خالق اسپایدرمن درگذشت

استیو دیتکو Steve Ditko، یکی از خالقان «اسپایدرمن» Spider-Man و «دکتر استرنج» Doctor Strange، به‌تازگی درگذشت. او در هنگام مرگ 90 سال سن داشت. جسد دیتکو 29 ژوئن در آپارتمانش پیدا شد و هنوز دلیل مرگ او اعلام‌نشده است.
استیو دیتکو در دوم نوامبر سال 1927 در پنسیلوانیا Pennsylvania به دنیا آمد. علاقه‌ی او به دنیای کمیک از پدرش نشئت گرفته شده بود، پدری که طرفدار شدید Prince Valiant بود. دوران نوجوانی دیتکو با شخصیت‌های بت‌ من Batman و The Spirit گذشت. بعد از تمام کردن دبیرستان او به ارتش پیوست و برای روزنامه‌ی ارتش طرح می‌زد. بعد از جدا شدن از ارتش به نیویورک رفت و زیر نظر هنرمند خالق بتمن جری رابینسون Jerry Robinson در مدرسه‌ی هنرهای بصری School of Visual Arts مشغول به تحصیل شد. چند سال بعدازآن بد که همکاری او با کمپانی‌های بزرگ کمیک شروع شد.
در سال 1961 دیتکو به همراه استن لی Stan Lee «اسپایدرمن» را خلق کرد. لی که سردبیر وقت مارول Marvel بود، بعدازاینکه کار جیک کربی Jack Kirby بر روی ایده‌ی یک ابرقهرمان نوجوان با قدرت‌‌های عنکبوتی را نپسندید این کار را به دیتکو سپرد. ظاهر اسپایدرمن -لباسش، پرتاب تار و علامت آبی و قرمزش- همه‌ی زاییده‌ی ذهن دیتکو بود. اسپایدرمن اولین بار در شماره‌ی 15 Amazing Fantasy ظاهر شد. این کمیک به طرز عجیبی مورد استقبال قرار گرفت و پس‌ازآن این شخصیت در The Amazing Spider-Man حضور پیدا کرد. دیتکو در خلق دیگر شخصیت‌های اسپایدرمن مثل دکتر اختاپوس Doctor Octopus، مرد ماسه‌ای Sandman، مارمولک Lizard و گابلین سبز Green Goblin نیز نقش زیادی داشت.
در سال 1963 دیتکو قهرمان عجیب دکتر استرنج Doctor Strange را به دنیای کمیک معرفی کرد. این شخصیت برای اولین بار در Strange Tales شماره‌ی 110 ظاهر شد. دیتکو تا شماره‌‌ی 146 که جولای 1966 منتشر شد، بر روی این شخصیت کار می‌کرد.
بعدازآن دیتکو بر سر دعوایی با لی، از مارول جدا شد، دعوایی که دلیل آن هیچ‌وقت مشخص نشد. بعدازآن ماجرا این دو هیچ‌گاه باهم صحبت نکردند. دیتکو هیچ‌وقت در این مورد حرفی نزد و لی نیز ادعا داشت نمی‌داند انگیزه‌ی دیتکو از جدایی از مارول چه بوده است. بهترین توضیح می‌تواند این باشد که دیتکو درنهایت از نادیده‌گرفتن نقش او در خلق اسپایدرمن و دکتر استرنج و ناعدالتی لی در این مورد خسته شده بود. لی همیشه نماینده‌ی مارول بود اما دیتکو (و جک کربی) تصور می‌کردند لی بیشتر از اینکه به فکر فروش مارول باشد به فکر دیده شدن خودش بود. آن‌ها تصور می‌کردند لی قصد داشت بیشترین توجه‌‌ها را برای خلق این شخصیت‌های دنیای مارول به خود معطوف کرده و نام خودش را پای این شخصیت‌ها بنویسد.دیتکو بعدازآن برای چارلتون Charlton، دی‌سی کمیک DC Comics و چند ناشر کوچک دیگر کار کرد. او در سال 1979 به مارول بازگشت تا بر روی Machine Man و Micronauts کار کند و در دهه‌ی 90 هم دورادور به همکاری با آن‌ها ادامه داد. از آخرین شخصیت‌هایی که دیتکو خلق کرده است می‌توان به دختر سنجابی Squirrel Girl در سال 1992 اشاره کرد که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفت.
دیتکوی منزوی به جی.دی. سالینجر J.D. Salinger دنیای کمیک مشهور است. از دهه‌ی 1970 به این طرف او به ندرت در تلویزیون ظاهر شده است و تقریباًهمه‌ی درخواست‌های مصاحبه را رد کرده است. دیتکو همواره از شهرتی که فیلم‌های «اسپایدرمن» و «دکتر استرنج» به همراه می‌آورد دوری می‌کرد.
اسکات دریکسون Scott Derrickson کارگردان «دکتر استرنج» در مصاحبه‌ای در سال 2016 گفته بود:” او عین جی.دی سلینجر است. کاملاً منزوی است و عمداً از شهرت دوری می‌کند. امیدوارم هرجایی که هست به تماشای فیلم برود، چراکه به نظرم ما با این فیلم به او ادای دین کرده‌ایم.”تام هالند Tom Holland بازیگر نقش اسپایدرمن در توییترش از دیتکو این‌طور یاد کرده است:”همه‌ی ما دوست داریم نقشی از خودمان در این دنیا به یادگار بگذاریم، دیتکو کسی است که موفق به این کار شد. او شادی را به افراد زیادی هدیه کرد و زندگی خیلی‌ها، ازجمله خود من را تغییر داد. استیو از تو متشکرم. یاد تو از بین نمی‌رود، واقعاً متشکرم.”
سردبیر بخش خلاقیت مارول، جو کواسادا Joe Quesada گفته است:” فقط عده‌ی کمی از افراد هستند که می‌توانند ادعا کنند نه‌تنها یک صنعت بلکه یک فرهنگ محبوب جهانی را تحت تأثیر قرار داده و آن را بهبود داده‌اند. استیو دیتکو یکی از کسانی بود که هر بار قلمش را بر روی کاغذ می‌کشید چارچوب‌ها را می‌شکست و شاهکار خلق می‌کرد. او در تمام عمرش داستان‌های عجیب، هنر زیبا و شخصیت‌های قهرمان را به ما هدیه کرد. یاد استیو همیشه با ما خواهد بود. خانواده‌ی مارول در سوگ از دست دادن استیو دیتکو عزادار است.”
اسکات دریکسون، کارگردان گیرمو دل تورو Guillermo Del Toro، نویسنده نیل گیمن Neil Gaiman و فیلم‌‌ساز ادگار رایت Edgar Wright نیز در واکنش به مرگ دیتکو در صفحه‌ی توییترشان از او نوشته‌اند.
این مطلب برگرفته از نوشته‌ی اندی لوئیس Andy Lewis و آرون کوچ Aaron Couch در سایت www.hollywoodreporter.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان