ماهان شبکه ایرانیان

۵۰ خودرو که جهان را تغییر دادند (قسمت سوم)

صنعت خودروسازی بدون شک یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین صنایع جهان است که نقش زیادی در توسعه کشورها داشته است. 

50 خودرو که جهان را تغییر دادند (قسمت سوم)

پس از گذشت 130 سال از عمر صنعت خودروسازی، این صنعت هنوز هم نقش پررنگی دارد. برخی کشورها تنها به‌واسطه‌ی یک برند خودروسازی و بعضی مواقع تنها با یک خودروی خوب، پیشرفت قابل توجهی تجربه کرده‌‌اند. در همین راستا، در زومیت لیستی از تأثیرگذارترین خودروهای تاریخ منتشر کردیم که شما را به مطالعه‌ی قسمت سوم این سری مقاله دعوت می‌کنیم.

1959 – Lotus Seven

ساختار این خودرو آن‌قدر ساده بود که می‌شد آن را حتی در آلونک حیاط خانه ساخت و آن‌قدر سریع بود که از طرف مسابقات مختلف رانندگی ممنوع شد تا برای دیگرخودروها هم شانسی باقی بماند. این خودرو شاهکار فلسفه‌ی مینیمالیست کالین چاپمن است که دو شرکت خودروساز، در ابتدا لوتوس و سپس از سال 1973 کاترهام، شهرت و اعتبار خود را بر شالوده‌ی آن بنا کردند.

1961 – Jaguar E-Type

هنگامی که اولین بار در نمایشگاه خودروی ژنو از آن پرده‌برداری شد، به‌سختی می‌شد تصور کرد چنین خودروی زیبایی برای تولید آماده باشد؛ فارغ از این که این خودرو چه‌اندازه سریع خواهد بود. این همه‌ی ویژگی‌های مورد نیاز برای محبوبیت چنین خودرویی نیست؛ یک خصوصیت حیاتی این خودرو، مقرون‌ به‌ صرفه بودن آن بود. برای بسیاری از علاقه‌مندان خودروهای اسپرت، شاید این بهترین پیشرفت ممکن در هنر طراحی خودروهای اسپرت بوده است.

1963 – Lotus Elan

ایلان خودرویی زیبا، سبک و سریع بود. اما واقعیت این است که هدایت‌پذیری هیچ خودروی جاده‌ای تا آن زمان به خوبی ایلان نبود. این عامل سبب شد ماندگاری نام ایلان در تاریخ تضمین شود. جالب این‌که حتی تا امروز تعداد معدودی از خودروهای تولیدشده موفق شده‌اند فرمان‌پذیری نزدیک ایلان از خود به نمایش بگذارند.

1964 – Chevrolet Corvair

در خلال سال‌های 1960 تا 1965، تیم فراری موفق به کسب 6 عنوان قهرمانی پیاپی در مسابقات 24 ساعته‌ی لمانز شده بود. هنری فورد دوم که شدیدا خواهان کسب عنوان قهرمانی این مسابقات توسط خودروهای فورد بود، مذاکرات خود را جهت خرید فراری شروع کرد. هرچند در ابتدا فراری علاقه‌ی خود را برای نهایی کردن این معامله ابراز کرد، اما در نهایت با مخالفت انزو فراری، این معامله نهایی نشد. اما هنری فورد مأیوس نشد و به بخش مسابقات شرکت خود دستور داد خودرویی بسازند که بتواند ایتالیایی‌ها را در لمانز نابود کند. این خودرو در سال 1964 ساخته شد و در نهایت، در سال 1966 هنری را به آرزوی خود رساند. در آن سال GT40 موفق به کسب سه رتبه‌ی اول مسابقات لمانز شد. این اولین بار در تاریخ بود که یک خودروی آمریکایی قهرمانی لمانز را به دست می‌آورد؛ و اولین باری که فراری از یک عضلانی آمریکایی شکست می‌خورد.

1965 – Ford Mustang

هنگامی‌ که فورد در سال 1965 از موستانگ رونمایی کرد، به همگان ثابت کرد که خریداران خودرو حتی در ساده‌ترین شکل حمل و نقل نیز به سبک خودرو اهمیت می‌دهند. موستانگ بر پایه‌ی خودروی نه‌چندان باکلاس فورد فالکون ساخته شد؛ خودرویی که بر مبنای اقتصادی بودن تا حد امکان و در عین حال اولویت‌دهی به مهندسی و ویژگی‌های کاربردی در برابر عملکرد خودرو طراحی شده بود. با بهره‌گیری از بدنه‌ای که به‌دقت طراحی شده بود تا شبیه خودروهای اسپرت باشد و سوار کردن آن بر شاسی و پیشرانه‌ی فالکون، موستانگ به سوگلی محبوب همه‌ی آمریکایی‌ها، از ستاره‌های هنری گرفته تا منشی‌ها، تبدیل شد و به همه ثابت کرد که سبک و ظاهر خودرو واقعا مهم است. اهمیت این ویژگی آن‌قدر زیاد است که باعث شده موستانگ آخرین خودروی عضلانی بازمانده با تولید پیوسته از دهه‌ی 60 میلادی تا کنون باشد.

رانندگی با این خودروی فوق‌العاده جذاب، بهتر از هر خودروی آمریکایی دیگر بود که تا آن زمان تولید شده بود و در عین حال، قیمت آن واقعا ارزان بود. این خودرو با به ارمغان آوردن قدرت برای مردم، شش ماه پس از شروع تولید به سریع‌ترین نرخ فروش در تاریخ رسید. تنها پس از 18 ماه، بیش از یک میلیون دستگاه موستانگ به فروش رفته بود.

1966 – Toyota Corolla

تویوتا امسال با ادعای این که کرولا پرفروش‌ترین خودروی تاریخ است، تبحر خود را در تولید خودروهای ایده‌آل خانواده‌‌گی مجدد به رخ همگان کشید. اگر همه‌ی 11 نسل و همه‌ی مدل‌های تولیدشده را در نظر بگیریم، به صحت این ادعا پی می‌بریم.

کرولا به‌عنوان خودرویی جمع‌وجور و کوچک با ابعادی حدود پنج هشتم خودروهای مشابهی که در دیترویت تولید می‌شد، پا به عرصه‌ی وجود نهاد. همزمان با بحران بنزین آمریکا در دهه‌ی 70 میلادی، کرولای مقرون‌به‌صرفه و قابل اعتماد اولین خودروی ژاپنی بود که جای پایی واقعی در آمریکا برای خود دست‌وپا کرد. در اواسط دهه‌ی 80 میلادی، کرولا مثل سایر سدان‌های کوچک، به سمت سیستم محورجلو تغییر مسیر داد. این خودرو هنوز هم یکی از پرفروش‌ترین تولیدات تویوتا است.

1966 – Lamborghini Miura

از آن‌جا که زیبایی ظاهری، موضوعی سلیقه‌ای است، نمی‌توان با قاطعیت گفت میورا زیباترین خودروی تولیدشده به دست بشر است. اما حداقل همه موافقند که تا امروز هیچ رقیب دیگری به اندازه‌ی میورا نمی‌تواند چنین ادعایی داشته باشد.

میورا به عنوان اولین خودروی اسپرت موتور وسط محورعقب، به قالب استانداردی برای سوپرخودروهای امروزی بدل شد. این خودرو در زمان عرضه، سریع‌ترین خودروی جاده‌ای ساخته‌شده تا آن زمان بود. می‌توان ردپای میورا را در ساختار آخرین سوپرخودروهای مشهور تولیدشده توسط مک‌لارن، فراری و پورشه پیدا کرد. میورا یکی از مهیج‌ترین و زیباترین خودروهای تمام دوران است که ثابت کرد خودرو فقط یک وسیله‌ی نقلیه نیست، بلکه می‌تواند یک آرزو یا رؤیا باشد.

1970 – Range Rover

برخی افراد نکته‌بین به شما خواهند گفت رنج‌روور اولین شاسی‌بلند لوکس واقعی نبود؛ بلکه این عنوان متعلق به جیپ واگونیر است و بنابراین افتخار اختراع این رده متعلق به رنج‌روور نیست. این حرف‌ها را فراموش کنید. از نظر اثرگذاری، هیچ شاسی‌بلندی بعد از لندرور اولیه چنین اهمیتی نداشته است. از زمان تولید رنج‌رور، توانایی‌های آفرود به ویژگی پایه‌‌ای که همه‌ی شاسی‌بلندها باید از خود ارائه دهند، تبدیل شد. رنج‌روور نشان داد که می‌توان در گل‌ولای، سنگ و برف تأثیری ویران‌گر داشت و هم‌زمان راحتی سرنشینان را نیز حفظ کرد.

1972 – Honda Civic

با وجود اینکه این خودروساز ژاپنی قبل از دهه‌ی 70 میلادی هم در حال فروش خودروهای خود در ایالات متحده بود، دهه‌ی 70 دورانی بود که همه چیز شتاب گرفت. به مدد بحران فراگیر سوخت در آمریکا، مشتریان خرید خودروهای کوچک‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر همچون هوندا سیویک را ترجیح می‌دادند. این شروع یک انقلاب در آمریکای شمالی بود که خودروسازان داخلی را از مرکز توجه خارج کرد و خودروسازان ژاپنی را از نوآوری به جریان اصلی تولید سوق داد.

با پایان این دهه و تبدیل خودروهای کوچک محورجلو به یک هنجار عمومی، هوندا سیویک به‌عنوان یک نام محبوب برای خودروهای خانوادگی شناخته شد؛ و با پایان دهه‌ی بعدی، اتومبیل‌های سواری محورعقب به یک کالای کمیاب تبدیل شدند.

1974 – Porsche 911 Turbo

حتی در سال 1974 توربوشارژ یک تکنولوژی قدیمی بود. این تکنولوژی قبلا در هواپیماها، خودروهای مسابقه‌ای و حتی بعضی خودروهای عجیب خیابانی آمریکایی مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما این پورشه بود که پس از سال‌ها تجربه در ساخت خودروهای توربوشارژ در مسابقات مختلف - از جمله پورشه 917/30 با قدرت 1100 اسب بخار که در سال 1973 موفق به قهرمانی در همه‌ی مسابقاتی که شرکت کرده بود، شد - این تکنولوژی را برای استفاده در خودروهای جاده‌ای به تکامل رساند. در نهایت پورشه در سال 1974 مدل 911 را به بازار عرضه کرد و پرچم‌دار جاودانه‌ی استفاده از تکنولوژی توربوشارژ شد که اکنون پس از 40 سال، اهمیت آن بیش از هر زمان در حال پدیدار شدن است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان