معرفی و بررسی Mile ۲۲؛ مارک والبرگ مأموریت ویژه‌ای دارد

مارک والبرگ Mark Wahlberg و پیتر برگ Peter Berg کارگردان در چند پروژه ستودنی با یکدیگر همکاری داشته‌اند و در آثارشان، شجاعت در برابر ضعف‌های اخلاقی و ناپسند را به تصویر کشیده‌اند

مارک والبرگ Mark Wahlberg و پیتر برگ Peter Berg کارگردان در چند پروژه ستودنی با یکدیگر همکاری داشته‌اند و در آثارشان، شجاعت در برابر ضعف‌های اخلاقی و ناپسند را به تصویر کشیده‌اند. در سال‌های اخیر، این دو نفر فیلم‌هایی مثل «تنها بازمانده» Lone Survivor که داستان جنگ افغانستان را روایت می‌کند، «دیپ‌واتر هورایزن» Deepwater Horizon درباره فاجعه انفجار سکوی نفتی و «روز میهن‌پرستان» Patriots Day که ماجرای بمب‌گذاری دوی ماراتون بوستون بود را با یکدیگر کار کرده‌اند.
حالا اثر جدید آن‌ها به نام «مایل 22» به نمایش در آمده که برخی تبلیغات آن ما را متقاعد می‌کند که بازهم با فیلمی شبیه آثار گذشته برگ و والبرگ روبرو هستیم. کاملاً برعکس، در این فیلم جدید سرعت داستان بیشتر است و هیجان و درگیری‌های بیشتری به نمایش درمی‌آید که مناسب سلیقه طرفداران این دست از فیلم‌ها است. این فیلم شبیه «دشمن ملت» Enemy of the State اثر تونی اسکات Tony Scott با بازی لورن کوهن Lauren Cohan («مردگان متحرک» The Walking Dead) و روندا رزی Ronda Rousey در نقش‌های پسرانه است. به‌علاوه صحنه‌های درگیری از اندونزی که اخیراً رخ داده نیز چاشنی فیلم شده است (اگر شما فیلم «یورش: رستگاری» The Raid را دیده باشید، به نظر می‌رسد که برگ هم آن را تماشا کرده باشد. اینکه  ایکو اویس Iko Uwais ستاره اندونزیایی آن فیلم در «مایل 22» در کنار والبرگ قرار گرفته نمی‌تواند از روی تصادف باشد).جیمز سیلوا James Silva، نقشی که والبرگ بازی می‌کند، رهبر بی‌فراست گروه ویژه تحت نظر CIA است. روایت فیلم شبیه به «مأموریت: غیرممکن» Mission: Impossible بدون قانون‌شکنی‌های فیزیکی و دستورهای خود-تخریب است. آخرین وظیفه آن‌ها: کمک به فرار مغز متفکر (اویس) از خانه‌اش در کلمبیا در تبادل با دریافت اطلاعات از یک برنامه ترور مهم است.
به نظر می‌رسد سفر 22 مایلی از سفارت آمریکا به سمت هواپیمای نظامی در حال خروج، از استاندارد موارد سخت تیم هم سخت‌تر است. در یکی از صحنه‌های بسیار وحشیانه و ابتکاری فیلم، در یک فضای ظاهراً امن دیپلماتیک، پلیس رزمی‌کار اویس باید با چند تروریست درحالی‌که دستبند دارند مبارزه کند.
فیلم به‌طور باورنکردنی از پس ساخت صحنه‌های تیراندازی، بمب‌گذاری و درگیری‌های خونین وسیع به‌خوبی بر آمده است. بازی کوهن در فیلم برجسته است. نه‌تنها مهارت‌های دفاعی‌ او با چهره سردش توانایی رقابت با شارلیز ترون Charlize Theron را دارد، بلکه مبارزه با داستان کهنه در برابر همسر سابق ستیزه‌جویش (با حضور افتخاری برگ) که سعی در ایجاد عذاب وجدان در او برای عدم حضورش به‌عنوان یک مادر دارد را نیز به‌خوبی به نمایش گذاشته است. جان مالکوویچ John Malkovich که در «دیپ‌واتر هورایزن» نیز بازی کرده بود، در نقش سوپروایزر در قسمت پرواز عملیات HQ با قصد قبلی مناسب نقشش نیست، اما دیدن مدل موی بدش ارزش حضور او در فیلم را دارد.
این مقاله برگرفته از نوشته تام روسو Tom Russo در سایت bostonglobe.com است.
نظر سایر منتقدان درباره «مایل 22» چیست:

جیمز براردینلی James Berardinelli ؛ ریل‌ویووز ReelViews
زمان کوتاه فیلم یک مزیت به‌حساب می‌آید. چون به نظر می‌رسد که انجام چنین عملیاتی در فیلم به اندازه کافی طولانی نیست. این مورد در فیلم‌های این‌چنینی معمولاً به یک مشکل تبدیل می‌شود.سورن آندرسن Soren Andersen ؛ سیاتل تایمز The Seattle Times
این فیلم یک اثر ناخوشایند به‌حساب می‌آید. «مایل 22» یک فیلم اکشن است که پر از صحنه‌های درگیری و قتل است؛ اما فیلم می‌تواند نظر مخاطبان خودش را جلب کند.

لیام لیسی Liam Lacey ؛ اوریجینال-سین Original-Cin
یکی از بهترین بازی‌های فیلم مربوط به ایکو اویس بازیگر و رزمی‌کار اندونزیایی می‌شود که با فیلم «یورش: رستگاری» به شهرت رسیده بود. در این فیلم او نقش یک «سرمایه» را بازی می‌کند که باید از کشور خارج شود. مهارت‌های رزمی اویس و حرکات دست‌وپاهایش حالت انفجاری دارد و زمانی که در حال مبارزه نیست، زیاد حرف نمی‌زند که خودش در بین آن‌همه سخن‌های بیهوده یک آرامش خاطر محسوب می‌شود.

دانیل ایگان Daniel Eagan ؛ فیلم ژورنال اینترنشنال Film Journal International
رنگ و بوی فیلم جدید نمی‌تواند همکاری دوباره مارک والبرگ و پیتر برگ برای بار چهارم در یک ژانر و داستان مشابه را پنهان کند. آن‌ها توانسته‌اند با تقلید از آثار پیشین خودشان و دیگر فیلم‌های اکشن، صحنه‌های درگیری و مبارزه‌ی گسترده‌ای در فیلم به تصویر بکشند تا برای طرفداران این ژانر رضایت‌بخش باشد.
همچنین بخوانید:
نقد و بررسی Calibre؛ داستان ترسناک در منطقه کوهستانی خارج از کلیشه‌ها ظاهر شده است

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر