به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، محمدرضا ستوده نیا، پنجشنبه، 19 دیماه، در نشست علمی حق تلاوت در مجتمع عالی امام خمینی(ره) با ذکر این مطلب که بحث تلاوت در آیه کریمه « َتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ» بیان شده است، عنوان کرد: اکثر مفسرین مخاطب این آیه را اهل کتاب ذکر کردهاند.
وی افزود: منظور خداوند در این آیه آن است که اگر اهل کتاب، کتب آسمانی خویش را به خوبی و با تدبر تلاوت کنند به فهم آن میرسند و به آن ایمان میآورند؛ یعنی باعث هدایت آنها میشود.
این قاری قرآن با بیان این مطلب که قرائت و تلاوت در وهله اول، یکی هستند، بیان کرد: لایه اول در بحث تلاوت قرآن، آن است که قرآن را به شکل متنی و بدون نگاه محتوایی قرائت کنیم که این نوع یکی از انواع تلاوت به شمار میرود.
ستودهنیا لایه دوم را نگاهی مفهومی به متن دانست و افزود: در لایه دوم بحث فهم مطرح است که قرآن به عنوان یک متن مقدس، جایگاه عمل انسان واقع میشود.
این پژوهشگر قرآنی بیان کرد: متأسفانه امروزه بیشتر به نغمات، تحریرها و... دقت میشود و اگر یک قاری قرائتی مفهومی داشت و از سر و صداهای ظاهری پرهیز کرد، دیده نمیشود.
وی ادامه داد: در این لایه تالی قرآن ابتدا باید متن را به شکل مفهومی قرائت کند؛ این لایه باعث میشود که به گفته قرآن اگر اهل کتاب، کتب اصلی خود را بخوانند با به کار بستن آن در زندگی هدایت شوند.
این پژوهشگر قرآنی با اشاره به لایه سوم در تلاوت قرآن، عنوان کرد: این لایه در بردارنده رویکرد تحقق عملی قرآن است که خروجی این تحقق به اخلاص ختم خواهد شد؛ فقط اخلاص است که میتواند راهگشای یک تلاوت باشد؛ یک قاری باید خضوع و خشوع را در پایان یک تلاوت به همراه داشته باشد.