بررسی Incredibles ۲: این انیمیشن حال شما را در این دنیای جدی بهتر می‌کند

زیاد می‌شنویم که برخی از مخاطبان در توصیف «شگفت‌انگیزان ۲» می‌گویند نسخه جدید این انیمیشن از قسمت اول آن بهتر بوده است

زیاد می‌شنویم که برخی از مخاطبان در توصیف «شگفت‌انگیزان 2» می‌گویند نسخه جدید این انیمیشن از قسمت اول آن بهتر بوده است. «شگفت‌انگیزان» اثر برَد بِرد Brad Bird در سال 2004 موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم انیمیشن شد و حالا پس از 14 سال انتظار دنباله آن ساخته شده است. به نظر من تمام جزئیات نسخه جدید به‌خوبی نسخه اول آن است، اما شاید چون بیش‌ازحد در آن غرق‌شده‌ایم، نسخه جدید بهتر به نظر می‌رسد.
شگفت‌انگیزان والت دیزنی پیکچرز در دنیای متفاوتی ظاهر شده‌اند. ابرقهرمان‌ها به بخش‌های چندگانه (مثل «مرد آهنی» Iron Man، «ثور» Thor یا «انتقام‌جویان» Avengers) تبدیل نشده‌اند و تم داستان و رفتار آن‌ها مربوط به آینده بود (اگرچه ما به این مسئله آگاه نبودیم). طنزی که در «دنیای واقعی» ابرقهرمان‌های این فیلم می‌بینیم بسیار سرگرم‌کننده است. این شخصیت‌ها مشکلات و آسیب بیشتری در زندگی به‌دوراز استفاده از قدرت‌هایشان ایجاد می‌کنند که در نوع خود جالب است.

با وجود زمان طولانی که از ساخته شدن قسمت اول می‌گذرد، «شگفت‌انگیزان 2» از جایی که نسخه اول پایان یافت ادامه پیدا می‌کند؛ فعالیت‌های ابرقهرمانی در یک توافق‌نامه بین‌المللی غیرقانونی اعلام می‌شوند و باب و هلن (با صداپیشگی کریگ تی. نلسن Craig T. Nelson و هالی هانتر Holly Hunter) در تلاش هستند تا جایی که ممکن است خانواده‌شان را در سطحی معمولی حفظ کنند و به زندگی عادی بازگردند. این خانواده شامل ویولت (سارا واول Sarah Vowell)، دَش (هاک میلنر Huck Milner) و جک‌جک نوزاد است که به قدرت‌های ابر انسانی روبه رشدش در نسخه اول اشاره‌هایی شد و حالا در نسخه جدید به ثمر نشسته‌اند. بهترین دوست باب، لوسیوس (ساموئل ال. جکسون Samuel L. Jackson) ملقب به فروزون Frozone را هم به این جمع اضافه کنید.
به نظر می‌رسد که با توجه به وضع قوانین ضد ابرقهرمانی، خانواده شگفت‌انگیزان و لوسیوس در برابر وسوسه انجام یک مأموریت دیگر از پای در آمده‌اند. حالا موقعیتی پیش آمده که الاستی گرل (دختر انعطاف‌پذیر)، مادر خانواده، می‌تواند دوباره به مبارزه با اشرار بپردازد. این در حالی است که قهرمان پیشین قصه، باب، مجبور به خانه‌نشینی و نگه‌داری از بچه‌ها شده که در نوع خود نتیجه افتضاحی نیز به بار می‌آورد.اگر «شگفت‌انگیزان 2» یک انیمیشن کنایه‌دار به نظر می‌آید، باید گفت که مأموریت‌ها و ماجراهای آن بهتر از همیشه نشان داده شده است. البته، نسبت به چیزی که از نسخه قبلی به آن عادت کرده‌ایم ساختارشکنی گسترده‌تری شکل گرفته، اما پررنگ‌تر و جذاب‌تر از قبل شده است.
این انیمیشن یکی از بهترین آثار برَد بِرد تا به امروز است که پر از صحنه‌های اکشن در ترکیب با طنز و رنگ‌های خیره‌کننده است. ممکن بود ساخت دنباله این فیلم پس از گذشت این همه سال کاری هجو و بیهوده به نظر برسد، اما در عوض، با دیدن این انیمیشن درست در زمانی که دنیا بسیار جدی شده، حال و هوای خوبی خواهید داشت.
این مقاله برگرفته از نوشته جیم اسلوتک Jim Slotek در سایت Original-Cin است.
نظر سایر منتقدان درباره «شگفت‌انگیزان 2» چیست؟
تیم گریرسون Tim Grierson ؛ اسکرین اینترنشنال Screen Internationalاگر تنها یک ایهام درباره این انیمیشن سرگرم‌کننده زیرک وجود داشته باشد، این است که استعداد خیره‌کننده کارگردان از زیرساخت‌های احساسی داستان پیشی گرفته است. «شگفت‌انگیزان 2» انیمیشنی سریع است که به خاطر ارتباط با وضع ترحم‌انگیز شخصیت‌هایش از حرکت نمی‌ایستد: مردانگی تهدید شده‌ی آقای شگفت‌انگیز، استقلال تازه بیدار شده‌ی الاستی گرل و یا قرارهای عاشقانه ویولت که عجیب و ناخوشایند هستند با سرعت از خط داستان کنار گذاشته می‌شوند.
دیوید گریفین David Griffin ؛ آی‌جی‌ان IGN
فیلم‌نامه و کارگردانی قوی برد برد ماجراجویی‌های انیمیشنی او را به سطح بالاتری برده است. «شگفت‌انگیزان 2» به‌جای تقلید یا تمسخر فیلم‌های ابرقهرمانی که در این 14 سال ساخته شده‌اند، به داستان به‌یادماندنی در نسخه اول خودش رجوع کرده است: خانواده پار و اشتیاق آن‌ها به همکاری باهم در مواجه با موقعیت‌های سخت عجیب.
رابرت آبل Robert Abele ؛ رپ The Wrapخبر خوب این است که این نسخه جدید یک ماجراجویی شورانگیز و تیزهوش است که فراتر از علاقه‌مندی‌های ما ظاهر شده است. دنباله «شگفت‌انگیزان» هنوز باذکاوت و خنده‌دار است و در برابر نسخه اول بسیار قدرتمند ظاهر شده است.
موریا مکدونالد Moira Macdonald ؛ سیاتل تایمز The Seattle Times
تماشای شگفت‌انگیزان/خانواده پار (با کمک دوست باحالشان لوسیوس) که دوباره برای نجات دنیا آماده شده‌اند بسیار سرگرم‌کننده است. «شگفت‌انگیزان 2» یک داستان خانوادگی شیرین دارد که قلب‌ها را به تسخیر خود درمی‌آورد.
برین ترویت Brian Truitt ؛ یواس‌ای تودی USA Today
پیکسار سابقه زیاد درخشانی در ساخت دنباله‌ها ندارد، اما نسخه جدید «شگفت‌انگیزان» یک پیشرفت مثبت محسوب می‌شود و خاطره ساخت دنباله‌های «داستان اسباب‌بازی» Toy Story را تداعی نمی‌کند. این انیمیشن یک اثر اکشن درخشان و پر از جزئیات عالی است. موسیقی ساخت مایکل جانکو Michael Giacchino قوی‌تر از قبل شده و اشتیاقی که در این داستان خانوادگی در نسخه اول وجود داشت جذاب‌تر از نسخه پیشین شده، حتی اگر خود «شگفت‌انگیزان 2» کاملاً شگفت‌انگیز نباشد.
کلینت ورثینگتون Clint Worthington ؛ کانسیکوئنس آف ساوند Consequence of Sound
«شگفت‌انگیزان 2» به‌ندرت پایه‌های اصلی فیلم‌های ابرقهرمانی را متزلزل کرده است، اما جنجال‌هایی که در داستان اتفاق می‌افتد هم برای مخاطب خردسال و هم برای بزرگ‌سالان به یک اندازه جذاب و دوست‌داشتنی است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان