بررسی سطح کیفی استیشن واگن چینی محبوب بازار ایران

دانگ فنگ H۳۰ کراس، قیمت، بازار، مشخصات و هر آن چیزی که باید بدانید

دانگ فنگ H۳۰ کراس را شاسی‌بلند بدانیم یا استیشن کراس یا حتی یک هاچ‌بک کراس کوچک شهری، این خودرو محصولی است قابل اعتنا که توانسته بازار خوبی را در ایران به دست آورد و علیرغم داشتن برخی نواقص، مورد توجه خریداران قرار گیرد

فرادید؛ یکی از محصولاتی که در سال 96 توانست برخلاف تحلیل کارشناسان، در بین انبوهی از رقبا نظر خریداران را به خود جلب کند اتومبیل چینی و استیشن دانگ فنگ H30 کراس است که با قیمتی مناسب، لیست امکانات نسبتا بلند و گنجایشی بالاتر از رقبای این کلاس توانست گوی سبقت را از رقبای دیگر برباید و بر مبنای سطح مونتاژ هر مدل، لقب پرتیراژترین خودرو چینی بازار ایران را به دست آورد.

به گزارش فرادید، نمی‌توان دقیقا مقصود طراحان H30 کراس را هنگام پرداخت چنین بدنه‌ای به طور کامل دریافت اما تحسین واژه‌ای است که شایسته H30 کراس است. این استیشن واگن چینی که درظاهر طرحی مشابه کراس‌اوورهای کامپکت دارد به لطف استفاده از پلتفرم موفق پژو 306 توانسته نگاه ها را در ایران به سمت خود جذب کند. جالب است بدانید که دانگ فنگ H30 کراس موفق شده به فاصله 24 ماه از زمان رونمایی در ایران به مرز تولید 50 هزار دستگاه برسد و ضمن داشتن ظاهری مشابه کراس اوورها، یک استیشن جادار فانتزی است. در اینجا ضمن اشاره به ویژگی‌های مهم H30 کراس سعی داریم تجربه خریداران از این محصول چینی را با شما اشتراک بگذاریم.
 
H30 کراس را شاسی‌بلند بگذاریم یا استیشن کراس یا حتی یک هاچ‌بک کراس کوچک شهری، این خودرو محصولی است قابل اعتنا که توانسته بازار خوبی را در ایران به دست آورد و علیرغم داشتن برخی نواقص، مورد توجه خریداران قرار گیرد. H30کراس که هم اینک در بازار خودرو قیمتی 60 تا 61میلیون تومانی دارد، به لطف گرانی ارز و افزایش قیمت قطعات در کمتر از 4 ماه بیش از 10میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.
 

تاریخچه سازنده
سابقه تاسیس گروه صنعتی دانگ فنگ به سال 1968 برمی‌گردد. این شرکت که در دامنه کثیری از کشورهای جهان از انگلستان تا پاکستان و از پارگوئه تا مالزی به فعالیت اقتصادی مشغول است، مالک یک بلوک 12 درصدی از سهام پژو سیتروئن فرانسه بوده و احتمالا اگر همکاری ایران با چین دوباره افزایش یابد، این شرکت یکی از گزینه‎‌های جدی همکاری بیشتر با گروه صنعتی ایران خودرو است. دانگ فنگ اتومبیل که بخشی از یک هلدینگ بزرگ صنعتی-مالی است، ضمن همکاری گسترده با شرکای فرانسوی، همکاری تنگاتنگی با نیسان، کیا و هوندا سه خودروساز برجسته ژاپنی و کره‌ای داشته و به غیر از شراکت با لوکسژن تایوان، بخش زیادی از درآمدش را از محل صادرات محصولات تجاری مثل کامیونت‌های سبک و سنگین به دست می‌آورد. این بخش که مرکز اصلی سودآوری سازنده چینی است شاخه‌های گسترده‌ای داشته که یکی از آنها به سانتاکلارای آمریکا و جوینت ونچر اس-اف موتور (SF Motors) ختم می‌شود.
 
H30 کراس را شاسی‌بلند بگذاریم یا استیشن کراس یا حتی یک هاچ‌بک کراس کوچک شهری، این خودرو محصولی است قابل اعتنا که توانسته بازار خوبی را در ایران به دست آورد و علیرغم داشتن برخی نواقص، مورد توجه خریداران قرار گیرد. H30کراس که هم اینک در بازار خودرو قیمتی 60 تا 61میلیون تومانی دارد، به لطف گرانی ارز و افزایش قیمت قطعات در کمتر از 4 ماه بیش از 10میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.


فروش جهانی
فروش دانگ‌فنگ در بخش خودروهاس سواری در بازار چین در سال 2017 بالغ بر 675 هزار دستگاه بوده که در کنار بخش بزرگ دیگری از فروش این شرکت، دانگ فنگ را به سازنده‌ای بزرگ با ابعاد تولید سالانه 1میلیون دستگاه تبدیل می‌کند. در عین حال این شرکت سالانه چند ده هزار دستگاه از محصولات رنو، نیسان و کیا را در چین مونتاژ کرده و بین 50 تا 100 هزار دستگاه خودرو نیز به صورت‌های مختلف اعم از سی.کی.دی (CKD) و سی.بی.یو (CBU) به کشورهای مختلف صادر می‌کند.
 
H30 کراس را شاسی‌بلند بگذاریم یا استیشن کراس یا حتی یک هاچ‌بک کراس کوچک شهری، این خودرو محصولی است قابل اعتنا که توانسته بازار خوبی را در ایران به دست آورد و علیرغم داشتن برخی نواقص، مورد توجه خریداران قرار گیرد. H30کراس که هم اینک در بازار خودرو قیمتی 60 تا 61میلیون تومانی دارد، به لطف گرانی ارز و افزایش قیمت قطعات در کمتر از 4 ماه بیش از 10میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.


پایگاه‌های تولیدی
به غیر از گروه صنعتی ایران خودرو که کار مونتاژ گسترده محصولات سواری دانگ‌فنگ را در ایران انجام می‌دهد، یک سازنده پاکستانی با تاسیس کارخانه‌ای در قندهار پاکستان به مونتاژ اتومبیل‌های دانگ فنگ، نیسان و جک در این واحد می‌پردازد. به غیر از این دو بازار نسبتا بزرگ، دانگ فنگ در اندونزی، فیلیپین، ویتنام، پاراگوئه، انگلستان و میانمار هم خطوط تولید کوچک و بزرگی دارد که تولیدات سبک و سنگین خود را در آنجا مونتاژ و به بازار عرضه می‌کند. جالب است که شعار جهانی گروه خودروسازی دانگ فنگ رویای خود را بران (Drive your dream) است که سازنده چینی اعلام کرده از طریق کیفیت، دانایی و لذت در محصولات آینده دانگ فنگ متجلی خواهد شد.


معرفی محصول
استیشن H30 کراس که محصول قدیمی شرکت چینی دانگ فنگ در بخش خودرو‌های کوچک خانوادگی است، برای نخستین بار در سال 2010 به بازار چین معرفی شد و تا اینجای کار پس از 7سال توانسته در بسیاری از کشورهای آمریکای جنوبی، شرق اروپا و خاورمیانه فروش خوبی داشته باشد. این محصول دانگ فنگ درفیس لیفت جدیدش از اواخر بهار 94 وارد بازار داخلی شده و سطح قابل قبولی از کیفیت، کارایی، سواری و آپشن را با قیمتی مناسب عاید خریدارانش کرده است. پرفروش‌ترین ماشین چینی بازار ایران، به لطف همکاری تنگاتنگ دانگ فنگ با پژو و استفاده از یک پلتفرم اروپایی توانسته نسبت به رقیبانش محصولی متقارن باشد.
 
اسم H30 کراس را شاسیبلند بگذاریم یا استیشن کراس یا حتی یک هاچبک کراس کوچک شهری، این خودرو محصولی است قابل اعتنا که توانسته بازار خوبی را در ایران به دست آورد و علیرغم داشتن برخی نواقص، مورد توجه خریداران قرار گیرد. H30کراس که هم اینک در بازار خودرو قیمتی 60 تا 61میلیون تومانی دارد، به لطف گرانی ارز و افزایش قیمت قطعات در کمتر از 4 ماه بیش از 10میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.

طراحی بدنه
اتومبیل دانگ فنگ H30 کراس از نظر ظاهری هم تفاوت‌های عمده ای با حریفانش دارد. استفاده طراحان از خطوطی زاویه دار و تیز در نمای جلو موجب شده این خودرو خشن و پر قدرت تر به نظر برسد. اتاق خودرو ترکیبی از چند فرم ناموزون است که در نهایت ترکیبی جالب را پدید آورده است.
 
H30 کراس را شاسی‌بلند بگذاریم یا استیشن کراس یا حتی یک هاچ‌بک کراس کوچک شهری، این خودرو محصولی است قابل اعتنا که توانسته بازار خوبی را در ایران به دست آورد و علیرغم داشتن برخی نواقص، مورد توجه خریداران قرار گیرد. H30کراس که هم اینک در بازار خودرو قیمتی 60 تا 61میلیون تومانی دارد، به لطف گرانی ارز و افزایش قیمت قطعات در کمتر از 4 ماه بیش از 10میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.
 
هرچه نمای جلو و قطعات نصب شده در نمای کناری دانگ فنگ H30 کراس را محصولی تیز، اسپورت و جوان پسند نشان می‌دهد، طراحان سعی داشته‌اند بخش عقب را کاربردی و ساده شکل داده تا H30 کراس اتومبیلی متفاوت از رقبای خود نشان دهد.خوشبختانه دور تا دور بدنه و به خصوص سپر‌ها کاوری از مواد سخت و غیر فلزی دارد که در اثر برخورد با موانع و ... به خصوص در مسیرهای خارج از جاده یا آفرود، از صدمه به بدنه اصلی جلوگیری می‌کند و این یک نکته مثبت است. در کل طراحی بدنه برای خودرویی در این کلاس و با این سطح قیمت هم نسبتا زیبا و هم کاربردی بوده و باید دانگ فنگ را به خاطر آن ستود.
 
H30 کراس را شاسی‌بلند بگذاریم یا استیشن کراس یا حتی یک هاچ‌بک کراس کوچک شهری، این خودرو محصولی است قابل اعتنا که توانسته بازار خوبی را در ایران به دست آورد و علیرغم داشتن برخی نواقص، مورد توجه خریداران قرار گیرد. H30کراس که هم اینک در بازار خودرو قیمتی 60 تا 61میلیون تومانی دارد، به لطف گرانی ارز و افزایش قیمت قطعات در کمتر از 4 ماه بیش از 10میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.


نمای داخلی
با اینکه محصول دانگ فنگ در بخش چینش و طراحی داخلی نسبتا به تولیدات داخلی یک سروگردن بالاتر است اما در مقایسه با طرح بدنه جذاب این خودرو، کابین H30 کراس چندان خوب از کار درنیامده است. این یعنی هوشمندی موجود در فرم بدنه به فضای اتاق راه نیافته و طراحی کابین این خودرو به دور از هرگونه اغراق، یک فرم نسبتا قدیمی اما مناسب دارد که استفاده از تجهیزات این خودرو را برای راننده راحت کرده است. در بالاترین قسمت یک ساعت دیجیتالی، سپس دریچه‌های هوا، بعد صفحه نمایش و در نهایت کلیدهای گردان و چند دکمه‌ تشکیل دهنده داشبورد خودرو هستند که گرچه همگی فرمی یکنواخت دارند اما ترکیب‌شان با هم چندان ظاهر ناموزونی ندارد و از قضا جالب هم هست.
 
H30 کراس را شاسی‌بلند بگذاریم یا استیشن کراس یا حتی یک هاچ‌بک کراس کوچک شهری، این خودرو محصولی است قابل اعتنا که توانسته بازار خوبی را در ایران به دست آورد و علیرغم داشتن برخی نواقص، مورد توجه خریداران قرار گیرد. H30کراس که هم اینک در بازار خودرو قیمتی 60 تا 61میلیون تومانی دارد، به لطف گرانی ارز و افزایش قیمت قطعات در کمتر از 4 ماه بیش از 10میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.
 


به کارگیری قطعاتی با طرح متال و براق روی داشبورد و رودری‌ها در کنار روکش‌های پارچه‌ای دو رنگ با طرح بافت جالب از دیگر نکات جالبی است که می‌توان درخصوص فضای داخلی دانگ فنگ H30 کراس گفت. هنگام سوار شدن به این خودرو سریعا حس خانوادگی و نه اسپورتی بودن را به ذهن متبادر می‌کند. بر این مبنا وقتی در اتاق H30 کراس نشسته‌اید چیز زیادی از فضای بیرون دستگیرتان نمی‌شود چون صندلی‌های کاملا عریض و جاگذاری شده در کف خودرو و نیز پنجره‌های باریک باعث شده نور کمی وارد اتاق شود. البته معضل کمبود نور را می‌توان از طریق سانروف خودرو حل کرد و با باز کردن آن به دمیدن هوا و روشنایی در اتاق کمک کرد.

 H30 کراس را شاسی‌بلند بگذاریم یا استیشن کراس یا حتی یک هاچ‌بک کراس کوچک شهری، این خودرو محصولی است قابل اعتنا که توانسته بازار خوبی را در ایران به دست آورد و علیرغم داشتن برخی نواقص، مورد توجه خریداران قرار گیرد. H30کراس که هم اینک در بازار خودرو قیمتی 60 تا 61میلیون تومانی دارد، به لطف گرانی ارز و افزایش قیمت قطعات در کمتر از 4 ماه بیش از 10میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.


ابعاد و گنجایش
خوشبختانه فضای درون کابین H30 کراس به خصوص در بخش عقب از بیشتر هموطنانش است و این نشان از کاربردی بودن خودرو دارد. طول خودرو در حدود 4.3 متر است و این یعنی با خودرویی بزرگ‌تر از 206 اس دی طرف هستیم. ضمنا فاصله بین دو محور عقب و جلو آن نزدیک به 20 سانتی متر کشیده‌تر از 206 است در ضمن به دلیل فاصله بیشتر بین دو چرخ عقب (WHEELBASE) موجب شده کابین این خودرو بزرگ‌تر و حجیم‌تر باشد. هر چند H30 کراس حدود 417 لیتر فضای صندوق عقبش را در اختیار شما قرار می‌دهد اما، می‌توانید با خواباندن صندلی‌های عقب این فضا را تا حدود 1140 لیتر افزایش داده و اجسام حجیم را نیز در خودرو جای دهید.
 
دانگ فنگ H30 کراس، قیمت، بازار، مشخصات و هر آن چیزی که باید بدانید


وضعیت فنی
در بدو امر باید بدانید H30 کراس به کمک اشتراکات بسیار با پژو 206 توانسته بین خریداران محبوبیت یابد. برای نمونه این خودرو از همان پیشرانه TU5 پژو که سال‌هاست در ایران مورد اعتماد خریداران است، بهره می‌برد و به واسطه کارایی مناسب و قدرت کافی نقش خود را به عنوان قلب تپنده H30 کراس به خوبی بازی می‌کند. این موتور که 105 اسب بخار نیرو و 142 نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده قرار می‌دهد ضمن کسب شتاب 0 تا 100کیلومتر ظرف 12ثانیه، مصرف سوختی در حدود 7 لیتر در سیکل ترکیبی داشته و به نوعی یک محصول کاملا مناسب برای خانواده‌هاست. سواری نرم، پایداری مناسب و کاربردی بودن سه رکن اساسی مهندسان دانگ فنگ در ساخت سری H30 کراس بوده که تا حدی موفق به تحقق آن شده‌اند.
 
دانگ فنگ H30 کراس، قیمت، بازار، مشخصات و هر آن چیزی که باید بدانید


امکانات و ایمنی
این خودرو در بازار داخلی با سیستم توزیع الکترونیکی نیرو (ABS+EBD)، دو ایربگ در جلو، فرمان تلسکوپی جمع شونده در تصادفات، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم ناوبری، دوربین عقب، سنسور پارک، آینه های برقی راهنمادار، صندلی های پارچه ای 2 رنگ، سان روف برقی، مانیتور 6.5 اینچی لمسی با امکان پخش فایل های تصویری،کامپیوتر سفری، استاندارد ایمنی حفاظت از عابر پیاده و ... عرضه می‌شود
 
با توجه به نوع کاربری این خودرو و شکل و شمایلش، احتمالا دامنه وسیعی از مشتریان با سنین مختلف از مشتریان آن باشند. البته ایمنی خودرو چندان بالا نیست و در زمینه برخورد از جلو، موسسه چینی انکپ درخصوص ضعف آشکار بدنه هنگام تصادفات برای محافشت از جان سرنشینان هشدار داده است.
 
در نمونه موجود در ایران که سری فیس‌لیفت یا تازه دانگ فنگ H30کراس است، با اضافه شدن 2کیسه هوای جانبی و بهبود اندک در مقاومت بدنه، شرایط خودرو کمی بهبود یافته است اما همچنان نمی‌توان نه دانگ فنگ و نه بسیاری دیگر از خودروهای چینی را محصولاتی با سطح ایمنی مشابه و یا حتی نزدیک به استانداردهای روز جهان دانست. فقدان استحکام لازم در بدنه که علت اصلی آن عدم به کارگیری میله‌های ضد ضربه و فولای یا به کارگیری قفسه نجات در زیر پوسته خودرو است، موجب شده تا خیل عظیمی از خودروهای چینی در بخش تصادف نتوانند چنان که باید و شاید از جان سرنشینان خود حفاظت کنند.


تجربه خریداران
اغلب مالکان H30 کراس محصول را به واسطه آپشن‌ها و جاداری ستایش می‌کنند. مصرف تجربی سوخت خودرو بسته به شهر یا جاده بین 7.5 تا 8 لیتر روایت می‌شود که گرچه کمی بالاتر از معیار جهانی است اما همچنان بهتر از دیگر رقبا به نظر می‌رسد. کولر خودرو وضعیت خوبی داشته گرچه اندکی مشکلات ورود آب یا صدای بیرون به داخل اتاق آزاردهنده است. هماهنگی موتور و گیربکس هم مناسب بوده و گرچه در شتاب اولیه H30کراس از پارس، 206 تیپ5 و تندر90 عقب می‌ماند اما در شتاب ثانویه این محصول وضعیتی مشابه با محصولات مذکور دارد.
 
البته اغلب خریداران درباره H30 کراس نظرات جالبی دارند. بیشتر نگرانی آنها در مقطع فعلی افزایش شدید قیمت آن است که موجب می‌شود این خودرو اقتصادی هزینه نگهداری و تعمیر بالاتری پیدا کند. ضمنا گلایه‌های زیادی از سطح خدمات پس از فروش ایران خودرو وجود دارد که به پاشنه آشیل شرکت وطنی تبدیل شده و خیال کاهش هم ندارد! یکی از مالکان H30 کراس هم درخصوص این خودرو عقیده دارد با اینکه این شاسی‌بلند/ استیشن چینی برای خانواده‎‌ها محصولی مناسب است اما بروز برخی ایرادات در نحوه اجرای فرامین راننده درخصوص هدایت سیستم صوتی تصویری یا ادوات برقی خودرو، لذت استفاده از این محصول را تا حدی کاهش داده است.
 
در عین حال گزارش‌هایی در خصوص تاب داشتن رینگ H30 کراس دریافت شده که طبق ادعای برخی خریداران تنها با تعویض کامل رینگ‌ها حاص می‌شود. در یک نمونه خاص نیز راننده پس از تعویض لاستیک‌ها با نمونه‌های کره‌ای گرچه فرمان‌پذیری بهتر و پایداری بیشتری را در خودرو گزارش نموده بود اما همچنان ایراد تاب داشتن رینگ وجود داشت که به نظر می‌رسد این مورد حتما باید توسط مدیران شرکت ایران خودرو بررسی گردد.
 
دانگ فنگ H30 کراس، قیمت، بازار، مشخصات و هر آن چیزی که باید بدانید


نتیجه گیری
اسم H30 کراس را شاسی‌بلند بگذاریم یا استیشن کراس یا حتی یک هاچ‌بک کراس کوچک شهری، این خودرو محصولی است قابل اعتنا که توانسته بازار خوبی را در ایران به دست آورد و علیرغم داشتن برخی نواقص، مورد توجه خریداران قرار گیرد. H30 کراس که هم اینک در بازار خودرو قیمتی 60 تا 61 میلیون تومانی دارد، به لطف گرانی ارز و افزایش قیمت قطعات در کمتر از 4 ماه بیش از 10میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. البته با عنایت به گرانی همه خودروهای این رده در وضعیت فعلی، H30 کراس ارزش خرید بالایی دارد گرچه بهتر است این خودرو را محصولی مناسب مسیرهای شهری و پرترافیک بنامیم که برای خانواده‌های متوسط و نیازمند به یک اتومبیل نسبتا جادار، می‌تواند نقش خودرو روزمره را به خوبی ایفا کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان