غذاهایی که متخصصان قلب از خوردن آنها پرهیز می ‌کنند

دکتر کلاید دابلیو

دکتر کلاید دابلیو. یانسی، رییس گروه قلب و عروق دانشگاه پزشکی نورث وسترن آمریکا، می‌گوید که هر کسی می‌تواند مراقبت کند و فقط غذاهای سالم بخورد اما اگر زیاد سیگار بکشد و فعالیت جسمانی نداشته باشد، احتمال این که به نارسایی احتقانی قلب دچار شود کم نیست. رژیم غذایی خوب تنها بخشی از زندگی سالم و منظم است. در کنار آن باید ورزش کرد و مهمتر از همه این که فرد جلوی شکمش را بگیرد. دکتر یانسی می‌گوید: «موضوع تنها به خوردن ختم نمی‌شود بلکه لازم است تا دقت شود که چه مقدار کالری دریافت می‌کنیم.» او می‌افزاید: «ثابت شده است که میانه‌روی کلید قفل موفقیت در سلامتی است.»

هر نوع غذای فرآوری شده یا یخ زده

غذای فرآوری شده یا یخ زده

Credit: Shutterstock

دکتر کوین کمپل، متخصص قلب و عروق که شهرت جهانی دارد، می‌گوید: «این نوع غذاها مشخصا حاوی مواد شیمیایی، مواد افزودنی و نگه‌دارنده‌اند که سالم نیستند.» او می‌افزاید: «غذاهای فرآوری شده اغلب طعم دهنده‌هایی دارند که به شکل مصنوعی تولید می‌شوند. به علاوه، این غذاها همیشه مملو از سدیم‌اند.»

نوشابه‌ها

مضرات نوشابه‌های برای قلبCredit: Shutterstock

دکتر کمپل می‌گوید: «نوشابه‌ها جزو مواد غذایی هستند که فقط کالری دارند و فاقد هر نوع ارزش غذایی‌اند. از این رو، باعث چاقی می‌شوند.» او ادامه می‌دهد: «رژیم نوشابه‌های سودا از برخی جهات به مراتب بدتر از نوشیدنی‌های معمولی‌اند. این نوع نوشابه‌ها فرد را به روش‌های متعدد و به آرامی از پا درمی‌آورند.»

چیپس

رابطه مصرف چیپس با بیماری قلبیCredit: Shutterstock

به گفته دکتر کمپل: «چیپس‌ها سرشار از کالری‌اند، اغلب در روغن سرخ می‌شوند و هیچ ارزش غذایی ندارند.» پژوهشی نشان داده است که چیپس سیب زمینی نیز در فهرست غذاهایی قرار دارد که موجب پیری زودرس می‌شود چون با روغن اولسترا (olestra) تهیه می‌شوند. روغن اولسترا نوعی روغن مصنوعی جایگزین است که فاقد چربی، کالری و حتی کلسترول است اما قاتل ویتامین ای، یی، دی و کا و نیز کاروتنوئیدها است. کاروتنوئیدها مواد مغذی آنتی اکسیدان هستند که روغن اولسترا باعث دفع‌شان از بدن می‌شود.

غذاهای سرخ شده

تاثیر غذاهای سرخ شده بر قلبCredit: Shutterstock

دکتر یانسی می‌گوید: «هیچ دلیلی برای خوردن غذاهای سرخ شده وجود ندارد. این نوع غذاها فاقد هر نوع خاصیت و فایده برای قلب و عروق هستند.» وقتی برای بار دوم غذایی را سرخ می‌کنید، روغنش سرطان‌زا می‌شود. هنگامی که روغن و چربی غذا در معرض دمای بسیار زیاد قرار می‌گیرد، رادیکال‌های آزاد شکل می‌گیرند. چربی‌های ترانس در این غذاها باعث ایجاد التهاب در بدن می‌شوند. غذاهای سرخ شده کلسترل بد را افزایش می‌دهند و مسدود و سفت شدن شریان‌ها را به دنبال دارند. چربی‌های بد توانایی تیروئید را دچار اخلال می‌کنند و مانع از ترشح هورمون به میزان کافی می‌شوند.

الکل

مضرات الکل برای قلبCredit: Shutterstock

دکتر یانسی خاطرنشان می‌کند: «افراط در نوشیدن الکل علاوه بر افزایش کالری، قند خون را نیز بالا می‌برد.» الکل می‌تواند موجب بروز نشانه‌های فیبریلاسیون دهلیزی (آریتمی) شود که در پی آن خطر سکته مغزی تا پنج برابر افزایش می‌یابد. زیاده‌روی در نوشیدن الکل مانع از آن می‌شود تا کبد مواد مورد نیاز خون را برای لخته شدن ترشح نکند.

گوشت نمک سود

گوشت نمک سود و تاثیرات آن بر سلامت قلبCredit: Shutterstock

به گفته دکتر دیوید فیشمن، مدیر همکار آزمایشگاه کاتتریزاسیون قلبی دانشگاه توماس جفرسون آمریکا، گوشت نمک سود منبعی غنی از چربی است. نیترات موجود در نمک باعث می‌شود تا این ماده غذایی به مدت طولانی رنگ خود را حفظ کند اما هیچ خاصیت و فایده‌ای برای بدن مصرف کننده ندارد. برپایه گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در آمریکا (CDC)، گوشت نمک سود به محض ورود به بدن تبدیل به نیتریت شده و عامل ایجاد نیتروسامین می‌شود که جزو مواد شیمیایی سرطان‌زا به شمار می‌آید.

سوسیس و کالباس

تاثیر سوء سوسیس و کالباس  بر سلامت قلبCredit: Shutterstock

این مواد غذایی فرآوری شده مملو از سدیم و چربی هستند. دکتر فیشمن می‌گوید: «سوسیس و کالباس تهیه شده از گوشت بوقلمون چربی کمتری دارد اما پر از نمک است.» مصرف بیش از اندازه این نوع مواد غذایی می‌تواند به بیماری فشار خون، آسیب دیدن رگ‌های خونی و دیگر مسایلی که سلامت را تهدید می‌کند منجر شود.

هات داگ

هات داگ سرشار از مواد افزودنیCredit: Shutterstock

به گفته دکتر فیشمن: «هیچ کس نباید هات داگ را وعده غذایی به حساب بیاورد.» هات داگ لبریز از مواد افزودنی و سرشار از نمک است.

پنیر

پنیر منبع چربی و مضر برای قلبCredit: Shutterstock

دکتر فیشمن می‌گوید: «پنیر زیاد برای سلامتی خوب نیست چون کالری بالایی دارد.» او اظهار می‌کند: «هر از گاهی پیتزا خوردن بد نیست. منتها نه هر شب آن هم به عنوان وعده غذایی شام.» دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در شهر برکلی آمریکا می‌گویند هر سی گرم پنیر به طور متوسط معادل صد واحد کالری دارد که عمدتا چربی است. یعنی در هر سی گرم پنیر بین شش تا نه گرم چربی موجود است که بیشتر از نوع اشباع شده است.

غذاهای کنسروی

ضررهای کنسروCredit: Shutterstock

برپایه اعلام دکتر فیشمن: «هر غذایی که در قالب کنسرو عرضه می‌شود میزان بسیار زیادی سدیم دارد زیرا این ماده شیمیایی حکم نگه‌دارنده غذا را دارد.» وی اضافه می‌کند: «همیشه بهتر است غذای تازه بخوریم. از سوی دیگر، مهم نیست که میوه‌ها و سبزیجاتی که مصرف می‌کنید ارگانیک هستند یا نیستند بلکه مهم این است که این مواد غذایی را به شکل همیشگی بخورید.»

شیرینی‌ها

شیرینی سرآغاز دیابتCredit: Shutterstock

دکتر فیشمن همچنین اظهار می‌کند: « شکر تصفیه شده برای بدن مثل سم است؛ به خصوص اگر زیاد مصرف شود. شکر، انسولین طبیعی بدن را از بین می‌برد و اضافه وزن با خود می‌آورد.» افزون بر این، کلسترول بد خون افزایش پیدا می‌کند. بدن انسان هیچ نیازی به شکر زیاد ندارد. درست است که حکم انرژی را برای ماهیچه‌ها دارد اما ماهیچه هم فضای محدودی برای ذخیره‌سازی انرژی شکر دارد. بنابراین بقیه‌اش به شکل چربی درمی‌آید که دست آخر به چاقی می‌رسد.

شیرینی‌های پخته شده در فر

شیرینی‌های پخته شده در فرCredit: Shutterstock

دکتر فیشمن می‌گوید: «شیرینی‌های پخته شده در فر کالری، چربی و شکر فراوانی دارند.» او توصیه می‌کند که این گونه‌ از مواد غذایی را بهتر است در خانه درست کنید و به جای استفاده از روغن هیدروژنه (جامد) در پخت آنها کره و شکر کمتری به کار ببرید. این گونه خوردنی‌ها حاوی نوعی چربی ترانس هستند که واقعا ضرر دارند. کارخانه‌های تولید کننده این نوع شیرینی‌جات در فهرست مواد تشکیل دهنده آنها اشاره‌ای به وجود چربی ترانس نمی‌کنند مگر این که بیشتر از پنج دهم گرم باشد.

غذاهای نیمه آماده‌ای که در مایکروویو پخته می‌شوند

مصرف غذاهای نیمه آمادهCredit: Shutterstock

دکتر فیشمن به این نوع غذاها می‌گوید "غذاهای جعبه‌ای" و ادامه می‌دهد: «این نوع غذا را با سدیم تازه نگه می‌دارند و تا دل‌تان بخواهد کالری بالا دارند.»

بستنی

بستنی و مشکل قلبیCredit: Shutterstock

دکتر فیشمن می‌گوید: «هر بار که بیماری با اضافه وزن می‌بینم اولین سؤالم از او این است که اگر در یخچال شما را باز کنم، بستنی هم داخلش پیدا می‌شود!؟ جواب معمولا مثبت است. خودتان را از شر بستنی رها کنید چون بستنی هم سرشار از چربی و کالری است و هم کلسترول را به شدت افزایش می‌دهد.»

نوشابه‌های انرژی‌زا

نوشابه‌های انرژی‌زا دشمن قلبCredit: Shutterstock

دکتر فیشمن به صراحت تاکید می‌کند: «به هیچ عنوان مصرف نکنید مخصوصا با الکل!» به این علت که هر دو کالری و قند بالایی دارند. نوشابه‌های انرژی‌زا کافئین فراوانی هم دارد و کافئین یکی از مخدرهای مجاز فوق‌العاده خطرناک است! فشار خون بالا و تپش قلب ره‌آورد نوشابه‌های انرژی‌زا است. 

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان