فرادید، ارسلان سلیمانیان؛ این «اسمارت فورفور» است. کوچکترین و نُقلیترین خودروی وارداتی به ایران. یک مینی هاچ بک شهری با فقط 3495 میلی متر طول. این خودرو، یک سال پیش با قیمت تقریبی 120 میلیون تومانی دست به دست میشد، اما حالا و بعد از نوسانات شدید قیمت ارز در چند ماه اخیر، قیمت نجومی 310 میلیون تومانی پیدا کرده است! که این یعنی هر متر طول از این ماشین حدود 89 میلیون تومان برای مالک آب میخورد.
نکته تامل برانگیز اینجاست که حدود یک دهه قبل و در اواسط دهه هشتاد خورشیدی، کوچکترین خودروی لوکس وارداتی به ایران یعنی مرسدس بنز A-Class با 3883 میلی متر طول، قیمت 51 میلیون تومانی داشت که این یعنی هر متر طول از این خودرو (با برند مرغوبتر و تجهیزات بیشتر) فقط 13 میلیون تومان ارزش داشت! و جالبتر اینکه طویلترین خودروی سواری وارداتی به کشور یعنی مرسدس بنز S500L (اتاق لانگ) با 5209 میلی متر طول، آن روزها قیمت 300 میلیون تومانی داشت. به این معنا که هر متر طول S500L حدود 57 میلیون تومان ارزش داشت. اما حالا بعد از گذشت یک دهه، برای خرید هر متر طول از یک مینی هاچ بکِ نه چندان مطرح با قوای محرکه ضعیف باید 89 میلیون تومان پول شمرد. یعنی دو برابر قیمت کل برخی خودروهای لوکس در اواسط دهه هشتاد!
در مورد اسمارت فورفور گفتنی آنکه این خودرو به صورت موتور عقب طراحی شده و مجهز به یک پیشرانه 3 سیلندر 12 سوپاپه با حجم 898 سی سی بوده که میتواند 89 اسب بخار قدرت و 135 نیوتون متر گشتاور را تولید کرده کند. ارقامی نه چندان دلچسب برای یک خودروی 310 میلیون تومانی. به نظر میرسد که دیگر حساب و کتاب بازار خودروی ایران از دست همگان دررفته است. بازاری که ارزش هر اسب بخار قدرت، هر کیلوگرم وزن و هر متر طول از خودروهای مختلف به چنان اعداد و ارقامی رسیده که با هیچ چرتکه و ماشین حسابی قابله محاسبه نیستند. هستند؟!
منبع : هفت صبح