ماهان شبکه ایرانیان

بررسی Sicario: Day of the Soldado؛ روایتی فوق‌العاده از ترور در مرزهای مکزیک

تیلور شریدان Taylor Sheridan با داشتن استعداد خاصش موفق به نوشتن فیلم‌نامه هیجان‌انگیز و منسجمی شده که داستانش درباره دولت آمریکا است که پدر و فرزند مکزیکی را در پی نقشه رفت‌وآمد غیرقانونی در مرزهای مکزیک و آمریکا از هم جدا می‌کند. شریدان و استفانو سولیما Stefano Sollima کارگردان ایتالیایی در همکاری که باهم داشتند فیلم «سیکاریو: روز سرباز» را ساختند که دنباله «سیکاریو» به کارگردانی دنی ویلنو Denis Villeneuve و به نویسندگی شریدان در سال 2015 است. در این پروژه جدید، با هدف نشان دادن خشونت در قالب تهاجم و سیاست‌های بین‌المللی روبرو می‌شویم. موضوع پدر و فرزند مکزیکی با دیگر دردهای والدین مرتبط است: خاطره یک مأمور آمریکایی از مرگ دخترش، زنی که برای کارتل‌های مکزیکی کار می‌کند و به طرز عجیبی نوزادش را رشوه می‌دهد و یا زن وحشت‌زده‌ای که سعی می‌کند بچه‌اش را از سوپرمارکتی که یک بمب‌گذار انتحاری قصد انجام عملیات را دارد نجات دهد؛ اما این فیلم یک مانیفست آزادی‌خواهانه رقت‌انگیز نیست.بدون تردید موضوع فیلم درباره ارتباط مهاجران لاتینی است که سیاست‌های ترامپ در هر فرصتی قصد انجام عملیات و وسعت بخشیدن به آن را دارد. شریدان این مسئله را با جزئیات جنگ با تروریسم که از سیاست‌های خارجی دولت‌های پیشین وام گرفته ترکیب کرده است. چیزی از کاترین بیگلو Kathryn Bigelow («مهلکه» The Hurt Locker) در صحنه‌های دید در شب، مایکل مان Michael Mann در کالیبرهای اسلحه‌سازی بزرگ و همچنین از «جایی برای پیرمردها نیست» No Country for Old Men اثر برادران کوئن Coens در «سیکاریو 2» دیده می‌شود. به‌عنوان یک داستان دنباله‌دار بلندپروازانه درباره نیروهای شرور، ردی از فیلم‌های بتمن کریستوفر نولان نیز به چشم می‌آید. «سیکاریو 2» یک فیلم نوآر اکشن خشونت‌آمیز پر از ابزار جنگی و بدبینی‌های بی‌پروا به سبک خودش است.
جاش برولین Josh Brolin دوباره نقش خودش در فیلم اول یعنی یک مأمور دولتی به نام مت گریور Matt Graver را ایفا کرده که در شکنجه و زدن حقه‌های کثیف تبحر خاصی دارد. او با الخاندرو Alejandro (بنیسیو دل تورو Benicio del Toro) بر سر موضوع کارتل‌ها همکاری می‌کند. حالا موقعیت ازاین‌قرار است که نیروهای داعش قصد جابه‌جایی عوامل انتحاری از مرزهای مکزیک به سمت آمریکا را دارند و با گروه خلاف‌کارهای مرز جنوبی در تعامل هستند. یکی از صحنه‌های قدرتمند در فیلم، صحنه خشن تروریستی است که در سوپرمارکت تگزاس اتفاق می‌افتد. دولت آمریکا گریور و الخاندرو را برای مداخله در این صحنه خطرناک به‌کارگماشته است. آن‌ها این برنامه را با آدم‌ربایی دختر لوس رئیس بزرگ دسته جنایتکاران (با بازی خوب ایزابلا مونر Isabela Moner) و خراب کردن کاسه کوزه‌ها سر گروه‌های رقیب انجام می‌دهند.
در فیلم قبل، از خشونت مردانه داستان با حضور مأمور اف‌بی‌آی جوان و باهوش به نام کیت ماکر Kate Macer با بازی امیلی بلانت Emily Blunt کمی کم شد و عدم حضور او در قسمت دوم یک نقص به‌حساب می‌آید. بااین‌حال، «سیکاریو 2» یک فیلم بسیار پرآشوب و مستحکم است. علاوه بر این، نقشی که مونر بازی می‌کند بسیار جالب است. او آرام، بی‌حالت و هشیار است گویی احساس می‌کند آدم‌رباها و نجات‌دهندگانش یکی هستند و خود را با هر موقعیتی تطابق می‌دهد. در همین حال، پسری به نام میگوئل (چهره جدید الایژا رودریگز Elijah Rodriguez) برای قاچاق غیرقانونی در مرزهای مکزیک به استخدام افراد شرور در آمده است. او قرار است سولدادو یا همان سرباز در عنوان فیلم باشد و حضور او سرنوشت متقاطعی با مت و الخاندرو دارد.
به‌ناچار، مسائلی اتفاق می‌افتد که با برنامه‌های مت و الخاندرو هماهنگ نیست و سیاستمداران واشنگتنی و سینثیا فوردز Cynthia Foards سرپرست ارشد (کاترین کینر Catherine Keener) از پخش شدن فیلم‌های خاصی در فاکس نیوز که مایه شرمساری بوده خشمگین شده‌اند. «سیکاریو 2» کج‌خیالی و نگون‌بختی که در حال حاضر در دنیا وجود دارد را در یک مسیر قرار داده و این ماجرا را به یک فیلم جنگی مهیج تمام‌عیار و نیهیلیسم (هیچ‌انگاری) مقاومت‌ناپذیری تبدیل کرده است.
این مقاله برگرفته از نوشته پیتر برادشاو Peter Bradshaw در سایت گاردین Theguardian است.
نظر سایر منتقدان درباره این فیلم چیست؟
رابی کولین Robbie Collin ؛ تلگراف The Telegraph
احتمالاً ساختن دنباله دیگری در ادامه این فیلم معنی خواهد داشت، اگرچه بخشی از وجود من دوست دارد که این داستان برای سینما حفظ شود: اگر بازار نیز خواستار امتیاز این فیلم باشد، فکر خوبی خواهد بود که ازاین‌دست فیلم‌ها بیشتر ساخته شود.
جیمز موترام James Mottram ؛ توتال فیلم Total Film
دنباله قوی که همان فضای فکری و بحران‌های قسمت اصلی را دارد ساخته شده است. بازیگران جدیدی که به فیلم اضافه‌شده‌اند بسیار عالی بازی کردند.جیمی فاموروا Jimi Famurewa ؛ امپایر Empire
«سیکاریو 2» برخلاف مجموعه خلاق متفاوتی که در این فیلم جمع کرده، با پیشروی هیجان‌انگیز، فیلم‌برداری مسحورکننده و موضوع ترسناکی که دارد سیاهی جذاب قسمت پیشین را حفظ کرده است؛ اما پایان تکان‌دهنده هالیوودی آن، تأثیر کلی داستان را به پایانی ملال‌انگیز تبدیل کرده است.
کتی والش Katie Walsh ؛ سیاتل تایمز The Seattle Times
سبک کاری سولیما سرزنده و شهودی است. هم‌چنین در این فیلم چند صحنه شاهکار وجود دارد که با حرکت‌های دوربین ترکیب شده و بیننده را شگفت‌زده می‌کند.
ویتنی سیبولد Witney Seibold ؛ آی‌جی‌ان IGN«سیکاریو 2» یک فیلم مهیج سیاه است که بازی بازیگرانش بسیار عالی است و داستان دلیرانه و زدوخوردهای شدید آن با تم‌های گیرا درباره فروپاشی‌های اخلاقی به تعادل رسیده است؛ اما در کل، به دلیل پیشرفت‌های سیاسی اخیر که اتفاق افتاده، این فیلم کمی عقب‌تر از زمانه‌اش به نظر می‌رسد.
امیلی یوشیدا Emily Yoshida ؛ مجله نیویورک New York Magazine
وقتی فیلمی مثل «سیکاریو: روز سرباز» در خشونت غوطه‌ور است (و آن را با سلیقه زیاد نشان می‌دهد)، با نوعی ناامیدی پیام خشن داستان را منتقل می‌کند؛ اما از طرف دیگر، هرگونه رویکرد قابل‌فروش درباره قهرمانی و سرمایه‌گذاری کاراکترها را بی‌ثبات می‌کند و شرایط سختی را رقم می‌زند که ساختن دنباله‌‌‌ی فیلم بدون ریاکاری مطلق را بسیار دشوار خواهد کرد.
همچنین بخوانید:
بررسی فیلم Sicario: فرورفتن در اعماق جنگ بین آمریکا و مکزیک

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان