بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده ها و گازهای گلخانه ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بنابراین بسیاری از شرکتهای خودروسازی در جهان عزم خود را برای تولید انبوه خودروهای برقی جزم کرده و از برنامههای خود بدین منظور رونمایی کردهاند. افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، موجب شده است شرکت های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.
یک سال پیش بود که اخبار منتشر شده در فضای مجازی نشان داد شرکت خودروسازی بی ام و آلمان در حال تلاش برای طراحی و تولید یک خودروی برقی با استفاده از فناوری پیل سوختی هیدروژنی (FCEV) است و سعی دارد از آن در سال 2021 میلادی یعنی سه سال آینده پرده برداری کند.
هارولد کروگر - مدیر عامل شرکت بی ام و - در این خصوص اظهار کرد که می خواهیم با بهره گیری از بهترین متخصصان و مهندسان فعال در صنعت خودرو و همچنین برنامه ریزی های دقیق، خودروهای برقی قدرتمندتر و با شعاع حرکتی بیشتر را طراحی و به تولید برسانیم که امیدواریم در آینده ای نزدیک بتوانیم از آنها رونمایی کنیم. وی اما در پاسخ به این سوال که این پروژه چه زمانی به ثمر می رسد، سکوت کرد و هیچ پاسخی نداد.
اما هم اکنون به نظر می رسد که تلاش های بی ام و بی نتیجه نبوده و درحال به ثمر رسیدن است چراکه ینس مارکوارت - مدیر بخش بیامو موتوراسپرت - در گفتگویی با گزارشگر Motorsport از تلاش و پیشرفت های این خودروساز آلمانی برای توسعه خط تولید خودروهای الکتریکی با فناوری پیل سوختی هیدروژنی خبر داد و موضوع عرضه زودهنگام این خودروها را به نوعی تایید کرد.
وی در ادامه افزود: با اینکه اینگونه خودروها توان رقابت با خودروهای مسابقه ای و اسپرت را دارند هم اکنون هدف ما از تولید آنها انجام و رقابت در مسابقات اتومبیل رانی نیست بلکه هدف اصلی ما در حال حاضر تولید انبوه خودروهای تولیدی و حفاظت از محیط زیست است.
وی حتی به تاریخ احتمالی رونمایی و عرضه نخستین مدل خودروی برقی با استفاده از فناوری پیل سوختی بیامو را نیز اعلام کرد. بر اساس اظهارات مارکوارت، این مدل جدید تا پیش از بازی های المپیک توکیوی ژاپن روانه بازار نخواهد شد. این طور که به نظر می رسد این خودروساز احتمالا برنامه ریزی کرده است که تا اواسط دهه آینده یعنی سال 2025 میلادی از نخستین خودروی برقی بی ام و با بهره گیری از فناوری پیل سوختی رونمایی و عرضه کند.
البته لازم به ذکر است که بی ام و طی چند دهه گذشته از فناوری پیل سوختی استفاده کرده است اما در نسخه های قبلی از هیدروژن به طور مستقیم در پیشرانه احتراق داخلی استفاده می شد که از این به بعد می خواهد از این فناوری برای انتقال نیرو به موتور الکتریکی خودرو بهره بگیرد.
این فناوری علاوه بر کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، شعاع حرکتی و توان پیمایشی بسیار بیشتری نسبت به سایر خودروهای برقی دارد که برای مسافرت های درازمدت و مسافت های طولانی مناسب است.
دولت های بسیاری همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند از جمله پیشگامانی هستند که قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه 2030 و نهایتا تا دهه 2040 میلادی (حدودا دو دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام کنند.