وبلاگ مشرق

ناجوانمردی جهانگیری در حق نظام و مردم/ یک انتقاد درست از یک برنامه درست!

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بر لزوم بازنگری در حقوق کارگران برای نیمه دوم امسال به دلیل گرانی زیاد تأکید کرد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

به جای تأکید بر "مشارکت حداکثری مردم" صورت گرفت:

ناجوانمردی جهانگیری در حق نظام و مردم

ناجوانمردی جهانگیری در حق نظام و مردم/ یک انتقاد درست از یک برنامه درست!

اسحاق جهانگیری، فعال چپ و معاون اول دولت سابق در بخشی از یک مصاحبه با روزنامه شرق پیرامون انتخابات امسال در جواب سؤال "‌به نظرتان مردم پای صندوق‌های رأی برمی‌گردند؟ " گفته است:

"بستگی به شرایط دارد. ممکن است یک واکنش مردم این باشد که یأس و سرخوردگی به حدی رسیده باشد که فکر کنند هیچ کاری نمی‌شود کرد و شرکت در انتخابات بی‌فایده است یا تصور کنند برای تغییر وضع موجود باید در انتخابات شرکت کنند و نگذارند کشور بیش از این خسارت ببیند. اما حاکمیت بداند که باید در پیشگاه تاریخ به ملت ایران پاسخ‌گو باشد. حتی اگر الان کسی از آنها توضیح نخواهد، بالاخره روزی ملت ایران از آنها توضیح خواهد خواست"! [1]

*حقیقتا اگر نام آقای جهانگیری را از ابتدای پاسخ سؤال خبرنگار شرق حذف کنیم؛ چه بسا مخاطب فکر کند که یکی از سران اپوزسیون خارجی و یا یک دشمن نظام چنین سخنانی را بر زبان رانده است!

و این از مظلومیت نظام جمهوری اسلامی است که برخی رجال و مدیران که مال و آبرویشان را از نظام اسلامی دارند اما اینچنین علیه نظام و انتخابات و عقلانیت شمشیر کشیده‌اند و به ساز دشمن خارجی و چپ‌های تحریمی می‌رقصند.

درباره اظهارات جهانگیری بیان چند نکته ضروریست:

یکم_ اساسا آن رجل سیاسی که بگوید حضور مردم در انتخابات بستگی به فلان و بهمان دارد در حالت خوشبینانه از ذره‌ای دانش سیاسی برخوردار نیست. اگر نگوییم که از روی عناد چنین حرفی را زده!

چه اینکه انتخابات بزرگترین میثاق ملی و یگانه دستاویز مردم برای عبور از مشکلات است.

آیا عقلانیت تأیید می‌کند که چنین گزینه مهمی را منوط و مشروط و بسته به این و آن معرفی کنیم؟

آیا عقل جهانگیری اقتضا می‌کند که یک بیمار به پزشک خود مراجعه نکند!؟

دوم_ آقای جهانگیری طوری همانند یک عبد و یک غلام در مقابل رخدادهای اجتماعی و تصمیمات فراگیر زانو بر زمین زده و سر تسلیم بر خاک نهاده که گویا اساسا متوجه نقش تعیین کننده رجال، خواص سیاسی و احزاب در این فرایندها نیست!

اساسا احزاب و رجال برای چه پدید آمده‌اند!؟ برای اینکه از انتفاعات سیاسی بهره‌مند بشوند و در روزگاری که جامعه نیاز به تصمیم دارد، بگویند "هرچه دلت خواست، همان"!؟

یا اینکه اینان وارد حیطه سیاسی می‌شوند برای اینکه "تصمیم درست" را برای مردم بازگو کنند، با حرکات صحیح اجتماعی همراهی داشته باشند و احیانا اگر اشتباهی از سوی مردم دیدند نیز آنرا گوشزد کنند!؟

چرا جهانگیری، نقش خود بعنوان یک رجل سیاسی را وا نهاده و در قبال جامعه همانند یک پیرو و یک غلام حلقه به گوش سخن می‌گوید؟

و سوم_ و اما مسئله "حاکمیت بداند" و "ملت روزی توضیح خواهد خواست"!

همانطور که اشاره شد اینها سخنان کسی مثل مریم رجوی یا مصطفی تاجزاده نیست بلکه صحبت‌های اسحاق جهانگیری فعال اصلاح‌طلب و معاون اول رئیس‌جمهور سابق است.

در گام بعد نیز باید به آقای جهانگیری یادآور شد که حاکمیت اتفاقا می‌داند و همه چیز را می‌داند و از همین روست که انتخابات برگزار می‌کند و اهل رعایت قانون هم هست و ایضا در فتنه دوستان آقای جهانگیری در سال 88 نیز از رأی مردم صیانت کرد.

"توضیح خواستن" هم حق ملت در هر لحظه‌ای است و اسحاق جهانگیری حق ندارد خود را کدخدای این حق طبیعی معرفی کند.

لکن مردم باید بدانند حرف امثال جهانگیری در حالتی است که یک حکومت جائر داشته باشیم، دچار فساد سیستمی و نادیده‌گیری قانون باشیم و حرف و رأی مردم در انتخابات‌ها بی‌اثر باشد و حاکمیت به دنبال رأی خود باشد نه رأی مردم!

و البته مردم می‌دانند و این تخاطب با مردم از آنرو صورت گرفت که ناجوانمردی اظهارات جهانگیری آشکار شود.

نانجیبی در مقابل نظامی مقدس که ماضیه و حالیه خود را به رأی و انتخاب مردم گره زده و در مسیر عدالت و قانون و اسلام در حرکت است اما اینچنین درگیری ناجوانمردی و سکوت کسانی از رجال خود است که می‌بایست در صف اول از نظام و انتخابات دفاع کنند و تبیین "مشارکت حداکثری" داشته باشند اما گویا طریقی دیگر بر گرفته‌اند و به تبعیت از دوستان تحریمی خود در ستاد اصلاحات، عزم "تحریم انتخابات" کرده‌اند.

گفتنیست، اسحاق جهانگیری همان کسی است که در ایام دولت روحانی و در حالی که بلندپایه‌ترین رجل اجرایی کشور بود اما شرایط کشور را به "شرایط ته درّه" تشبیه کرد و هرگز پاسخ نداد چرا در حالی که مسئولیت داشته اما در صف اول سیاه‌نمایی قرار گرفته است!؟

جبهه اصلاحات بعنوان تشکل مادر اصلاح‌طلبان تا این لحظه دست به تحریم انتخابات زده و دعوتی از مردم نداشته است. اما برخی احزاب چپ مثل کارگزاران، ندای ایرانیان، مردمسالاری و... با این تصمیم مخالفت و بر حضور در انتخابات تأکید کرده‌اند.

جهانگیری اگرچه از مبرّزین حزب کارگزاران است لکن ادبیات او یک ادبیات تحریمی و در چارچوب منویات چپ‌های تحریمی ارزیابی می‌شود.

***

یک انتقاد درست از یک برنامه درست!

ناجوانمردی جهانگیری در حق نظام و مردم/ یک انتقاد درست از یک برنامه درست!

حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی‌مطلق، از استادان حوزه علمیه در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری رسا پیرامون برنامه "حسینیه معلی" با اشاره به این که این برنامه از جمله برنامه های خوب، پرزحمت و پر از زیبائی صداوسیما بود، گفت: هرچند تولید و پخش این گونه برنامه ها؛ به خصوص این برنامه، نوآوری داشت و سبب احیای آئین ها شد و موضوع روح انقلابی و شهادت و ایثار بسیار دیده می شد که حقیقتا جای تشکر دارد؛ اما در این برنامه از همه متعلقات یک جلسه هیئت و حسینیه سخن به میان آمد؛ اما از موضوع منبر خبری نبود.

او می‌افزاید: جا داشت حداقل آخر هر جلسه پنج دقیقه همه حضار و عوامل و کارشناسان در محضر یکی از خطیبان مهذب و پر زحمت بنشینند -که الحمد... این گونه افراد کم نیستند مانند استاد انصاریان، آیت الله عاملی، حاج آقای پناهیان یا آیت الله میرباقری و امثالهم - زانوی ادب زمین زده و استفاده می کردند که ذهن مخاطب؛ خصوصا نسل نوجوان که با این برنامه انس گرفته بودند و محاسن این برنامه را دیده بودند با جایگاه رفیع منبر نیز آشنا می شدند. [2]

*باید اذعان داشت و به نیکویی اعتراف کرد که صداوسیما در بحث پرداختن به منبر و تکریم شعور در کنار شور و بیش از آن، کم نگذاشته و در محرم امسال شاهد پخش برنامه‌های تبیینی و محتوایی بسیار خوبی از شبکه‌های مختلف سیما بودیم.

همچنانکه در برنامه معظم حسینیه معلی نیز مبانی بسیار درستی از قبیل پرداختن به سنن مختلف، سنن آیینی، هنر و... وجود داشت و اقناعی هم بود.

لکن سخن حجت‌الاسلام موسوی‌مطلق نیز یک سخن درست است و می‌بایست در برنامه‌هایی از جنس حسینیه معلی، اگرچه اولویت با روضه‌خوانی و عزاداری و سوگواری است اما به اهمیت منبر و صدرنشینی آن نیز توجه شود.

در واقع با این کار دو نتیجه حاصل می‌شود. و آن اینکه با یک پرداخت معقول و در اقتضای وقت؛ هم اولویت برنامه کاسته نمی‌شود و هم مخاطب در فضای ادراکی قرار می‌گیرد و عزاداری را جدای از مفهوم تبیین و قید ضروری منبر تلقی نمی‌کند.

امید آنکه نقد درست حجت‌الاسلام موسوی مطلق بر برنامه درست حسینه معلی، مورد توجه و اقدام دست‌اندرکاران این برنامه معظم قرار گیرد.

***

حسن‌پور: حقوق کارگران برای نیمه دوم سال بازنگری شود

ناجوانمردی جهانگیری در حق نظام و مردم/ یک انتقاد درست از یک برنامه درست!

شهباز حسن‌پور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با شفقنا درباره وضعیت سبد معیشتی کارگران و کارمندان گفته است: تصمیمات اتخاذی در شورایعالی کار باید منطبق با واقعیت‌های اقتصادی کشور باشد که توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود. اما متاسفانه اوضاع کنونی حاکی از این است که سبد معیشتی کارگران و کارمندان تناسب چندانی با تورم فعلی کشور ندارد و دولت حتما باید این اختلاف را حتی با تخصیص خدمات معیشتی به صورت غیر نقدی جبران کند.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح دستمزدها برای نیمه دوم سال، بیان داشت: یکی از اختیارات شورایعالی کار این است که می‌تواند بر اساس قانون، مزد تصویبی سالیانه را بر اساس تغییرات تورمی اصلاح کند اما متاسفانه جلسات شورایعالی کار محدود به آخر سال و تعیین مزد سالیانه کارگران می‌شود در حالی که قانون تصریح دارد که شورای عالی کار باید هر ماه جلسه داشته باشد و این شورا بایستی با رصد وضعیت معیشتی و تورمی در طول سال مانع از افزایش فشار تورمی به معیشت کارکنان شود.

حسن‌پور با بیان اینکه وضع معیشت قشرهای ضعیف و کارگران و کارمندان با وضع مطلوب فاصله دارد، تصریح کرد: کارگران و کارمندان به اوضاع تحریمی و جنگ اقتصادی همه جانبه علیه کشورمان آگاه هستند و مشکلات عمومی را درک می کنند. اما وظیفه دولتمردان نیز تامین معیشت این بزرگواران و جلوگیری از کوچک شدن سفره‌ها در شرایط جنگ اقتصادی است. [3]

*البته از سخنان آقای حسن‌پور به این صراحت قانون نمی‌رسیم که شورایعالی کار می‌تواند در جلسات ماهانه خود نیز میزان حقوق‌ها را تغییر دهد لکن جدای از محتوای قانون اما حقیقت همچنانکه حسن‌پور نیز اشاره کرده این است که حقوق کارگران محترم دارای تناسب لازم با وضعیت گرانی و تورم نیست و باید برای این قضیه فکری بشود.

لکن از حیث کارشناسی به نظر می‌رسد پیشنهاد حسن‌پور برای جبران مافات دولت از طریق خدمات معیشتی غیر نقدی؛ پیشنهاد جذابی باشد و وزارت محترم کار باید در این رابطه حتما به نحو مقتضی تصمیم بگیرد و کارگران را با گرانی تنها نگذارد.

برخی محافل تحلیلی معتقدند دولت محترم می‌توانست با نظارت کارا بر بازار و قیمت‌ها و نیز اجرای مطلوب قوانینی مثل قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی و... جلوی گرانی بیقاعده فعلی را بگیرد تا چنین اوضاعی مثلا در بحث بی‌تناسب بودن حقوق کارگران با قیمت‌های روز شکل نگیرد.

مع‌الوصف اکنون لازم است که فکری به حال حقوق کارگران بشود و در ادامه حمایت‌های لازم از معیشت قشرهای کم‌درآمد صورت بگیرد.

دولت محترم در این زمینه مسئولیت مستقیم دارد.

***

1_ https://www.sharghdaily.com/fa/tiny/news-892992

2_ rasanews.ir/0036M0

3_ https://fa.shafaqna.com/?p=1631768

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان