ماهان شبکه ایرانیان

کمبود نامزدهای زن، بزرگترین مشکل اسکار ۲۰۱۷

یک سال پس از جنجال چشمگیر نبود تنوع نژادی، آکادمی اسکار امسال هیچ کارگردان یا فیلم‌بردار زنی را در لیست نامزدها قرار نداده و باعث شده آمار زنان در رشته‌هایی به‌جز بازیگری درمجموع به ۲۰ درصد برسد

یک سال پس از جنجال چشمگیر نبود تنوع نژادی، آکادمی اسکار امسال هیچ کارگردان یا فیلم‌بردار زنی را در لیست نامزدها قرار نداده و باعث شده آمار زنان در رشته‌هایی به‌جز بازیگری درمجموع به 20 درصد برسد.
وقتی صدها هزار تن از مردم در 21 ژانویه به خیابان‌های واشینگتن دی‌سی هجوم آوردند و میلیون‌ها نفر در “راهپیمایی زنان” در سراسر کشور شرکت کردند، یکی از مجرمان در جنگ علیه زنان در امان ماند: هالیوود. البته تقریباً. در لس‌آنجلس تظاهرکننده مستقلی دیده‌شده بود که نوشته‌ای را با این مضمون بالا برده بود: “زنان کارگردان بیشتر!”. ممکن است این متن موجب خنده و تمسخر در توئیتر شده باشد اما به نکته دقیقی اشاره داشت.
زنان پشت‌صحنه در نامزدی اسکار امسال کجا بودند؟ چیزی که مردم تبعیض گر را به هدف‌شان رساند، با خطوط جنسیتی سازگار نبود. حتی یک نامزد کارگردان زن در لیست امسال وجود ندارد و تنها آلیسون شرویدر Allison Schroeder به عنوان فیلم‌نامه‌نویس «ارقام پنهان» Hidden Figures نامزد شده است؛ و در بخش فیلم‌برداری، تمام کاندیدها مرد بودند، درست مانند تمام سال‌هایی که DPs (دی پی مخفف : director of photography) جوایز اسکار را گرفتنند.
بررسی‌های یک مرکز رسانه زنان نشان می‌دهد که زنان 20 درصد از نامزدهای غیر بازیگر را تشکیل می‌دهند (37 نفر از 152 نامزد). بهترین بخش مربوط به زنان؟ مستندهای کوتاه با داشتن 50 درصد از کل نامزدها.
بعد از اسکار سفیدپوستان حالا نوبت اسکار مردانه است؟
ممکن است گفتن اینکه هیچ پیشرفتی محقق نشده است اشتباه باشد. زنان بسیاری نامزد بخش تهیه‌کنندگی شدند: «آدل رومانسکی» و «دده گاردنز» (مهتاب)، «دونا گیگلیوتی» و «جنو تاپینگ» (ارقام پنهان)، «کیمبرلی استوارد» و «لارن بک» (منچستر کنار دریا)، «کلارا هاکن» و «جولی یورن» (اگر سنگ از آسمان ببارد) و «آنگی فیدلر» (شیر). این 9 نفر نامزد انتخاب‌شده توسط آکادمی از بین 30 تهیه‌کننده هستند که یک رکورد محسوب می‌شود. با این وجود، باید این عدد را به خاطر برگزیدن 9 کاندیدا در میان بهترین فیلم‌ها، در مقایسه با چندین سال پیش که تنها 5 نامزده برگزیده‌شده بودند، قابل توجه دانست.
امیدوار بودم بتوان گفت که این ناهماهنگی موجب تعجب همگان شده؛ اما این مسئله بسیار قابل پیش‌بینی بود چراکه در ماه سپتامبر بخش جوایز هم زیاد با زنان میانه خوبی نداشت.
هر سال در اوایل پاییز، زمانی که با همکارانم میزگرد فیلم‌های هالیوود ریپورتز را تشکیل می‌دهیم، به محبوبیت گزینه‌ها توجه می‌کنیم. اگر سال گذشته کمبود بازیگران از نژادهای مختلف جنجالی بزرگ به‌حساب آمد، امسال عدم حضور زنان در پشت دوربین به همان اندازه بد بود.
در میان کارگردانان، «Queen of Katwe»  تنها زنی بود که شانس اندکی برای نامزد شدن داشت، هرچند که 7 سال از زمانی که کاترین بیگلو Kathryn Bigelow اسکار بهترین کارگردانی را برای فیلم The Hurt Locker برد می‌گذرد. در بین نویسندگان، «ربکا میلر» (طرح مگی) و «آلیسون شرویدر» (که با همکاری «تئودور ملفی» نویسندگی «ارقام پنهان» را بر عهده داشت) تنها رقبای حقیقی محسوب می‌شدند.
هم «شرویدر» و هم «نایر» در کنار «شارلوت بروس کریستنسن» در میزگردهای فیلم‌برداری هالیوود ریپورتز (حصارها، دختری در قطار) و «کریستن جانسون» (Cameraperson) در میزگرد فیلم‌های مستند شرکت داشتند. تنها شرویدر کاندیدای دریافت جایزه شده است.
گواهی‌های معتبری توسط آمار ارائه‌شده است. در میان 250 فیلم برتر سال 2016 کارگردانان زن تنها 7 درصد از این آمار را به خود اختصاص داده‌اند. طبق آماری که مرکز دانشگاه ایالتی سن دییگو سالانه در رابطه با تحقیق درباره حضور زنان در تلویزیون و فیلم منتشر می‌کند، این رقم نسبت به سال 2015 دو درصد ریزش داشته است.
زنان در میان فیلم‌های برتر پرفروش 13 درصد نویسندگان، 17 درصد مدیر اجرایی تولید، 24 درصد تهیه‌کنندگان، 17 درصد از تدوینگران و 5 درصد از فیلم‌برداران را به خود اختصاص داده‌اند.
آن‌ها 17 درصد از کل نقش‌های پشت‌صحنه را در این فیلم‌ها بر عهده داشتند که نسبت به سال 2015 دو درصد کاهش داشته است.
نمی‌توان آکادمی را به خاطر این موضوع سرزنش کرد. اغلب اوقات، سازمان از مشکلات تجاری به وجود آمده شرمنده می‌شود. قبل از اینکه فیلم‌ها حتی به آکادمی برسند، ابتدا در پایین رودخانه، رود به سلسله هیئت‌رئیسه می‌رود و از دفتر رئیس‌کل آثار سینمایی، مدیران توسعه و خود روسای تولید می‌گذرد و سپس به تهیه‌کنندگان و مدیران واحد تولید که ضبط هر فیلم را کنترل می‌کنند می‌رسد نمی‌توان هیچ‌کس را به تنهایی برای این مسئله در هالیوود مقصر دانست؛ اما اگر هر بخش به‌صورت انفرادی تنها کمی از بار مسئولیت را بر عهده بگیرد، هیچ تغییری حاصل نخواهد شد. تنها زمانی که همگان مسئولیتی بر عهده بگیرند می‌توانیم با #اسکار سفیدپوستان و #اسکار مردانه خداحافظی کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان