مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی سازمان شهرداری‌ها عنوان کرد

بازاریابی و بازگرداندن ارزش افزوده محصولات تولید شده مشکل اصلی اقتصاد روستاها

مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان اینکه مشکل اصلی روستاها تولید نیست، گفت: بیشترین مشکل در بخش بازاریابی و بازگرداندن ارزش افزوده محصولات تولید شده در روستاها است .

بازاریابی و بازگرداندن ارزش افزوده محصولات تولید شده مشکل اصلی اقتصاد روستاها

به گزارش ایسنا، اشکان جعفرکریمی در آیین افتتاحیه سومین جشنواره اقتصاد و فرهنگ روستا با بیان اینکه این جشنواره فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های موجود در روستاهاست، افزود: علاوه بر این، برگزاری اینگونه جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها می‌تواند ظرفیت‌های جدید را در بخش روستایی فراهم آورد و در کنار آن کمک شایان ذکری به تکمیل زنجیره‌های تولید و بازگرداندن ارزش افزوده ناشی از تولید روستا می‌کند.

وی ادامه داد: در روستاها اغلب مشکل تولید وجود ندارد و بیشتر در بخش بازاریابی و بازگرداندن ارزش افزوده محصولات تولید شده در روستا با مشکلاتی روبرو هستیم و بیشتر این ارزش افزوده در شهر نصیب سایر افراد می شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تاکید کرد: در زمینه توسعه روستایی همه دستگاههای مسئول در حوزه روستا باید با یکدیگر تعامل و مشارکت داشته باشند که خوشبختانه این موضوع در استان مرکزی به خوبی محقق شده است .

به گزارش ایسنا، مهدی زندیه وکیلی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری نیز در ادامه این مراسم گفت: در بحث توسعه کشور سال هاست برنامه های متعددی در بحث عمرانی صورت گرفته است، در سال های اخیر برای توسعه کشور به مباحث عمرانی توجه شده و توانسته ایم گاز، آب، برق، مخابرات و امکانات مختلفی که نیاز شهرها و روستاها بوده است را توسعه دهیم، حتی در زمینه هایی همچون فرهنگ و اقتصاد در شهرها اقدامات خوبی صورت گرفته است .

وی ادامه داد: وضعیتی که از لحاظ توسعه ای در آن قرار داریم، وضعیت مطلوب و مورد انتظار ما نیست. مدتی است که دولت تدبیر و امید با بررسی های کارشناسی و عمیقی که انجام داده است، به این باور رسیده که یکی از محورهای اصلی توسعه در کشور، توسعه روستاهاست. روستاها مرکز تولید هستند و عمده فعالیت هایی که در این مکان ها وجود دارد، فعالیت های تولیدی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری با بیان اینکه اگر بتوانیم در اقتصاد روستا تحول ایجاد کنیم، قطعا می‌توانیم در اقتصاد کشور تحول ایجاد کنیم، افزود: در ابتدای انقلاب توسعه روستاها به بحث‌های عمرانی محدود شده بود ولی هم اکنون شاهد هستیم که بسیاری از روستاها خالی از سکنه شده‌اند و عملا از این امکانات و زیر ساخت‌ها استفاده نمی‌شود که این امر نشان دهنده شکل‌گیری تحول جدید در زندگی روستایی است.

زندیه وکیلی تاکید کرد: اگر بخواهیم به توسعه واقعی روستاها برگردیم و از حاشیه نشینی در شهرها جلوگیری شود، باید در زمینه تولید در روستا اقدامات جدی صورت گیرد تا کشور بر پایه تولید حرکت کند. خوشبختانه دولت تدبیر و امید با این نگاه به توسعه روستایی توجه می کند. اشتغال روستایی یکی از بحث‌های مهمی است که دولت در توسعه روستایی به دنبال آن است به همین منظور در وزارتخانه های مختلف برنامه‌های چند بخشی تدوین و عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: عمده تمرکز اینگونه اقدامات و سیاست گذاری دولت در توسعه و اشتغال روستایی بر اساس 24 فرمان اقتصاد مقاومتی است و علاوه بر آن بر بحث امنیت غذایی تاکید وجود دارد که همین امر باعث شد توجه روستا درصدر موضوعاتی که دولت باید به آن توجه کند، قرار بگیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گفت: نتیجه اقدامات و برنامه ریزی‌هایی که دولت در توسعه روستا انجام داده است و هنوز ادامه دارد، مربوط به برداشت 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به دستور مقام معظم رهبری برای ارائه تسهیلات اشتغال زایی در روستاهاست که در نهایت دولت به دنبال این است که تولیدات در روستاها افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در حوزه تولید مشکل نداریم، تصریح کرد: حتی در صنعت مشکل تولید وجود ندارد ولی آنچه که مهم است بحث فروش و مارکتینگ محصولات تولید شده است که برگزاری این نمایشگاه با هدف توسعه بازار فروش است. آنچه که مهم است این‌ است که تولید ما بتواند به بازار فروش دست پیدا کند و بعد از عرضه برای فروش، بتواند برای خود سهم بازاری ایجاد کند که می تواند اقتصاد روستایی و اقتصاد مبتنی بر محصولات را تقویت کند .

زندیه وکیلی گفت: به عقیده بنده در بخش فروش و مارکتینگ باید دولت هنوز حمایت کند، روستایی هنوز به این توانایی نرسیده است که بتواند در فروش محصولات تولیدی روی پای خود بایستد.

به گزارش ایسنا، سعید فائض پور مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری مرکزی نیز در ادامه این مراسم ضمن با اهمیت برشمردن اینگونه جشنواره ها در رونق تولید و اقتصاد روستایی گفت: اگر به دنبال توسعه روستایی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر هستیم، باید به معشیت روستایی توجه ویژه‌ای شود که توجه به این امر یکی از اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی ادامه داد: در این دوره از جشنواره تلاش شده است که اقتصاد روستاها به صورت شفاف و عملی معرفی شده و آیین‌های بومی و محلی روستاها حفظ شود زیرا متاسفانه بسیاری از آیین‌ها و بازی‌های روستایی در دست فراموشی است. خوشبختانه در این جشنواره با برگزاری کارگاه‌ها و برنامه‌های متعدد سعی در معرفی این آیین‌ها و بازی‌ها به بازدیدکنندگان شده است.

فائض پور با اشاره به اینکه استان مرکزی در سال گذشته رتبه دوم کشوری در بحث جشنواره روستایی را به خود اختصاص داد، گفت: متاسفانه الگوی توسعه روستایی دستخوش تغییراتی شده که برای رفع این معضل نیاز است مدیریت روستایی برجسته شود .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر