حیلم بادمجان از غذاهای اصیل ایرانی است که مانند کشک بادمجان از کشک، بادمجان، نعنا داغ و سیر داغ تهیه می‌شود؛ اما علاوه بر این مواد گوشت قرمز و عدس نیز دارد. در ادامه این مطلب می‌توانید طرز تهیه حلیم بادمجان اصیل را بخوانید.

مواد لازم 

بادمجان  1/5 کیلوگرم

گوشت بدون استخوان 500 گرم

عدس 250 گرم

پیاز داغ 1 پیمانه

کشک 2/5 فنجان

گردوی چرخ شده 1 فنجان

سیر داغ 2 قاشق غذاخوری

نعناع داغ 1/2 لیوان

زردچوبه 2 قاشق مرباخوری

روغن، نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه

1- گوشت را خرد کنید و بشویید. 2 قاشق غذاخوری روغن در یک قابلمه بریزید و گوشت را همراه با 1 قاشق مرباخوری زردچوبه تفت دهید تا رنگ آن تغییر کنید.

2- 1/2 لیوان پیاز داغ، نمک و فلفل را به گوشت در حال تفت اضافه کنید و سپس 3 لیوان آب روی آن‌ بریزید و اجازه دهید با حرارت ملایم بپزد.

3- بادمجان‌ها را پوست بگیرید و بشویید و در مقداری آب و نمک قرار دهید؛ تا هنگام سرخ کردن روغن زیاد به خودشان نگیرند. پس از 20 دقیقه از آب دربیاورید و روی یک حوله قرار دهید تا آب آن کاملا گرفته شود. سپس بادمجان‌ها را در روغن سرخ کنید.

4- هنگامی که گوشت‌ها نیم پز شدند، عدس را که از قبل در آب خیس کرده‌اید اضافه کنید، تا عدس همراه گوشت پخته شود.

5- پس از این که گوشت و عدس پخته شدند، بادمجان‌های سرخ شده، 1 قاشق مرباخوری زردچوبه و باقی مانده‌ی پیاز داغ را به گوشت و عدس اضافه کنید. وقتی کاملا آب آن کشیده شد قابلمه را از روی شعله بردارید و با گوشتکوب، مواد را خوب بکوبید تا کاملا له شوند.

6- حلیم بادمجان را دوباره روی حرارت قرار دهید و زیاد هم بزنید تا کشدار شود. حالا گردو چرخ شده و کشک را به حلیم بادمجان اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا ته نگیرد.

7- وقتی حلیم بادمجان خوب جا افتاد و آماده شد آن را در ظرف دلخواه بکشید و با کشک، سیرداغ، نعناع داغ و مقداری گردو تزیین و سرو کنید.

نوش جان!

,