سعید محوری مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کهگیلویه وبویراحمد در گفتوگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، با اشاره به میزان درآمد اداره کل ثبت اسناد استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: درآمد این اداره کل در سال 95 بیش از 29 میلیارد ریال بوده است.
وی با اشاره به اینکه بیشتر فعالیتهای اداره کل ثبت اسناد و املاک خدماتی است افزود: پیشبینی درآمد این اداره کل حدود 22 میلیارد ریال بوده است و بر این اساس اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کهگیلویه و بویر احمد بیش از 7 میلیارد ریال مازاد درآمد داشته است.
این مقام قضایی همچنین درباره میزان وصول معوقات بانکی توسط این اداره کل تصریح کرد: میزان وصول مطالبات بانکها از بدهکاران بانکی از طریق اجرای ثبت امسال رقمی معادل 376 میلیارد ریال بوده است.
وی به بحث تشکیل پروندههای اجرایی در ادارات ثبت اسناد و املاک شهرستان های استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و افزود : در سال جاری، 564 فقره پرونده تشکیل که نسبت به سال گذشته که 469فقره پرونده بوده از افزایش 10درصدی برخوردار بوده ایم.
این مقام مسئول ادامه داد: ادارات اجرایی ثبت و به تعبیر دیگر دادگستری های کوچک در داخل واحدهای ثبتی نقش تاثیر گذاری در کاهش مراجعات افراد به دستگاه قضایی دارند.
محوری گفت: ادارات اجرای ثبت اسناد و املاک همچنین به لحاظ توان و قابلیت ها و پتانسیلی که دارند علاوه بر آن وظایف و ماموریت هایی که برای آنها تعریف شده است این ظرفیت را دارند که بتوانند سهم قابل توجهی در امر قضا زدایی در کشور داشته باشند.
وی بیان کرد: واحد اجراء در ادارات ثبت اسناد و املاک خدمات شایانی را به اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه وصول مطالبات و احقاق حقوق آنان ارائه میکنند.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کهگیلویه وبویراحمد، مهمترین وظایف واحد اجراء ثبت را، رسیدگی به اجرائیههای صادره و امضای آنها، بازداشت اموال منقول و غیر منقول بدهکاران و ارزیابی آنها با نظر کارشناس، تهیه آگهی مزایده، حراج اموال،تخلیه مورد اجاره و یا مورد معامله با همراهی ماموران اجراء و نماینده دادگاه و مامورین انتظامی و صدور آگهیهای الصاقی جهت اموال غیر منقول در مورد پروندههای شرطی و رهنی برشمرد.