چرا برخی افراد در خواب حرف می‌زنند؟

چه چیزی باعث حرف زدن در خواب می‌شود؟ حرف زدن در خواب ممکن است نشانه‌ای از یک اختلال جدی در خواب مانند آپنه خواب، هراس شبانه، اختلال رفتاری در خواب یا غیره باشد. حرف زدن در خواب ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که فرد دچار تب، کمبود خواب، افسردگی یا استرس شده یا قبل از خواب الکل یا داروی خاصی استفاده کرده است.

چرا برخی افراد در خواب حرف می‌زنند؟
حرف زدن در خواب چیست؟
حرف زدن در خواب نوعی اختلال خواب است که می‌تواند در هر مرحله‌ای از خواب اتفاق بیفتد. طبق گفته بنیاد علوم ملی آمریکا، حرف زدن در خواب شامل مکالمات پیچیده یا گفتگو با خود، سخن تند و نامفهوم یا من‌من کردن است. افرادی که در خواب حرف می‌زنند، معمولاً تا زمانی که کسی در مورد این موضوع به آن‌ها بگوید، از شرایط خود اطلاع ندارند.
در بیشتر افراد، حرف زدن در خواب هیچ آسیب فیزیکی به همراه ندارد. این موضوع تنها ممکن است باعث خجالت یا مزاحمت افراد دیگری باشد که با فرد موردنظر در یک اتاق می‌خوابند.
همچنین همسر این افراد باید بداند کلماتی که این افراد در حین خواب می‌گویند، عمدی انتخاب نمی‌شوند.

چه چیزی باعث حرف زدن در خواب می‌شود؟
حرف زدن در خواب ممکن است نشانه‌ای از یک اختلال جدی در خواب مانند آپنه خواب، هراس شبانه، اختلال رفتاری در خواب یا غیره باشد. حرف زدن در خواب ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که فرد دچار تب، کمبود خواب، افسردگی یا استرس شده یا قبل از خواب الکل یا داروی خاصی استفاده کرده است.

آیا حرف زدن در خواب خطرناک است؟
اگر حرف زدن در خواب باعث اختلال در خواب می‌شود یا بر روی کارهای روزمره یا روابط شما تأثیر می‌گذارد، بهتر است با یک متخصص خواب مشورت کنید.
همچنین حرف زدن در خواب می‌تواند باعث کمبود خواب شود. این امر منجر به بروز بیماری‌های قلبی، دیابت و چاقی مفرط می‌شود. هر چیزی که باعث اختلال در خواب بشود، مشکل‌ساز است.
همچنین حرف زدن در خواب ممکن است باعث اختلال در خواب همسر فرد موردنظر شود. معمولاً همسر این افراد، آن‌ها را مجبور می‌کنند تا به متخصص خواب مراجعه کنند؛ زیرا حرف زدن در خواب باعث اختلال در خواب آن‌ها می‌شود. اگر این مسئله یک‌بار پیش بیاید، مشکل‌ساز نیست؛ اما اگر دائماً تکرار می‌شود، نشان‌دهنده یک اختلال جدی در خواب است.

آیا باید فردی را که در خواب حرف می‌زند، از خواب بیدار کنید؟
بستگی دارد. اگر فرد موردنظر تنها در خواب حرف می‌زند، بیدار کردن باعث می‌شود که یک دقیقه این شرایط متوقف شود؛ اما زمانی که دوباره به خواب می‌روند، دوباره حرف می‌زنند. در نتیجه بیدار کردن مشکل را رفع نمی‌کند. اگر این مشکل به اختلال رفتاری در خواب ربط دارد یا مشکل از خواب‌پریشی است، بیدار کردن ممکن است مؤثر واقع شود. شاید هم تأثیری نداشته باشد. به همین دلیل حتماً باید با متخصص خواب صحبت کنید.

آیا می‌توان با فردی که در خواب حرف می‌زند، صحبت کرد؟
این موضوع به فرد موردنظر بستگی دارد. طبق گفته بنیاد ملی علوم آمریکا، حرف زدن در خواب ممکن است خودجوش باشد یا از طریق مکالمه بروز کند.

آیا حرف زدن در خواب قابل‌درمان است؟
یک روش برای از بین بردن این مشکل، بهره‌مندی از بهداشت خواب است؛ به عبارت دیگر رفتارهایی که در طول روز و قبل از خواب انجام می‌دهید، بر روی خواب تأثیر می‌گذارند. سعی کنید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • همواره در یک ساعت مشخص به رختخواب بروید و در یک ساعت مشخص بیدار شوید.
  • هر شب بین 7 الی 9 ساعت بخوابید.
  • از خوردن نوشیدنی‌های الکلی اجتناب کنید. الکل به افراد کمک می‌کند که خواب‌آلود بشوند و سریع به خواب روند؛ اما ممکن است باعث ایجاد اختلال در روند خواب و بیداری شود.
حرف زدن در خواب چقدر طول می‌کشد؟
بیشتر افراد به طور موقت دچار حرف زدن در خواب می‌شوند. معمولاً همزمان با بزرگ شدن بچه‌ها، این مشکل از بین می‌رود. با این حال گاهی اوقات، ممکن است حرف زدن در خواب در دوران بلوغ نیز ادامه پیدا کند.

آیا کلماتی که در حین خواب استفاده می‌شوند، با رؤیای فرد ارتباط دارند؟
هیچ‌کس دقیقاً پاسخ این سؤال را نمی‌داند. عملکرد مغز در حین خواب به قدری پیچیده است که نمی‌توان دقیقاً گفت محتوای خواب از کجا می‌آید و چگونه از طریق عملکردهای مختلف مغز فیلتر می‌شود.
در نهایت باید گفت افرادی که دچار این مشکل هستند، نگران نباشند. مراجعه به متخصص خواب می‌تواند کمک بزرگی به این افراد محسوب شود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان