت را مغتنم شمردهاند. برای مثال سنگاپور را در نظر بگیرید که در گزارش PWC به عنوان دومین شهر دارای فرصتهای اقتصادی معرفی شده است.
مطابق با این تحقیق، دلیل جای گرفتن سنگاپور در این جایگاه، شاخصهای اقتصادی و اجتماعی هم چون راحتی شروع کسب و کار، بسترهای دیجیتالی و شرایط زندگی مناسب است. به دلایل ذکر شده سنگاپور تبدیل به هدف اول اکثر کسب و کارهایی تبدیل شده است که به دنبال گسترش بازارهای خود هستند و از این رو این کشور دروازهی ورود به بازارهای جنوبشرق آسیا محسوب میشود. یک مطالعهی مختصر در مورد وضعیت بازار کشورهای مختلف میتواند شما را قادر کند تا بهترین کشورها و شهرها را برای شکوفایی اقتصادی کسب و کار خود انتخاب کنید.
3. با کارشناسان جهانی مشورت کنید
گسترش کسب و کار در سطح جهانی کاری دشوار است، اما با گرفتن مشاوره از مشاوران اقتصاد بینالمللی میتوانید مسیر را هموار کنید. به عنوان مثال، شرکت مشاورهای Pura Vida Concepts، مستقر در سنگاپور، در زمینهی ارائهی مشاوره به شرکتهای کوچکی که قصد گسترش کسب و کار خود در سطح آسیا را دارند، فعالیت میکند. نیمرود گابریل (Nimrod Gabriel)، مدیرعامل این شرکت هدف اصلی از تاسیس آن را کمک به کسب و کارهای کوچک برای تحقق اهدافشان در سطح بینالمللی عنوان کرده است. او میگوید:
داشتن یک مشاور محلی برای گسترش کسب و کار در آن ناحیه بسیار حیاتی است. ما نه تنها به شرکتها در امور قانونی و بازاریابی و ارائهی محصولات کمک میکنیم، بلکه با اشراف بر شرایط بازار و فرهنگ محلی به آنها کمک میکنیم تا فرآیند گسترش کسب و کار آنها هموارتر گردد.
باید به این نکته توجه کرد که ممکن است سرویس یا محصولی در منطقهی مشخصی با موفقیت همراه شود. اما این موضوع به معنای موفقیت تضمینشدهی آن در سطح جهانی نسیت. به همین دلیل است که گرفتن مشاوره از مشاوران محلی برای ارزیابی مناسب بازار ضروری است.
4. به صورت موثر به بازارها نفوذ کنید
به عنوان یک شرکت کوچک، بزرگترین چالش پیش روی شما در مسیر جهانیسازی، مشکل کمبود بودجه است. با این حال حضور در بازارهای بینالمللی لزوما به بودجههای کلان نیاز ندارد. شرکتهای کوچک بهتر است با اتخاذ استراتژیهای مناسب و استفاده از تکنولوژیهای جدید به بازارهای جدید نفوذ کنند و به حضور برند خود استمرار بخشند. با استفادهی گسترده از تکنولوژی و حضور مستمر در شبکههای اجتماعی میتوانید برند خود را در سطح جهانی معرفی کنید بدون این که لازم باشد درگیر پیچ و خمهای بروکراسی حضور در کشورهای مختلف شوید.
اگر مشکل بودجه دارید، باید سیاستهای محدود در زمینهی جهانیسازی در پیش بگیرید. برای مثال اگر قصد حضور در شرق آسیا را دارید، ابتدا از یک کشور شروع کنید. با این کار میتوانید برند خود را در یک محدوده معرفی کنید و سپس به فکر گسترش آن باشید.
در پیش گرفتن استراتژیهای مناسب برای توسعهی در سطح جهانی بستگی به نوع کسب و کار شما دارد. همیشه به یاد داشته باشید که موفقیت در جهانیسازی کسب و کار به میزان تلاش شما بستگی دارد. جهانیسازی کسب و کار یک تصمیم و البته یک چالش بزرگ است. برای موفقیت در این زمینه باید زمان زیادی اختصاص داده و ارزیابیهای دقیقی از وضعیت کسب و کار در سطح جهان انجام دهید.