۹ رفتاری که از افراد دارای عزت‌نفس سر نمی‌زند

افرادی که از عزت‌نفس بالا برخوردارند پیش از هر چیز، حرمت نفس و ارزش شخصیتی خود را در اولویت قرار می‌دهند و از رفتارهایی که باعث می‌شود رضایت چندانی از زندگی خود نداشته باشند پرهیز می‌کنند. برای شناخت چند نمونه از این رفتارها با بنیتا همراه باشید.

افرادی که از عزت‌نفس بالا برخوردارند پیش از هر چیز، حرمت نفس و ارزش شخصیتی خود را در اولویت قرار می‌دهند و از رفتارهایی که باعث می‌شود رضایت چندانی از زندگی خود نداشته باشند پرهیز می‌کنند. برای شناخت چند نمونه از این رفتارها با بنیتا همراه باشید.

1- سعی در راضی نگه داشتن دیگران

سعی در راضی نگه داشتن دیگران

همیشه به صدای درونتان توجه کنید و کاری را انجام دهید که باعث شادی و آرامش شخص خودتان می‌شود. توجیه کردن و راضی نگه داشتن دیگران را فراموش کنید چرا که در بسیاری از موارد دیگران باعث ناامیدی شما می‌شوند و برایتان هزاران دلیل می‌آورند که چرا آنچه قلبتان به شما می‌گوید درست نیست. شما باید فراتر از اظهار نظر بقیه فکر کنید و کاری که به نظرتان درست است انجام دهید. فرد برخوردار از عزت‌نفس نظر و تصمیم خود را در اولویت قرار می‌دهد.

 

2- نگاه منفی به خود

نگاه مثبتی به خود داشته باشید

دیوید جیمز لیز: «به گفتمان با خود اهمیت بسیار دهید چرا که این گفتمان، برقراری ارتباط با جهان اطرافتان است.»

اگر می‌خواهید ماهیت زندگی‌تان شاد و مثبت باشد باید تفکرتان را هم با آنچه از زندگی می‌خواهید همسو کنید. اگر نگرشی منفی نسبت به خود داشته باشید دنیا را خاکستری و افسرده می‌بینید اما با داشتن رابطه‌ای مثبت با خود به هر طرف که نگاه کنید فرصت و برکت در زندگی می‌بینید. افراد دارای عزت‌نفس ذهنشان را سرشار از افکار، روابط، مشاغل و اهداف مثبت می‌کنند.

 

3- راکد ماندن

سخن بزرگان: «حاشیه‌ی امن جای زیبایی است اما چیزی در آنجا رشد نمی‌کند.»

اگر به دنیای اطرافتان نگاه کنید، به ترسناک بودن دنیا پی می‌برید. برخی افراد برای عدم مقابله با این سختی‌ها سعی می‌کنند تا جایی که ممکن است در حاشیه‌ی امن خود باقی بمانند. نباید فراموش کرد که اگر راه‌های جدید را در زندگی امتحان نکنیم رشد نخواهیم کرد. افرادی که از عزت‌نفس کافی بهره‌مند هستند سعی می‌کنند توانایی‌هایشان را به چالش بکشند و با وسعت بخشیدن به محدوده‌ی قابلیت‌ها رشد کنند.

 

4- پیرو افکار غالب بودن

پیرو تایید دیگران نباشید

همانند مورد قبلی فراموش نکنید اگر سعی کنید مثل همه موجی یکسان را دنبال کنید هرگز رشد نخواهید کرد. برای اینکه در این جهان بدرخشید باید راه خودتان را در رسیدن به موفقیت بسازید و به‌جای عقاید قدیمی دیگران به صدای درونتان اعتماد کنید. اگر با آنچه در درونتان می‌گذرد احساس راحتی کنید و به حسی که از درون شما را پیش می‌راند اعتماد کنید درهای جدیدی به رویتان گشوده خواهد شد.

 

5- داشتن شغلی بی‌روح

به سراغ شغل رویاهایتان بروید

متأسفانه بسیاری از مردم ناچارند برای پرداخت مخارج زندگی در مشاغلی مشغول به کار شوند که علاقه‌ای به آن ندارند اما لزومی ندارد همواره جزئی از این جامعه‌ی آماری بمانید. اگر شغلی خسته‌کننده دارید می‌توانید آن را ترک کنید و شغلی مناسب روحیاتتان که از انجامش لذت می‌برید پیدا کنید. افراد دارای عزت‌نفس با دقت درون خود را می‌کاوند تا آنچه روحشان برای ادامه‌ی زندگی نیاز دارد بیابند و بدون لحظه‌ای تردید به دنبال برطرف کردن این نیاز درونی می‌روند. البته گاهی اوقات باید شغلی را تحمل کرد تا انتخاب بهتری سر راهمان قرار گیرد اما هدف از بیان این نکته این است که اگر خودمان را دوست داشته باشیم و برای خود احترام قائل باشیم نباید شغلی را که سلامت روحی و احساسی‌مان را به خطر می‌اندازد ادامه دهیم.

 

6- بی توجهی به سلامتی

اگر از لحاظ جسمانی، روحی و احساسی به مشکل برخوردید روش زندگی‌تان را مورد بررسی قرار دهید تا تغییراتی به منظور بهبود خود در آن اعمال کنید.

اما این تغییرات نیازمند زمان و قدم‌های منطقی است و یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد. هر فردی که از عزت‌نفس کافی برخوردار باشد سلامت خود را در درجه‌ی اول اهمیت قرار می‌دهد چون بدون سلامتی لذت بردن از زندگی و بهره بردن از توانایی‌ها به بهترین نحو ناممکن است.

 

7- روابط شخصی سلطه گرا

به سلامت روابط خود دقت کنید

اگر دوستان و اطرافیانی دارید که سعی می‌کنند زندگی شما را تحت کنترل داشته باشند باید از خطر چنین روابطی آگاه باشید. نباید تن به تحمل رابطه با افرادی را داد که می‌خواهند سکان زندگی شما را به دست بگیرند. این‌گونه روابط که به آن‌ها «روابط مسموم» نیز گفته می‌شود در هرگونه رابطه‌ای ممکن است اتفاق بیفتد.

شما مستحق روابط و دوستانی هستید که کیفیت زندگی‌تان را بالا ببرند و موجب رشد و یادگیری شوند. اگر کسی در اطرافیانتان هست که از انرژی شما می‌کاهد باید در ارتباط با این فرد تجدید نظر کنید. افراد با عزت‌نفس هرگز اجازه نمی‌دهند شخص دیگری سکان زندگی‌شان را به دست بگیرد.

 

8- تنبلی کردن

تنبلی راه رسیدن به هدف نیست

بسیاری از ما در عصر فناوری به‌جای انجام کار، خود را با گوشی، تبلت و کامپیوتر سرگرم می‌کنیم و انگیزه‌ی لازم برای انجام کارهای مؤثر در دنیای واقعی را از دست داده‌ایم؛ اما اگر عزت‌نفس داشته باشیم به‌خوبی می‌دانیم که از خود راضی بودن صحیح نیست و باید برای رسیدن به اهداف با نظم و خویشتن‌داری همواره در تکاپو باشیم.

 

9- اولویت ندادن به خوشبختی خود

بسیاری از مردم به کمتر از آنچه استحقاقش را دارند قانع می‌شوند چون خود را باور ندارند و یا از تغییر شرایطی که به آن عادت کرده‌اند می‌ترسند؛ اما اگر عزت‌نفس داشته باشیم باید همیشه خوشبختی خود را صرف‌نظر از کارهایی که برای رسیدن به آن باید انجام دهیم اولویت قرار دهیم. افراد دارای عزت‌نفس محدودیتی برای زندگی خود قائل نیستند و به معجزه‌ی یک تصمیم قلبی باور دارند.

 

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر