ماهان شبکه ایرانیان

۲۰ انیمیشن پیکسار از بدترین تا بهترین (قسمت اول)

رده‌بندی ۲۰ فیلم کمپانی پیکسار Pixar مانند این است که از شما بخواهند بچه‌های خود را به ترتیب این‌که کدام را بیشتر دوست دارید، رده‌بندی کنید. هیچ‌کدام از این فیلم‌ها بد نیستند، اما وقتی بیست فیلم در لیست وجود دارد، یکی از آن‌ها باید در رده بیستم قرار بگیرد و یکی در رده اول. فیلم‌های پیکسار مثل هم نیستند، اما همه آن‌ها در زمان خود اثری متفاوت بودند.

رده‌بندی 20 فیلم کمپانی پیکسار Pixar مانند این است که از شما بخواهند بچه‌های خود را به ترتیب این‌که کدام را بیشتر دوست دارید، رده‌بندی کنید. هیچ‌کدام از این فیلم‌ها بد نیستند، اما وقتی بیست فیلم در لیست وجود دارد، یکی از آن‌ها باید در رده بیستم قرار بگیرد و یکی در رده اول. فیلم‌های پیکسار مثل هم نیستند، اما همه آن‌ها در زمان خود اثری متفاوت بودند.

20- ماشین‌ها 3 (2017)‌ Cars 3

در نقد‌های اولیه «ماشین‌ها 3» Cars 3 از این فیلم فقط به خاطر این‌که شبیه «ماشین‌ها 2» (تنها محصول پیکسار که در رتبه‌بندی سایت روتن تومیتوز Rotton Tomatoes امتیاز بسیار پایینی گرفته است) نیست، تعریف کرده بودند، البته این موفقیت بزرگی نیست و ما حتی صد در صد مطمئن نیستیم که این فیلم توانسته از پس آن بربیاید. ماتر Mater سربه‌هوا دوباره به لایتنینگ (با صدای اوون ویلسون Owen Wilson) ملحق شده است و دو رقیب جدید نیز وارد ماجرا می‌شوند. برخلاف «ماشین‌ها 2» که مسیر متفاوتی را پیش گرفت، «ماشین‌ها 3» سعی در ادامه راه فیلم اول این مجموعه دارد، البته بدون داشتن آن سطح از رویاپردازی و جذابیت آن. علیرغم حضور کری واشینگتن Kerry Washington، ناتان فیلیون Nathan Fillion و کریس کوپر Chris Coope، هیچ شخصیت جدید جالبی به داستان اضافه نشده است. «ماشین‌ها 3» تلاش بی‌رمقی برای تکرار جادوی فیلم‌های پیکسار بود. می‌توان گفت به اندازه‌ای که دلسرد‌کننده بود، بد نبود.

19- ماشین‌ها 2 (2011) Cars 2

شخصیت مهربان و بامزه ماتر با صدای کمدین معروف، لری د کیبل گای Larry the Cable Guy، سلاح مخفی مجموعه «ماشین‌ها» بود. اما این به این معنا نیست که به دیدن ماتر در قالب یک داستان جیمز باندی علاقه‌مند باشیم. البته باید به «ماشین‌ها 2» برای جسارتش امتیازی داد: «ماشین‌ها 2» داستان آرام در محله کوچک فیلم اول را ادامه نداد و به ماجرایی پیچیده و هیجان‌انگیز در سطح وسیعی تبدیل شد. و حالا آن امتیازها را از «ماشین‌ها 2» پس بگیرید، چرا که این فیلم ثابت کرد که حتی کمپانی قدرتمند پیکسار نیز در ساخت فیلم‌های دوم درگیر مشکلاتی است: می‌توان موضوع فیلم را بزرگ‌تر و پرسرو‌صداتر کرد،‌ اما نمی‌توان ایده ناب فیلم اول را دوباره احیا کرد.

18- دلیر (2012) Brave

سرانجام پیکسار تلاشی برای حل مشکل کم بودن شخصیت‌های اصلی زن در داستان‌هایش کرد. اما متاسفانه با داستانی خام که بیشتر مانند جوابی برای نقدهای وارد شده به پیکسار  بود تا یک ماجرای کامل و جالب تولید این کمپانی. فیلمنامه این فیلم، داستانی معمولی و رایج است و اگر مریدا Merida، که شخصیتی محبوب است و همه حرفش را قبول دارند، فقط در یک جمله می‌گفت :«راستی مامان من به یک خرس تبدیل شده، همه خونسردی خودشان را حفظ کنند.»، قسمت دوم فیلم می‌توانست به راحتی حذف شود. «دلیر» Brave اولین فیلم پیکسار است که دیالوگ‌های طنز آن لوس و بی‌مزه است و ما را به یاد فیلم‌های اولیه کمپانی دریم‌ورکس Dreamworks می‌اندازد. پیکسار سه سال بعد از «دلیر» توانست شخصیت زن فوق‌العاده‌ای خلق کند، اما در هنگام دیدن «دلیر» با خود فکر کردید:«پیکسار از پس این یکی برنیامد.»


17- دانشگاه هیولاها (2013) Monsters University

چند نفر از ما مشتاق دیدن شروع دوستی مایک (با صدای بیلی کریستال Billy Crystal) و سالی (با صدای جان گودمن John Goodman) در دانشگاه بودیم؟ هیچ‌کس؟ یک نفر؟ یکی از ایرادات مهمی که به «دانشگاه هیولاها» Monsters University وارد است، این است که این ماجرای فیلم دوم قبل از داستان اصلی اتفاق می‌افتد، داستانی که اصلا نیازی به وجود آن نبود، با این‌حال فیلمی جالب و سرگرم‌کننده است. «دانشگاه هیولاها»، نمونه‌ای از کمپانی پیکسار بعد از دوره «داستان اسباب‌بازی 3» است: درست است که می‌توان فیلمی جالب ساخت، اما دیگر خبری از داستان‌سرایی الهام‌بخش و تخیل آزادی که نشانه اصلی این کمپانی بود، نیست.

16- دایناسور خوب (2015) The Good Dinasour

کم فروش‌ترین فیلم پیکسار، «دایناسور خوب» The Good Dinasour، با مشکلات زیادی از جمله تاخیر در تولید، اشکالاتی در داستان فیلم و عوض شدن کارگردانش، مواجه شد. این اولین فیلم پیکسار نیست که در مراحل ساخت خود با مشکل مواجه شده است،‌ اما این تنها فیلمی است که در ذهن عموم از ابتدا محکوم به شکست بود. با این وجود، ایده داستانی آن، دنیایی که در آن دایناسورها به دلیل اصابت شهاب سنگ به زمین منقرض نشده‌اند، ایده جالب و سرگرم‌کننده‌ای است. «دایناسور خوب» از نظر سبک داستان‌سرایی مانند سایر آثار پیکسار است، یک آپاتوزاروس جوان (با صدای ریموند اوچوآ Raymond Ochoa) گم می‌شود و در تلاش برای پیدا کردن راه خانه است. اما ماجراهایی که برای قهرمان این داستان اتفاق می‌افتد، نکته مثبت فکرشده‌ای است که به رویه معمول این کمپانی اضافه شده است. «دایناسور خوب» تنها فیلم پیکسار است که لایق یک ارزیابی دوباره در ده سال آینده است.

15- زندگی یک حشره (1998) A Bug’s Life

احتمالا ما جزوه اقلیتی هستیم که «مورچه‌ای به نام زی» Antz را که همان سال توسط کمپانی دریم‌ورکس ساخته شد را به «زندگی یک حشره» A Bug’s Life ترجیح می‌دهیم. با این‌وجود «زندگی یک حشره» داستانی جالب در مورد حشرات کوچک است که مخاطب آن مستقیما بچه‌ها هستند. با گذشت سال‌ها، پیکسار توانست فیلم‌هایی تولید کند که نه تنها برای بچه‌ها، بلکه برای بزرگسالان نیز جذاب باشد. با این‌حال صداگذاری فیلیس دیلر Phyllis Diller برای شخصیت ملکه مورچه‌ها، نکته جالب‌توجهی است.

14- ماشین‌ها (2006) Cars

فعالیت کمپانی پیکسار در سال 2006، به بیش از یک دهه رسیده بود، بنابراین پسرفتی کوچک و یا زیادی کاری، اجتناب‌ناپذیر بود. اما در همین موقع، «ماشین‌ها»، کمدی لطیف و شیرین خانوادگی، ساخته شد. فیلم دنیایی خیالی، با شخصیت‌های اصلی داستان لایتینگ مک‌کویین (با صداگذاری اوون ویلسون) و کامیون بامزه‌ای به نام ماتر (با صداگذاری لری د کیبل گای)، که توسط ماشین‌ها اداره می‌شد را به تصویر کشید. «ماشین‌ها» نوستالژی‌ترین فیلم پیکسار است و به‌همین دلیل فضای آن مانند کارهای همیشگی پیکسار سرزنده و شاداب نیست. با این‌وجود برای نسلی از پسرانی که عاشق ماشین هستند، بسیار سرگرم‌کننده و جالب است و به اندازه «جنگ ستارگان» Star Wars و «بتمن» Batman اهمیت دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان