ویتامین D بر بیماری آرتریت روماتوئید تأثیرگذار است

مطالعات نشان داده است که کمبود ویتامین D می‌تواند خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های خود ایمنی و همچنین آرتریت روماتوئید، ام‌اس و لوپوس را افزایش دهد. همین محققان دریافته‌اند که کمبود ویتامین D یک عامل طبیعی مهم در افزایش خطر پیشرفت این اختلالات است. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

مطالعات نشان داده است که کمبود ویتامین D می‌تواند خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های خود ایمنی و همچنین آرتریت روماتوئید، ام‌اس و لوپوس را افزایش دهد. همین محققان دریافته‌اند که کمبود ویتامین D یک عامل طبیعی مهم در افزایش خطر پیشرفت این اختلالات است. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

1. یک میلیون نفر به میزان کافی ویتامین D دریافت نمی‌کنند

کمبود ویتامین دی

تخمین زده می‌شود که 70 درصد از کودکان و بزرگ‌سالان در آمریکا از کمبود ویتامین D رنج می‌برند. به این خاطر که آن‌ها از این ویتامین به‌اندازه‌ی کافی در رژیم غذایی خود بهره نبرده و به میزان کافی در معرض نور خورشید قرار ندارند.

2. داروها بر جذب ویتامین D در بدن تأثیرگذارند

کمبود ویتامین دی

شما می‌توانید از داروهایی نظیر هیدروکسی کلروکین (Hydroxychloroquine) یا پلاکنیل (Plaquenil) و کورتیکواستروئیدها (corticosteroids) به‌عنوان بخشی از روش‌های درمانی بیماری آرتریت روماتوئید استفاده کنید، اما دکتر شما می‌تواند دوز ویتامین D شما را به‌منظور جلوگیری از عدم جذب آن در بدن اصلاح کند.

3. یک آزمایش خون سطح ویتامین D شما را نشان می‌دهد

آزمایش سطخ ویتامین دی

شما می‌توانید با یک آزمایش خون ساده به نام هیدروکسی ویتامین-25 D از کمبود ویتامین D در بدن خود مطلع شوید.

4. شما می‌توانید با تغییر رژیم غذایی خود ویتامین D بیشتری جذب کنید

تغییر رژیم غذایی برای جذب ویتامین دی

جذب بیشتر ویتامین D به‌سادگی و تنها با تغییر خوراک شما امکان‌پذیر است. به این معنی که فرد باید به سراغ خوردن ماهی‌های روغنی نظیر سالمون، ماهی خال‌خالی و ماهی تن برود. به‌علاوه زرده‌ی تخم‌مرغ و قارچ‌ها نیز در تأمین ویتامین D بدن ما موثر هستند. قطعاً مصرف غلات و شیر غنی‌شده با ویتامین‌ها هم برای شما مفید است.

5. 15 دقیقه قرار گرفتن در زیر نور آفتاب می‌تواند به شما کمک کند

استفاده از ضد آفتاب در برابر اشعه ی نور خورشید

تنها 15 دقیقه قرار گرفتن در زیر نور آفتاب بدون هیچ محافظی به جذب 500 میکروگرم ویتامین D در بدن منجر می‌شود. قطعاً در صورت اینکه قصد ماندن بیشتر در زیر نور آفتاب را داشته باشید به یک محافظ پوستی نظیر کرم ضد آفتاب نیاز دارید. در غیر این صورت پوست شما ممکن است در معرض آسیب قرار گرفته و خطر ابتلا به سرطان پوست نیز در شما بیشتر شود.

6. ویتامین D می‌تواند حال شما را بهتر و استخوان‌های شما را تقویت کند

ویتامین دی و تاثیر آن بر خلق و خو

ما می‌دانیم که ویتامین D برای جذب کلسیم حیاتی است، اما این ویتامین می‌تواند از پوکی استخوان نیز جلوگیری کند. موضوعی که می‌تواند برای افرادی با بیماری آرتریت روماتوئید خطرناک باشد. ویتامین D همچنین شما را درصورتی‌که نسبت به اختلالات خُلقیِ فصلی حساس باشید، از افسردگی مصون می‌دارد.

7. ویتامین D و دردهای مزمن

ویتامین دی و دردهای مزمن

بسیاری از داروها با اثراتی نظیر دردهای مزمن همراه هستند، اما کمبود ویتامین D نقشی مهم دراین‌بین را ایفا می‌کند. یک تحقیق نشان داده است که کمبود ویتامین D پیوند عمیقی با بیماری‌های اسکلتی عضلانی نظیر روماتوئید، آرتروز، نوروپاتی، میگرن و التهاب دارد.

8. ویتامین D می‌تواند به شما در مدیریت دردهای مزمن کمک کند

کنترل دردهای مزمن با ویتامین دی

آیا دارای یک درد مزمن هستید؟ ممکن است با کمبود ویتامین D همراه باشید. بسیاری از پزشکان پس از اندازه‌گیری سطح ویتامین بدن شما، ویتامین D را به‌عنوان بخشی از روش درمانی تجویز می‌کنند. باید گفت این تجویز راهگشا بوده است. بدن شما باوجود ویتامین D به‌آرامی از درد فاصله گرفته و وضع بهتری پیدا می‌کند.

9. ویتامین D چگونه جذب بدن می‌شود

نحوه ی جذب ویتامین دی در بدن

ویتامین D به‌مانند اکثر ویتامین‌های دیگر نیست. جذب این ویتامین به این صورت نیست که شما با خوردن غذا آن را به‌سرعت وارد بدن کنید. جذب این ویتامین نیازمند فرآیندی طولانی در کبد و کلیه‌های شماست. بدن شما نوعی از پری‌ویتامین D با نام دهیدروکلسترول (dehydrocholesterol) را در پوست ذخیره می‌کند. زمانی که پوست شما نور خورشید را جذب کرد، این ویتامین به پری‌ویتامین D3 تبدیل می‌شود.

10. ویتامین D و بیماری قلبی

ویتامین دی و بیماریهای قلبی

بیماری قلبی و حملات قلبی نیز با این ویتامین در پیوند هستند. به این خاطر که کمبود ویتامین D می‌تواند سبب یک التهاب دستگاهی از آرتریت روماتوئید شود. مشکلی که به اندام‌های داخلی آسیب می‌رساند. اگر خواهان مدیریت این خطرات هستید به یک متخصص قلب مراجعه کرده، در رژیم غذایی خود توازن ایجاد کنید و وزن خود را به حد ایده‌آل برسانید. سیگار کشیدن را متوقف کرده و به‌اندازه‌ی کافی ویتامین D جذب کنید.

11. انجام آزمایش خون برای تشخیص سطح ویتامین D

انجام آزمایش خون برای تشخیص سطح ویتامین دی در بدن

شاید خنده‌دار یا احمقانه به نظر برسد؛ اما در 10 سال گذشته تقاضا برای این آزمایش 4 هزار درصد افزایش یافته است. بسیاری از بیمه‌ها این آزمایش را پوشش نداده و سازمان برنامه‌ی بیمه همگانی ایالات‌متحده‌ی آمریکا این آزمایش را محدود به افرادی با ریسک بالا کرده است؛ افرادی نظیر بیماران دارای پوکی استخوان، افرادی با پوست شدیداً لک یا افرادی که کمتر در معرض نور خورشید قرار دارند.

12. بدن ما به چه میزان ویتامین D نیاز دارد؟

نیاز بدن به ویتامین دی

600 واحد ویتامین D در روز برای بدن ما توصیه می‌شود. اگر با کمبود این میزان واحد روبرو هستید، احتمالاً به ویتامین بیشتری نیاز دارید. برخی از افراد ممکن است نیاز به دریافت بین هزار تا 2 هزار واحد ویتامین D در روز داشته باشند. برخی دیگر از افراد که از کمبود شدید این ویتامین رنج می‌برند یا اینکه دارای بیماری‌های خاص هستند چیزی در حدود 5 تا 10 هزار واحد در روز ویتامین D دریافت می‌کنند.

13. آیا می‌توان ویتامین بیش‌ازحد نیاز بدن دریافت کرد؟

عوارض دریافت بیش از حد ویتامین دی

بله می‌توان. این کار باعث مسمومیت شده و به برهم خوردن آهنگ ضربان قلب، سنگ‌های کلیوی، ضعف عضلات و گیجی منجر می‌شود. از طرفی دیگر، برای ابتلا به چنین مسمومیتی نیاز است تا سطح بسیار بالایی از ویتامین D برای مدت‌زمانی طولانی مصرف شود. قبل از هرگونه تصمیم‌گیری با پزشک خود مشورت کنید.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر