معرفی و بررسی Isle of Dogs: دیدن این انیمیشن شما را غرق در اشک شوق می‌کند

احتمالاً جدیدترین انیمیشن وس اندرسون Wes Anderson «جزیره سگ‌ها» یکی از متضادترین فیلم‌های پرشور و احساس است که تابه‌حال ساخته‌شده: هیچ‌چیز باهم جور نیست و همه‌چیز به‌طور معجزه‌آسایی در هارمونی قرارگرفته است

احتمالاً جدیدترین انیمیشن وس اندرسون Wes Anderson «جزیره سگ‌ها» یکی از متضادترین فیلم‌های پرشور و احساس است که تابه‌حال ساخته‌شده: هیچ‌چیز باهم جور نیست و همه‌چیز به‌طور معجزه‌آسایی در هارمونی قرارگرفته است. این انیمیشن به شیوه استاپ‌موشن ساخته‌شده و ظاهراً از شخصیت‌های تلویزیونی جاودان مثل «رودلف گوزن بینی قرمز» Rudolph the Red-Nosed Reindeer الهام گرفته است؛ اما از فیلتر کابوکی (نام گونه‌ای از تئاتر سنتی ژاپن) و آثار تشریفاتی و مهم آکیرا کوروساوا Akira Kurosawa فقید مثل «کاگه‌موشا» Kagemusha و «آشوب» Ran نیز رد شده است.
داستان «جزیره سگ‌ها» در آینده‌ای نزدیک و در ژاپن دموکرات اما به‌شدت اقتدارگر می‌گذرد. کوبایاشی شهردار شهر مگاساکی عاشق گربه‌ها است و دستور می‌دهد تمام سگ‌های شهر (که بسیاری از آن‌ها بیمار و مبتلا به‌نوعی آنفولانزا هستند) را به یک جزیره زباله‌های متعفن تبعید کنند.

در آن مکان ظلمت‌زده، موجودات کثیف و بیمار در بین زباله‌های کرم‌زده در حال دعوا کردن و ابراز تأسف برای موقعیتشان با سبک گفتاری آمریکایی انگلیسی هستند. برایان کرانستون Bryan Cranston، ادوارد نورتون Edward Norton، بیل موری Bill Murray، جف گلدبلوم Jeff Goldblum، باب بالابان Bob Balaban، تیلدا سوئینتن Tilda Swinton و اسکارلت جوهانسون Scarlett Johansson از صداپیشگان این انیمیشن هستند. شخصیت‌های ژاپنی «جزیره سگ‌ها» نیز به زبان ژاپنی صحبت می‌کنند که بدون زیرنویس است.
داستان از جایی که پسربچه‌ای به نام آتاری با یک هواپیمای کوچک در این جزیره سقوط می‌کند، آغاز می‌شود. سگ‌ها او را «خلبان کوچک» صدا می‌زنند. کمی بعد مشخص می‌شود که آتاری (که تحت قیومت شهردار نیز هست) به این جزیره آمده تا به دنبال سگش اسپات (اولین سگی که تبعید شده) بگردد.
قبل از هر چیز،‌ در فیلم ساخته‌ی اندرسون، میزانسن به چشم می‌آید. بسیاری از کادربندی‌ها به سبک آشنای اندرسون و تقارن خارج از مرکز دارد که می‌تواند کمی دیرپسند به نظر برسد. بااین‌وجود، این سبک با شخصیت‌های کابوکی بسیار هماهنگ و نفس‌گیر شده است. دیدن صحنه‌های بالای سر سرآشپز که موجودات گوناگون دریایی را برش می‌دهد و در بشقاب می‌چیند، خیره‌کننده است. به نظرم اندرسون به یک ژاپنی تبدیل شده است. همه‌چیز در این انیمیشن عالی است. حتی مصنوعی بودن استاپ‌موشن بسیار زیباست و بیننده دنبال دیدن صحنه‌های روان و یکپارچگی نیست، بلکه می‌خواهد تمام اجزاء تشکیل‌دهنده هر کادر را ببیند.
هر صحنه از فیلم با کهکشانی از رنگ‌ها یک سورپرایز به‌موقع است. طراحی تولید توسط پل هارود Paul Harrod و آدام استاکهاوزن Adam Stockhausen و کارگردانی هنری توسط کورت اندرل Curt Enderle اجرا شده است. تریستن الیور Tristan Oliver فیلم‌بردار «وینسنت دوست‌داشتنی» Loving Vincent، «فرار مرغی» Chicken Run و «آقای فاکس شگفت‌انگیز» The Fantastic Mr. Fox اثر دیگر اندرسون دوباره در این پروژه با او همکاری داشته و مشخص است که کاملاً از روند کار آگاه بوده است. وقتی مشغول تحسین «جزیره سگ‌ها» نیستید، مطمئناً مشغول خندیدن به طنز زیرکانه که در طراحی سگ‌های مکانیکی دولت نمایان شده خواهید بود.
اندرسون داستان فیلم را با مشورت رومن کوپولا Roman Coppola، جیسون شوارتزمن Jason Schwartzman و کونیچی نومورا Kunichi Nomura شکل داده، اما نوشتن فیلم‌نامه بر عهده خودش بوده است. تصاویر این انیمیشن در سطح نفس‌گیری نیست؟ اما در نوع خودش شکوهمند است و تک‌گویی‌های آن هوشمندانه از آب در آمده است. شخصیت شیف با صدای کرانستون یکی از بهترین شخصیت‌هاست، ناتمگ (با صدای جوهانسون) سگ ولگردی که بهترین جمله‌هایی که مورد استقبال هیئت‌داوران اسکار قرار می‌گیرد را می‌گوید («همه ما سرگردانیم») نیز دوست‌داشتنی است.
به‌عنوان کسی که شیفته کارهای اندرسون نبوده، فکر می‌کنم که او بهتر است به دنیای انیمیشن که به‌جای محدود کردن بازیگران، عروسک‌ها را با چند بعد جدید خلق می‌کند، بچسبد؛ اما شاید این حرف نسبت به استعدادی که اندرسون در استخراج کشمکش‌های نمایشی میان قاب‌های ساختگی و شخصیت‌های شلوغ در صحنه دارد، کمی نامهربانانه تلقی شود. احتمالاً تبدیل‌شدن به مخاطبی که دنیای اندرسون را با تمام وجود درک کند کمی ترسناک به نظر می‌رسد. شاید حس خود او نیز همین باشد. اگر خارج از این حالت اثری مثل «جزیره سگ‌ها» را ببینید، تنها واکنش مناسب بعد از دیدن آن گریه کردن با خوشحالی خواهد بود.
این مطلب برگرفته از نوشته دیوید ادلستین David Edelstein در مجله نیویورک است New York Magazine.

نظر سایر منتقدان درباره این فیلم چه بود؟مایک اسکات Mike Scott ؛ تایمز-پیکیون نیواورلئان New Orleans Times-Picayune
می‌توان به‌سادگی از داستان خاص، صدای یکنواخت و سبک انیمیشن فوق‌العاده‌ی «جزیره سگ‌ها» لذت برد. برای کسانی که می‌خواهند نگاه عمیق‌تری داشته باشند، المان‌های دیگری نیز وجود دارد. این المان‌ها شامل بحث کردن به نفع رسانه‌های تهاجمی و خشن و همچنین بی‌اعتمادی مشهود نسبت به دولت می‌شود.
کالوین ویلسون Calvin Wilson ؛ سنت لوئیس پست دیسپچ St. Louis Post-Dispatch
این فیلم تنها یک فیلم خنده‌دار سرگرم‌کننده نیست، بلکه رگه‌هایی از نمونه کارهای سیاسی مثل «مزرعه حیوانات» Animal Farm اثر جورج اورول George Orwell در آن دیده می‌شود.
لیندزی بهر Lindsey Bahr ؛ آسوشیتد پرس The Associated Press
وس اندرسون هنوز می‌تواند به طرز هیجان‌آوری یک داستان جدید را با ساختاری که با زبان بصری او شناخته‌ایم برای ما تعریف کند و این موضوع گواهی بر نبوغ بالای او است. ما لایق وجود وس اندرسون نیستیم، اما باید تا ابد ممنون باشیم که او به این مسئله اهمیتی نمی‌دهد.دیوید رونی David Rooney ؛ هالیوود ریپورتر The Hollywood Reporter
جذابیت خاص «جزیره سگ‌ها» به خاطر کنجکاوی‌های بی‌حدومرز، طنز هوشمندانه، گرافیک بصری جذاب و روایت‌های فرعی ماهرانه آن است. اندرسون داستان را به بخش‌های مختلف با عناوین مجزا («خلبان کوچک»، «به دنبال اسپات»، «ملاقات»، «فانوس آتاری») تبدیل کرده و با این کار ساختار ادبی به وجود آورده که قصه‌های پراکنده را به هم مرتبط می‌سازد.
ویلیام بیبیانی William Bibbiani ؛ آی‌جی‌ان IGN
«جزیره سگ‌ها» یکی از بهترین فیلم‌های اندرسون است. یک فیلم پرتخیل و سرگرم‌کننده که در موقعیتی استثنائی، با شخصیت‌های بی‌نظیر و با فرازوفرودهای احساسی شکل گرفته است. پس از دیدن این انیمیشن عشقی که در اطرافتان می‌تابد را احساس خواهید کرد.
لیا گرینبلت Leah Greenblatt ؛ انترتینمنت ویکلی Entertainment Weekly
کنایه‌های پنهانی‌تر این فیلم درباره اذیت و آزار و توقیف دور از دید مخاطب نمی‌ماند. اگرچه، خود سگ‌ها با چشمان باستر کیتون (Buster Keaton؛ اشاره به چشم‌های بی‌حالت) گونه و پشم‌های قابل‌لمسشان، نوعی انسانیت پیچیده در درون خود دارند که دوست‌داشتنی است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان