جذب سرمایهگذار یکی از سختترین مراحل کارآفرینی است. سرمایهگذاران زیادی وجود دارند که به دنبال سرمایهگذاری در استارتاپهای موفق هستند. شما در مذاکرات باید مبلغ دقیق مورد نیاز خود را ذکر کرده و به فرد سرمایهگذار بگویید که انجام این کار در آینده چه سودی برای او به همراه خواهد داشت. نکاتی که در ادامهی این مقالهی زومیت آورده شدهاند نیز به شما کمک میکنند تا بتوانید از سرمایهگذارها جواب مثبت بگیرید.
1- انعطافپذیر باشید
اگر شما به عنوان یک فرد کارآفرین به صحبتهای طرف مقابل خود گوش ندهید نمیتوانید مذاکرهی خوبی با او داشته باشید. معمولا افرادی که قصد سرمایهگذاری دارند در مذاکرات خود به دنبال نقاط ضعف طرف مقابل میگردند. آنها گاهی اوقات در مکالمات خود از اطلاعات مفیدی استفاده میکنند و اگر شما با دقت به حرفهای آنها گوش ندهید درواقع نصیحتهای یک آدم متخصص را از دست دادهاید. شما همچنین باید با دید بازتری به پیشنهادات آنها نگاه کنید و با اشتیاق فراوان به پیشنهادات آنها گوش دهید. معمولا مخترعینی که چیزی را اختراع میکنند یا کسبوکاری را آغاز میکنند نسبت به دستاورد خود بسیار حساس هستند. البته حق هم دارند که اینطور باشند؛ زیرا زحمت فراوانی برای به ثمر رسیدن آن کشیدهاند. اما از آنجایی که سرمایهگذارها نیز برای به دست آوردن پول خود زحمت فراوانی کشیدهاند، بنابراین هر دو طرف باید برای آغاز این همکاری اشتیاق داشته باشند و نسبت به پیشنهادات طرف مقابل انعطافپذیری نشان دهند.
2- صادق باشید
هرچقدر در مکالمات خود صداقت بیشتری داشته باشید بهتر میتوانید اعتماد طرف مقابل را به خودتان جذب کرده و درنتیجه به موفقیت برسید. زمانی که صحبت از سرمایهی یک شخص و محقق شدن رویاهای یک فرد دیگر به میان میآید هیچیک از دو طرف دوست ندارند که احساس کنند سرشان کلاه رفته است. صحبتهای شما در این مدل از مذاکرات باید با شور و اشتیاق همراه بوده و مهمتر از همه اینکه صادقانه باشد تا بتواند تاثیر خوبی روی طرف مقابل بگذارد.
3- اعداد را سر هم بندی نکنید
شاید فکر کنید این نکته هم مانند نکتهی قبل است و حرف جدیدی برای گفتن ندارد. اما زمانی که صحبت از اعداد و ارقام به میان میآید اغلب ما تمایل داریم که آنها را به سمت بالا رند کنیم. اما به یاد داشته باشید که حقیقت همیشه خودش را نشان میدهد و جابهجا کردن ارقام تاثیر خوبی روی طرف مقابل نخواهد گذاشت. ما گاهی اوقات به دلیل ندانستن مقدار دقیق اعداد آنها رند میکنیم که این موضوع هم برای دیگران خوشایند نخواهد بود. شما باید در مکالمات خود از مقدار دقیق هزینهها و سود احتمالی صحبت کنید. اگر نتوانید این کار را انجام دهید بهعنوان یک فرد کارآفرین و شخصی که روی آن سرمایهگذاری انجام شود دیده نخواهید شد. نیازی نیست که از اعداد و ارقام آماری بسیار دقیق استفاده کنید، درواقع شما باید با بیان ارقام راحت باشید. به یاد داشته باشید که هر رقم دارای وزن است و باید متناسب با وزن خودش بیان شود.
4- آمادهی انجام کار باشید
افراد بسیار کمی وجود دارند که بدانند چه مهارتهایی برای تبدیل شدن به یک کارآفرین مورد نیاز است و اینکه چقدر باید برای رسیدن به آن تلاش کنند. کارآفرینی بسیار سخت است. اغلب این افراد شبهای زیادی برای انجام دادن کارهایشان بیدار ماندهاند و از طرف افراد زیادی نه شنیدهاند تا اینکه توانستهاند درنهایت رضایت یک نفر را برای سرمایهگذاری جلب کنند. طی کردن این مسیر بهقدری دشوار است که هر شخصی از عهدهی انجام آن برنمیآید. بنابراین اگر میخواهید به موفقیت برسید باید خود را برای انجام کارهای سخت آماده کنید و روحیهی جنگجو بودن را در خودتان پرورش دهید.
5- نیازهای بازار را بشناسید
مطابق بودن با نیازهای بازار معمولا همان چیزی است که بین یک کارآفرین و سرمایهگذار قرار میگیرد. پاسخ مثبتی که شما از طرف سرمایهگذارها دنبال آن هستید به این بستگی دارد که محصول یا خدماتی که میخواهید عرضه کنید چقدر مورد استقبال قرار میگیرد. درواقع سرمایهگذارها دوست دارند ببینند که شما چقدر برای محبوبیت محصول خودتان تلاش کردهاید. شما باید نمونههای اولیه تولید کنید و واکنش بازار را نسبت به محصول خودتان ببینید. همهی این موارد به شما کمک میکنند که بتوانید فرد مناسبی را برای سرمایهگذاری روی کسبوکار خود پیدا کنید.