۵ واقعیت درباره غذاهایی که با ماکروویو گرم می‌کنید

آیا گرم کردن غذا در ماکروویو به مواد مغذی آن آسیب می‌رساند؟ چنین چیزی درست نیست. شما نباید نگران مواد مغذی غذاهایی باشید که در ماکروویو گرم می‌شوند

5 واقعیت درباره غذاهایی که با ماکروویو گرم می‌کنید
آیا فیلم American Hustle را دیده‌اید؟ آیا آن صحنه را به یاد دارید که در آن نقش جنیفر لورنس، کل خانه را به دلیل گرم کردن غذا در ماکروویو می‌سوزاند؛ زیرا غذا را در فویل آلومینیومی پیچیده است. بعد وی با حالتی عصبانی به شوهر خود می‌گوید هرگز نباید چنین دستگاهی را می‌خریدند؛ زیرا ماکروویو ارزش غذایی غذاها را کاهش می‌دهد.
البته این موضوع صحت ندارد. با این حال، واقعیت این است که از زمان اختراع ماکروویو، همواره سؤالاتی برای افراد پیش آمده است. در ادامه به سؤالات رایج در مورد ماکروویو پاسخ داده شده است.

آیا گرم کردن غذا در ماکروویو به مواد مغذی آن آسیب می‌رساند؟
چنین چیزی درست نیست. شما نباید نگران مواد مغذی غذاهایی باشید که در ماکروویو گرم می‌شوند. طبق گفته مدیر مرکز تحقیقات پیشگیری دانشگاه Yale، David Katz، ماکروویو هیچ ضرری به مواد مغذی نمی‌رساند. در واقع، هر نوع پختن می‌تواند مواد شیمیایی غذا یعنی محتوای مغذی مانند ویتامین C، امگا 3 و برخی آنتی‌اکسیدان‌های فلاون‌زیستی که در کل نسبت به گرما حساس هستند را تغییر دهد. مواد مغذی سبزی‌ها نیز به آبی که در حین پختن استفاده می‌شود، منتقل می‌شوند. از آنجا که به هنگام گرم کردن یا پختن غذا در ماکروویو، آب کمتری از بین می‌رود، مواد مغذی بیشتری داخل سبزی‌ها و غذا می‌ماند.

آیا می‌توان از ظروف یا بسته‌های پلاستیکی در ماکروویو استفاده کرد؟
استفاده از ظروف پلاستیکی در ماکروویو هرگز توصیه نمی‌شود؛ زیرا ماکروویو ممکن است پیوند مواد پلاستیکی را بشکند و مواد شیمیایی بیشتری مانند BPA و استرهای اسید فتالیک را وارد غذاها کند. شرکت‌های زیادی در حال حاضر ظروف بدون BPA و قابل‌استفاده در ماکروویو تولید می‌کنند. با این حال، در تحقیقی که در سال 2011 در Environmental Health Perspectives انجام شد، محققان 455 ظرف پلاستیکی از شیشه شیر نوزادان گرفته تا ظروف غذا را موردبررسی قرار دادند و متوجه شدند تقریباً تمام این ظروف، همچنان مواد شیمیایی استروژنی از خود تولید می‌کنند که با چاقی مفرط و برخی از انواع سرطان ارتباط دارد. حتی ظروف پلاستیکی که به عنوان ظروف فاقد BPA تولید می‌شدند نیز از این قاعده مستثنا نبودند. حضور پلاستیک در همه جا باعث می‌شود که اجتناب کامل از آن‌ها امکان‌پذیر نباشد. با این حال، بهترین توصیه برای اجتناب از پلاستیک‌ها این است که در مواقع ممکن از آن‌ها استفاده نکنیم و همواره غذا را به ظروف شیشه‌ای یا سرامیک انتقال داده و بعد در ماکروویو بگذاریم.

آیا گرم کردن مجدد پاستا، باعث می‌شود که سالم‌تر شود؟
یک آزمایش جدید در برنامه تحقیقی سلامت BBC به نام Trust Me, I’m a Doctor، نکته جالبی را کشف کرد که سروصدای زیاد به راه انداخت. در این برنامه پس از پختن پاستا و خنک شدن آن، مجدداً آن را در ماکروویو گرم کردند. بدین طریق گلوکز خون افراد شرکت‌کننده در آزمایش پس از خوردن آن پاستا، تا 50 درصد کاهش یافت. محققان اظهار داشتند که دلیل این اتفاق این است که پاستایی که سرد شده و مجدداً گرم می‌شود، همانند نشاسته مقاوم عمل می‌کند و از شکستن کربوهیدرات و جذب آن‌ها به صورت شکر توسط روده جلوگیری می‌شود. با این حال، زیاد هیجان‌زده نشوید. این آزمایش تنها بر روی 9 نفر انجام شده است. در نتیجه فعلاً این موضوع را با کمی شک و شبهه قبول کنید. دکتر Katz توصیه می‌کند از پاستایی که از غلات کامل تهیه شده استفاده کنید که سالم‌تر است. این نوع پاستا به دلیل داشتن میزان زیادی فیبر، شکر خون را فوراً افزایش نمی‌دهد.

آیا ماکروویوها غذاها را کامل می‌پزند؟
زمانی که بحث پختن غذا در ماکروویو به میان می‌آید، طبق گفته وزارت کشاورزی آمریکا، ماکروویو تا عمق 1 الی 1٫5 اینچی مواد غذایی نفوذ می‌کند. در نتیجه گرما نمی‌تواند به مرکز غذاهای ضخیم برسد. این موضوع به ویژه برای گوشت قرمز یا گوشت ماکیان بسیار خطرناک است؛ زیرا ممکن است به دلیل گوشتی که کامل نپخته، دچار مسمومیت غذایی شوید. بهتر است از ماکروویو به عنوان دستیار خود در آشپزخانه بهره نبرید.

آیا ریزموج‌ها یا همان ماکروویوها خطرناک هستند؟
دلیل این که به این دستگاه ماکروویو می‌گوییم، این است که نوعی ریزموج یا ماکروویو الکترومغناطیسی ساطع می‌کند تا غذا را گرم کند. مطمئناً این باور صحت ندارد که ماکروویوها همان پرتوهای ایجاد کننده سرطان هستند. تمام کاری که ماکروویوها انجام می‌دهند، این است که باعث می‌شوند مولکول‌های غذا حرکت کنند و حرکت مولکولی باعث ایجاد گرما می‌شود. تنها با ایستادن در کنار ماکروویو، سرطان نمی‌گیرید. ریزموج‌ها عمدتاً در داخل محفظه ماکروویو قرار دارند و آن‌هایی که از این محفظه خارج می‌شوند، بسیار کمتر از تعدادی هستند که بتوانند به شما آسیب برسانند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان