سرطان پروستات قابل درمان است؟

سرطان پروستات یک بیماری جدی است که سالانه هزاران نفر از افراد میانسال یا بزرگتر را مبتلا می کند. اکثر سرطان های پروستات در مردان بالای ۶۵ سالگی رخ می دهد. سوال اساسی این است که آیا سرطان پروستات قابل درمان است؟

سه سوال اصلی درباره سرطان پروستات عبارتند از: آیا سرطان پروستات کشنده است؟ آیا سرطان پروستات خطرناک است؟ آیا سرطان پروستات قابل درمان است؟ پروستات یک غده کوچک است که در زیر مثانه و اطراف مجرای ادراری قرار دارد. پروستات توسط هورمون تستوسترون تنظیم می شود. هنگامی که یک رشد غیر طبیعی، بدخیم سلولها - که تومور نامیده می شود - در پروستات تشکیل می شود، این سرطان پروستات نامیده می شود. این سرطان می تواند به سایر نقاط بدن گسترش یابد. در این موارد، به دلیل اینکه سرطان از سلولهای پروستات ساخته شده است، سرطان پروستات نامیده می شود.

درمان سرطان پروستات

انواع سرطان پروستات

اکثر موارد سرطان پروستات در بافت غده پروستات رشد می کند. سرطان پروستات نیز به سرعت رشد می کند. این دو نوع رشد دارد:

  • تهاجمی و رشد سریع
  • غیر تهاجمی یا رشد آهسته

در سرطان پروستات غیرتهاجمی، تومور در طول زمان یا کم رشد کرده یا رشد نکرده است.

در سرطان پروستات تهاجمی، تومور می تواند به سرعت رشد کند و به سایر نقاط بدن مانند استخوان ها گسترش یابد.

 

علت سرطان پروستات

هیچ علتی برای سرطان پروستات وجود ندارد. مانند تمام سرطان ها، می تواند به علت بسیاری از موارد، از جمله تاریخچه خانواده یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص

باشد. در حالی که سرطان پروستات در هر مردی اتفاق می افتد، عوامل خاصی باعث افزایش خطر ابتلا به این بیماری می شوند. این عوامل خطر عبارتند از:

  • کهولت سن
  • سابقه خانوادگی سرطان پروستات
  • چاقی
  • تغییرات ژنتیکی

 

سن سرطان پروستات

همانطور که در بالا ذکر شد، سن یک عامل خطر اولیه برای سرطان پروستات است. این بیماری بیشتر در مردان بالای 65 سال رخ می دهد. در واقع، با توجه به اطلاعات بنیاد

سرطان پروستات، تنها 1 از 10،000 مرد زیر 40 سال مبتلا به سرطان پروستات هستند. با این حال، این تعداد در مردان بین 60 تا 69 سال به 1 در 14 افزایش می یابد.

 

علائم سرطان پروستات

بعضی از انواع سرطان پروستات غیر تهاجمی هستند، بنابراین ممکن است هیچ نشانه ای نداشته باشند. با این حال، سرطان پیشرفته پروستات اغلب علائم را ایجاد می کند.

اگر در معرض علائم یا نشانه های زیر هستید، شک نکنید که با پزشک خود تماس بگیرید. بعضی از علائم سرطان پروستات می تواند به علت سایر شرایط ایجاد شود. بنابراین

شما نیاز به معاینه دارید.

 

مشکلات ادراری

مشکلات ادراری یک علامت رایج است زیرا پروستات در زیر مثانه واقع شده است و مجرای ادرار را احاطه کرده است. پس اگر تومور در پروستات رشد کند، می تواند بر مثانه یا مجاری ادرار فشار آورد و مشکلاتی را ایجاد کند. مشکلات ادراری می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • نیاز مکرر به ادرار کردن
  • جریان ادرار کمتر از حد معمول
  • خونریزی در هنگام ادرار کردن

 

مشکلات جنسی

اختلال نعوظ ممکن است نشانه سرطان پروستات باشد. وجود خون در مایع منی پس از انزال نیز می تواند نشانه ای از سرطان پروستات باشد.

 

درد و بی حسی

سرطان متاستاتیک سرطانی است که از جایی که ابتدا رخ داده است به سایر نقاط بدن گسترش یافته است. هنگامی که سرطان پروستات متاستاز می شود، اغلب به استخوان ها گسترش می یابد. این اتفاق ممکن است باعث وجود درد در مناطق زیر شود:

  • منطقه لگن
  • کمر
  • قفسه سینه
  • مناطقی از پاها در صورت نفوذ به ستون فقرات

 

درمان سرطان پروستات

نحوه درمان سرطان پروستات وابسته به نوع سرطان، مرحله پیشرفت، سن و وضعیت سلامتی بیمار خواهد داشت. بنابراین برای همه افراد مبتلا یک نسخه خاص تجویز نخواهد شد. اگر سرطان بدون تهاجم باشد، پزشک شما ممکن است درمان را آگاهانه به تاخیر بیندازد تا اینکه با مراقبت فعال به درک قابل قبولی از آن برسد. اما اگر با سرطانی تهاجمی مواجه باشیم ممکن است موارد زیر مطرح شوند:

جراحی

جراحی برای حذف جزئی یا کامل پروستات پروستاتکتومی نامیده می شود. شایع ترین علل جراحی پروستات، سرطان پروستات و پروستات بزرگ یا پروستات خوش خیم است.

 

شیمی درمانی

شیمی درمانی در واقع استفاده از داروهایی است که باعث درمان سلول های سرطانی خواهند شد. 

 

پرتو درمانی

پرتودرمانی، درمان سرطانی است که از پرتوهای متمرکز برای کشتار سلول های سرطانی استفاده می کند. شایعترین نوع پرتودرمانی، تابش پرتوهای خارجی است.

 

هورمون درمانی

وقتی بیماران دچار سرطان پروستات با خطر بالای پیشرفت هستند هورمون درمانی هم به پرتو درمانی اضافه می‌شود


نکته بسیار مهم درباره درمان سرطان پروستات این است که واکنش افراد به درمان های مختلف کاملا متفاوت خواهد بود. پس بهتر است کاملا در خدمت پزشک خود باشید تا بهترین روش درمان را برای شما انجام دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان