ماهان شبکه ایرانیان

نقد و بررسی Calibre؛ داستان ترسناک در منطقه کوهستانی خارج از کلیشه‌ها ظاهر شده است

برنده امسال جایزه مایکل پوول Michael Powell Award برای بهترین فیلم بریتانیایی در جشنواره فیلم ادینبورگ Edinburgh، فیلم مهیج «کالیبر» Calibre بود. داستان فیلم درباره ورود دو مسافر شهری به منطقه جنگلی کوهستانی کوچکی برای گذراندن تعطیلات است که ناگهان اتفاق غیرمنتظره‌ای باعث خشم مردم محلی نسبت به آن‌ها می‌شود. جزئیات نویسندگی و کارگردانی مت پالمر Matt Palmer در اولین اثرش تا مرز کلیشه‌ها حرکت می‌کند اما ناگهان به مسیری جدید و جالب در داستان تغییر جهت می‌دهد. این مسیر، هم‌زمان حسی از آشنایی و تازگی را با خود دارد؛ درست مثل پیچش و گره‌هایی که یک ژانر مناسب و مستقل باید در خود داشته باشد.
با نقش‌آفرینی خوب دو بازیگر اصلی جک لودن Jack Lowden و مارتین مک‌کان Martin McCann در «کالیبر»، پازل اخلاقی غیرمنتظره‌ای درباره محدودیت‌های دوستی و بخشش تکمیل می‌شود. زمانی که منتظرید پالمر صحنه‌سازی قتل را افشا کند، فیلم پس از شروع آهسته‌ای که داشته به داستانی غیرقابل‌انتظار تبدیل می‌شود. اگر 10 دقیقه ابتدایی فیلم نتوانسته شما را مجذوب خود کند، همین تغییر ناگهانی دلیل خوبی خواهد بود تا این فیلم را تماشا کنید.داستان با معرفی وان Vaughn (لودن) و شریکش (اولیویا مورگان Olivia Morgan) شروع می‌شود؛ یک مرد خوب معمولی که در نزدیکی پارکی در گلاسگو زندگی می‌کند و قرار است به‌زودی پدر شود. وان مایل است پیش از به دنیا آمدن فرزندش، با دوست دوران مدرسه‌اش مارکوس Marcus (مک‌کان) که در بخش مالی بانک کار می‌کند، برای شکار آهو و گذراندن اوقاتی مردانه به سفری جنگلی برود. پس از گذراندن یک‌شب پرهیجان در کنار مردم محلی (کیت براکن Kate Bracken و کیتی لووت Kitty Lovett)، آن‌ها با تفنگ و تجهیزات و حس خماری شب قبل به‌سوی جنگل می‌روند. ازاینجا به بعد اتفاقات شومی رخ می‌دهد که بهتر است خودتان آن را تماشا کنید. همین‌قدر بگویم که از اینجای داستان به بعد پالمر حس بدتری را به شخصیت‌های داستان که سعی در مخفی کردن جرمشان دارند منتقل می‌کند. همه این‌ها با وجود مسمومیت در اثر مصرف الکل شب گذشته با حس اضطراب و ترس آن‌ها بیشتر هم می‌شود.
در کنار پیچ‌وتاب‌های فکر شده در داستان، پالمر با مفهوم دِین و سرمایه‌گذاری بازی می‌کند. مردم محلی با رهبری لوگان (با بازی خوب تونی کارن Tony Curran) از ناهنجاری‌های اقتصادی در عذاب هستند و مایلند مارکوس و سرمایه‌هایی که راجع‌ به آن‌ها صحبت کرده را به‌منظور سرمایه‌گذاری در منطقه‌ و تأمین بخش مالی روستا به‌سوی خود جلب کنند. هم‌چنین آن‌ها با روی خوش از دو مهمان جوان منطقه مهمان‌نوازی کرده‌اند و امتناع کردن از آن‌ها و ترک محل در چنین موقعیت بغرنجی کار را برایشان بسیار سخت می‌کند. دعوت‌های پیاپی برای ماندن مهمان‌ها برای شرکت در مهمانی‌ها و مراسم به‌نوعی داستان فیلم «مرد حصیری» The Wicker Man را یادآوری می‌کند. شاخص قابل پیش‌بینی دیگری که در داستان مطرح شده، تأکید روی تفاوت‌های فرهنگی و درونی میان شهرنشینان و روستایی‌های اسکاتلند است.
در جاهای دیگر، پالمر و همکارانش به ویژگی‌های سینمای وحشت نگاه اجمالی انداخته‌اند. هرچند، نهایتاً عنصر وحشت صرفاً یک مسئله روانی است و بحث ماورایی بودن در تعریف سنتی آن مطرح نیست. صحنه آخر که شخصیت داستان از شدت هیجان خشکش زده و یأس و ناامیدی در چهر‌ه‌اش موج می‌زند، بسیار وحشت‌آور است به‌طوری‌که نمی‌دانیم صدای شلیک زمینی بوده یا در عالم دنیا رخ داده است.
این مطلب برگرفته از نوشته لسلی فلپرین Leslie Felperin در سایت The Guardian است.
نظر سایر منتقدان درباره «کالیبر» چیست.جیمی نیش Jamie Neish ؛ سینه‌وو CineVue
این یک فیلم مهیج است، اما روایت آن به‌جای دنبال کردن داستان‌های فانتزی و پوچ، ریشه در واقعیت دارد؛ عصبی و تراژیک.
گای لاج Guy Lodge ؛ ورایتی Variety
اگر هیچ نکته جدیدی در این فیلم نباشد، موشکافی و حرکت مستقیم و نفس‌گیر «کالیبر» است که مدام موجب شگفتی می‌شود. سلاح مخفی فیلم وجود کریس وایت Chris Wyatt («سرزمین خود خدا» God’s Own Country و «71») ادیتور فیلم است که قدم‌ها را با سرعت پیش می‌برد و یک‌دفعه سکوت و درنگ همه‌جا را فرا می‌گیرد.
وندی ایده Wendy Ide ؛ اسکرین اینترنشنال Screen International
دشمنی خاموش میان یک روستای کوچک فقیر در برابر دو خارجی، در ترکیب با حالت عصبی و کشمکشی که در پی بهانه‌های مشکوک رخ می‌دهد، ژانر تازه‌ای در فیلم‌سازی را به وجود آورده است.
نیل یانگ Neil Young ؛ هالیوود ریپورتر The Hollywood Reporter
«کالیبر» یک فیلم خشن ترسناک در مقیاس کوچک است که به ایجاد تغییرات روی الگوی ساکنین روستای کوچک در برابر مسافران شهری متمول روی خوش نشان داده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان