چگونه مطالعه با کیفیتی داشته باشیم ؟

در فصل امتحانات از دغدغه‌های اصلی دانشجویان بهبود نحوه مطالعه است در این بین آماده کردن مقدمات مطالعه و ایجاد فضا و محیط شخصی برای درس خواندن و استفاده کردن از تکنیک‌های مناسب، مطالعه کارآمدتری را برای ما به ارمغان می‌آورد.

چگونه مطالعه با کیفیتی داشته باشیم ؟

ملیکه السادات عقیلی- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی

 

 

روانشناسان یادگیری معتقدند برای نتیجه بهتر در امتحان نیاز به مطالعه‌ایی با کیفیت است از تمرینات ساده برای بهبود عملکرد مطالعه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مدیریت زمان

مدیریت زمان شامل دو مرحله است با برنامه‌ریزی زمانی با توجه به ساعت بیولوژیک بدن برای مطالعه و همچنین مدیریت زمان برای دست گرفتن و تقسیم مناسب زمان و تمرکز بر نکات جدید و وقت بیشتری صرف کردن برای آن تا مفاهیم یاد گرفته شده و تکراری!

اگر شما آرام درس می‌خوانید به یاد داشته باشید که شما زمان بیشتری برای مطالعه نیاز دارید.

به اندازه بخوابید

خواب شبانه می‌تواند به عملکرد شما در طول مطالعه و نهایت به آزمون شما کمک کند. مطالعات نشان داده که خواب شبانه و به اندازه، تاثیر مثبتی در افزایش قدرت حافظه و توجه دارد.

بیدار ماندن در تمام طول شب در ظاهر به نظر ایده مناسبی می‌رسد ولی برای ادامه و تکرار در طول مدت امتحانات می‌تواند به افت عملکرد منجر شود.

ذهن خود را خالی کنید

هر چیزی که بتواند حواس شما را پرت کند، باعث اختلال در مطالعه می‌شود. سعی کنید محرک‌ها و عوامل بیرونی را از خود دور کنید. هر کسی به درستی خوش را می‌شناسد و می‌تواند به خوبی عوامل خارجی خلل در مطالعه را به خوبی شناسایی کند.

لوازم الکتریکی و موبایل را از خود دورکنید

اگر شبکه‌های اجتماعی، بازی‌ها، خبرگزاری‌ها و... می‌تواند حواس شما را پرت کند آنها از خود دور کنید. آنها بزرگترین عامل گرفتن وقت شماست!

استفاده از موسیقی‌های آرامش‌بخش در حین مطالعه

می‌توانید به عنوان پس‌زمینه موسیقی گوش دهید. موسیقی به کاهش استرس در طول مطالعه کمک می‌کند ولی در عین حال برای عده‌ایی که تمرکز کافی ندارند ایجاد مشکل می‌کند و برای آنها پیشنهاد نمی‌شود ولی در نهایت روش بسیار خوبی برای بازیابی اطلاعات در حین آزمون است.

میان‌وعده‌های سالم بخورید

غذای سالم که دارای ارزش تغذیه‌ای بالاست در طول مدت مطالعه باعث بهبود افت فشارخون شده و قند از دست رفته را جبران می‌کند.

میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌های مغذی می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشد. اگر نیاز به مصرف مواد شیرینی دارید شکلات تلخ گزینه‌ی مناسبی است آب بنوشید و برای تأمین کافئین از چای استفاده کنید. نکته مهم در این بین این است که میان وعده خود را قبل از شروع مطالعه آماده کنید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان