الفبای مراقبت از پوست – P برای پپتدها [قسمت شانزدهم]

وقتی برای خرید لوازم آرایشی و بهداشتی به داروخانه می‌روید، روی بسته بندی محصولات را می‌خوانید؟ به مواد تشکیل دهنده محصولی که انتخاب کرده‌اید هم دقت می‌کنید؟ آیا می‌دانید کدام ترکیب‌های شیمیایی برای پوست شما مفید و کدامیک برایتان مضر است؟ پاسخ همه این سوالات را در الفبای مراقبت از پوست بخوانید

 

وقتی برای خرید لوازم آرایشی و بهداشتی به داروخانه می‌روید، روی بسته بندی محصولات را می‌خوانید؟ به مواد تشکیل دهنده محصولی که انتخاب کرده‌اید هم دقت می‌کنید؟ آیا می‌دانید کدام ترکیب‌های شیمیایی برای پوست شما مفید و کدامیک برایتان مضر است؟ پاسخ همه این سوالات را در الفبای مراقبت از پوست بخوانید. در این سری مقالات بنیتا با ترکیبات شیمیایی پرکاربرد در ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی آشنا می‌شوید. با خواندن این مقالات، خودتان مشاور زیبایی خودتان خواهید شد و می‎‌توانید بهترین محصول را برای پوست‌تان انتخاب کنید. پس اگر می‌خواهید یک مشاور مراقبت از پوست بشوید، با بنیتا همراه باشید.

در قسمت‌های قبلی الفبای مراقبت از پوست درباره پپتید مس و کاربردهای آن در تولید محصولات مراقبت از پوست توضیح دادیم. در این قسمت قصد داریم کاربرد انواع مختلف پپتیدها را به صورت عمومی بررسی کنیم.

فواید کرم های حاوی پپتیدها برای پوست

پپتیدها چیستند؟

پپتیدها (Peptides) زنجیره‌های کوتاه اسیدهای آمینه و بلوک‌های سازنده پروتئین هستند. شناخته‌ شده‌ترین پروتئین‌های پوستی کلاژن، الاستین و کراتین هستند که وضعیت بافت و تن رنگ پوست را مشخص می کنند. تاکنون صدها نوع مختلف از پپتیدها کشف شده که هر کدام از ترکیب‌های اسیدهای آمینه مختلف ساخته می‌شوند.

پپتیدها چه کاربردهایی دارند؟

پپتیدها در تولید محصولات مراقبت از پوست برای تقویت پروتئین‌هایی که به صورت طبیعی در پوست تولید می‌شوند، کاربرد دارند. به همین خاطر تمام محصولات پوستی حاوی پپتیدها به جوانسازی و تقویت پوست کمک می‌کنند. انواع مختلف پپتیدها تاثیرات متفاوتی دارند؛ از بازسازی موانع طبیعی پوست برای افزایش نرمی و رطوبت تا از بین بردن چروک‌های پوستی. می‌توان از چند پپتید به صورت همزمان در یک محصول استفاده کرد. این ترکیبات بیشتر در محصولات ضدپیری استفاده می‌شوند و برای پوست‌هایی تجویز می‌شوند که تولید پروتئین‌های ضروری در آنها متوقف شده است. اگر می‌خواهید محصولات مراقبت از پوست حاوی پپتید بخرید، روی برچسب محصول دنبال کلماتی بگردید که با عبارت peptide تمام بشوند. برخی از ترکیبات حاوی پپتیدها هم با عبارت palmitoyl آغاز می‌شوند.

پپتیدها چه فواید و مضراتی دارند؟

پپتیدها بخاطر قابلیت بازسازی و تقویت پروتئین‌های ضروری پوست، از قدرتمندترین ترکیبات ضدپیری شناخته‌ شده به شمار می‌روند. همانطور که گفتیم تنوع پپتیدهای شناخته شده بسیار زیاد است؛ به همین خاطر می‌توانید از محصولاتی استفاده کنید که شامل چند پپتید است و با اینکار چند مشکل پوستی را همزمان درمان کنید. با استفاده از این محصولات علاوه بر تقویت کارکردهای محافظتی پوست، نشانه‌های پیری را هم از بین خواهید برد. البته اگر پپتیدها درست ذخیره نشوند، در مقابل نور و هوا آسیب پذیر می‌شوند. مثلاً اگر شیشه حاوی محصول مراقبت از پوست حاوی پپتید را در مقابل نور مستقیم قرار بدهید یا زیاد درش را باز نگه دارید، پپتیدهای داخل محصول آسیب می‌بینند. تنوع بالای پپتیدهای مصرفی در تولید محصولات مراقبت از پوست تعریف عوارض و مضرات را سخت می‌کنند اما برخی پپتیدها باعث سوزش روی برخی پوست‌ها می‌شوند. پس قبل از خرید محصولات حاوی پپتیدها مطمئن شوید برای پوست‎‌تان ضرری ندارند.

پپتیدها در کدام محصولات موجودند؟

پپتیدها بیشتر در محصولاتی پیدا می‌شوند که باید برای مدت طولانی روی پوست بمانند. کاربرد ویژه این ترکیبات در ساخت محصولات ضدپیری هم پیش‌تر توضیح داده شد. اگر می‌توانید پپتیدها را به برنامه مراقبت از پوست‌تان اضافه کنید کرم‌های ضدپیری، ماسک‌ها و سرم‌ها را در اولویت قرار بدهید.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر