چربی بخش مهمی‌ از رژیم غذایی است و برای بدن فواید مهم به جهت حفظ سلامتی دارد. میان چربی‌ خوب و بد تفاوت زیادی وجود دارد؛ شناسایی منابع مفید چربی‌ بسیار پر اهمیت است و به شما کمک می‌کند که سلامت قلبی و ذهنی خود را تضمین کنید. علاوه بر آن به کنترل و کاهش وزن کمک فراوانی می‌کند.

نکته مهم آن است که بدانید چربی‌ میفد وجود دارد

چربی‌ میفد برای سلامتی ضروری است و نکته مهم آن است که بدانید همه انواع چربی‌ ناسالم نیستند و شما نیاز ندارید که تمام منبع چربی‌ را از رژیم غذایی خود حذف کنید. متخصصین تغذیه توضیح می‌دهند که چربی‌ آخرین منبع غذایی است که دستگاه گوارش شما را ترک می‌کند و به همین علت در ایجاد حس سیری و سیر نگاه داشتن فرد مهم است یعنی چربی‌ می‌تواند منبع طولانی‌ مدت از انرژی برای بدن شما فراهم کند و فرد را برای مدت طولانی سیر نگاه دارد، که در نتیجه مصرف غذاهای ناسالم و نالازم را در رژیم غذایی کاهش دهد.

برای آنکه چربی مفید را بشناسید این مطلب را دنبال کنید.

چربی غیر اشباع بهترین نوع چربی‌  و راز  سلامتی است. این نوع چربی‌ در رژیم غذایی در کلاس بهترین منابع غذایی جای دارد و به دو نوع کلی‌ پوفا PUFA و موفا MUFA تقسیم بندی می شود.

چربیی پوفا کلسترول بد LDL خون را کاهش می‌دهند و در عین حال می‌تواند کلسترول خوب HDL را نیز افزایش دهد و خطر بیماری‌های قلبی عروقی را کم کند، پوفا دو نوع معروف چربی غذایی یعنی‌ امگا 3 و امگا 6 را شامل می‌شود.

این اسیدهای چرب ضروری هستند چرا که بدن قادر به تولید آنها نیست و باید از طریق رژیم غذایی وارد بدن شوند، و یا اینکه تولید آن در بدن ناکافی‌ است. به همین علت متخصصین تغذیه مصرف در حدود 200 تا 300 میلی‌گرم از اسید چرب امگا 3 را در روز توصیه می‌کنند. این میزان از چربی‌ با خوردن حدود دو وعده ماهی‌ چرب مثل ماهی  تن و ماهی سالمون  یا مصرف مکمل به بدن می‌رسد. دانشمندان عقیده دارند که مصرف کافی این نوع از اسید چرب همینطور با کاهش میزان التهاب در بدن در ارتباط است، همینطور با کاهش خطر بروز سرطان و افسردگی.

نوع چربی‌ موفا سبب کاهش چربی ناسالم می شود و خطر بروز بیماریهای قلب‌و عروقی را کاهش می‌دهد.

کربوهیدرات ناسالم را حذف کنید و بجای آن چربی‌ مفید بخورید

احتمالا زیاد شنیده‌اید که چربی‌ اشباع برای سلامتی مضر است اما مهم است بدانید که در طی‌ چند سال اخیر مطالعات دقیقی روی این موضوع انجام شده  و نتایج نشان می دهد که چربی‌ اشباع در میزان متعادل مصرف خطری برای سلامت ندارد. در واقع مصرف کربوهیدرات ساده و قند ضرر بسیار بیشتری برای سلامتی دارد.

متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند که کم کردن مصرف کربوهیدرات ساده و شکر و جایگزین کردن آن با چربی‌ مفید می‌تواند خطر ابتلا به بیماریهای مزمن و به ویژه مشکلات قلبی عروقی و دیابت را کاهش دهد.