همه چیز درباره میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یکی از روش‌های درمان و بهبود پوست است

میکرونیدلینگ یکی از روش‌های درمان و بهبود پوست است. این روش درمانی معمولاً به افرادی توصیه می‌شود که صورت‌شان دارای جوش‌های زیاد یا جای زخم است. برخی از این روش به عنوان طبیعی‌ترین و موثرترین روش جوان‌سازی پوست یاد می‌کنند و معتقدند که انجام این کار باعث محکم شدن پوست شده و چین و چروک‌ها را نیز از بین می‌برد. البته به نظر عده‌ای شاید کمی عجیب به نظر برسد زیرا در این روش زخم‌های پوست صورت با ایجاد زخم‌های جدید ترمیم می‌شوند، اما این روش کاملاً بی‌خطر بوده و هیچ جای نگرانی ندارد. جالب است بدانید که میکرونیدلینگ تنها به پوست صورت محدود نمی‌شود بلکه استفاده از آن برای هر ناحیه‌ای از بدن که نیاز به ترمیم داشته باشد مانند کشیدگی پوست در اطراف ران‌ها و بازوها نیز توصیه می‌شود. در ادامه با بنیتا همراه باشید تا در مورد نحوه انجام و نکاتی که در این رابطه باید بدانید بیشتر آشنا شوید.

میکرونیدلینگCredit: micro needle

میکرونیدلینگ چیست؟

میکرونیدلینگ (Microneedling) یا درمان القایی کلاژن یک روش درمانی برای جوان‌سازی پوست است. این روش درمانی بسیار ساده بوده و به کمک وسیله‌ای انجام می‌شود که دارای یک غلتک است. روی سطح این غلتک با سوزن‌های کوچک و ریز پوشیده شده که با کشیده شدن روی صورت، بیرونی‌ترین لایه پوست را سوراخ می‌کند. این سوراخ‌ها منجر به تولید یکسری کانال‌های میکروسکوپی و زیر پوستی می‌شود که عملکرد بدن انسان برای تولید کلاژن و الاستین را شبیه‌سازی می‌کنند و در نتیجه، منافذ پوست کوچک شده و پوست محکم‌تر می‌شود. 

می‌توانید خودتان در منزل انجام دهید

اغلب اوقات این روش درمانی در کلینیک‌های تخصصی پزشکی انجام می‌شود اما می‌توانید به راحتی وسیله لازم برای میکرونیدلینگ را تهیه کرده و خودتان در منزل این کار را انجام دهید. نکته‌ای که باید به یاد داشته باشید این است که تنوع محصولات در بازار زیاد است و قبل از خرید حتماً باید با افراد متخصص یا کسانی که دارای تجربه کافی هستند مشورت کنید. 

دکتر شیلا نظریان متخصص جراحی پلاستیک در کالیفرنیای آمریکا در مصاحبه با سایت instyle گفته است: «انجام میکرونیدلینگ در منزل مانند ورزش کردن در باشگاه ورزشی بدون مربی است، درست است که ورزش کردن خوب است اما اگر تحت نظر مربی و متخصص انجام شود نتیجه بهتری دارد.» او همچنین اضافه کرد: «به دلیل کوتاه بودن طول سوزن به کار رفته شده در محصولات خانگی، خطر استفاده از آنها کم است و می‌توانید با خیال راحت این کار را انجام دهید.»

میکرونیدلینگCredit: Cosmeteik

مراحل انجام کار

در ابتدا شخصی که متخصص انجام این کار است، پوست شما را به خوبی پاک‌سازی می‌کند تا آلودگی‌ها و باقیمانده لوازم آرایش از روی پوست پاک شوند. سپس با استفاده از پیلینگ مکانیکی (لایه برداری با دستگاه)، پوست لایه برداری می‌شود تا صاف و یک‌دست شود و سوزن‌ها بتوانند به راحتی روی پوست حرکت کنند. بعد از انجام این کار یک لایه سرم روی پوست صورت زده می‌شود تا با حرکت سوزن‌ها جذب پوست شود. بعد از اینکه میکرونیدلینگ انجام شد، یک ماسک ضد التهاب به مدت 10 دقیقه روی صورت گذاشته می‌شود تا مانع از التهاب پوست شود. کل فرآیند میکرونیدلینگ حدود 50 دقیقه طول می‌کشد.

روند درمان

معمولاً بعد از گذشت 7 تا 10 روز، قرمزی و التهاب پوست از بین می‌رود. همچنین در این مدت پوست نسبت به نور خورشید حساس نمی‌شود زیرا آسیب جدی و عمیقی به پوست وارد نمی‌شود اما بهتر است که از قرار گرفتن در زیر تابش مستقیم نور خورشید اجتناب شده و تا حد امکان از محصولات آرایشی استفاده نشود. دکتر نظریان در پاسخ به این سوال که بعد از میکرونیدلینگ چه مراقبت‌هایی باید انجام شود گفته است: «ما معمولاً به افرادی که این کار را انجام داده‌اند توصیه می‌کنیم در چند روز اول از محصولاتی که حاوی رتینول یا دیگر مواد فعال هستند استفاده نکنند و محصولاتی را به آنها معرفی می‌کنیم که می‌توانند صبح‌ها و شب‌ها قبل از خواب استفاده کنند.»

ممکن است دردناک باشد

مسلماً کشیده شدن صدها سوزن به پوست صورت ممکن است کمی دردناک باشد. طول سوزن‌ها در وسیله‌های مختلف متفاوت است بنابراین ممکن است بعضی‌ها درد زیادی را احساس نکنند در حالی که برخی دیگر ممکن است در طی این فرآیند کمی اذیت شوند. بسیاری از متخصصان پوست از مقداری ماده بی‌حس کننده استفاده می‌کنند تا بیماران درد کمتری را احساس کنند. بنابراین هیچ جای نگرانی نیست و می توانید از دکتر پوست خود بخواهید که قبل از انجام فرآیند از کرم بی‌حس کننده استفاده کند. برخی متخصصان معتقدند افراد دارای پوست حساس بهتر است از این روش استفاده نکنند زیرا ممکن است در طی فرآیند درد زیادی را تجربه کنند.

میکرونیدلینگCredit: Jenny's Beauty

از مقدار کم شروع کنید

مانند هر روش درمانی دیگری، این روش نیز ممکن است اثرات جانبی خودش را داشته باشد. اگر می‌خواهید برای اولین بار این کار را انجام دهید بهتر است از سوزن‌های کوتاه با طول 1 میلی‌متر استفاده کنید، سوزن‌های با این طول باعث خون‌ریزی نمی‌شوند و بلافاصله بعد از آن می‌توانید به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهید. اما سوزن‌های با طول 3 میلی‌متر یا بیشتر، ممکن است باعث مقدار کمی خون‌ریزی شوند. پس بهتر است بعد از استفاده از سوزن‌های کوتاه و مشاهده نتیجه کار به سراغ سوزن‌های بلندتر با تاثیر بیشتر بروید. 

این روش برای همه توصیه نمی‌شود

اغلب افراد با پوست‌های مختلف می‌توانند میکرونیدلینگ را انجام دهند اما انجام این کار به اشخاص دارای پوست‌های تحریک شده، جوش‌های فعال، روزاسه، اگزما، پسوریازیس و یا سایر بیماری‌های پوستی مزمن توصیه نمی‌شود.

نکات بهداشتی باید رعایت شوند

این وسیله بعد از استفاده باید به خوبی و با آب خیلی داغ تمیز شود و سوزن‌های آن نیز باید استریل شوند زیرا ممکن است در صورت سوراخ شدن پوست مقداری خون روی سوزن‌ها باقی بماند که در صورت منتقل شدن به مصرف کننده بعدی می‌تواند مشکلات جدی برای او ایجاد کند بنابراین به یاد داشته باشید که اگر قصد خریداری این محصول و استفاده از آن در منزل را دارید نیز نباید اجازه دهید که دیگران از آن استفاده کنند و هر بار قبل از استفاده آن را به خوبی با الکل یا هیدروژن پر اکسید تمیز کنید زیرا در صورت کثیف بودن دستگاه، آلودگی و باکتری وارد پوست شما شده و حتی می‌تواند منجر به عفونت شود. 

میکرونیدلینگCredit: University Dermatology

نتیجه کار با گذشت زمان مشخص می‌شود

از آنجایی که این روش با کلاژن سازی به درمان پوست کمک می‌کند پس ممکن است که این فرآیند بین 3 تا 9 ماه طول بکشد تا بتواند تاثیر خودش را به خوبی نشان دهد. همچنین گاهی اوقات و به تشخیص پزشک متخصص لازم است تا این کار چند بار روی پوست و با فواصل زمانی 4 تا 6 هفته انجام شود.  

در ایران نیز جوان‌سازی پوست با استفاده از این روش در کلینیک‌های معتبر پوستی انجام می‌شود که می‌توانید با متخصصان این کار صحبت کرده و اطلاعات کافی را به دست آورید.

منبع: بنیتا


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان