کار کردن در هر محیطی دشواریها و مزایای خاص خود را دارد. کار کردن تحت مدیریت یک رئیس سختگیر نیز میتواند از یک سو تجربهای بهشدت سخت و ناراحتکننده باشد و از سوی دیگر فرصتی خوب برای یادگیری و کسب تجربیات جدید. همراه ما باشید، در این مقاله چند استراتژی مؤثر برای کنار آمدن با رئیس سختگیر را بیان کردهایم که به شما کمک میکنند در این شرایط دشوار بهترین عملکرد را داشته باشید.
من در کارگاههای مربوط به رهبری، تمرینی دوبخشی را انجام میدهم که طی آن افراد گروه در مرحلهی نخست، همهی رفتارهای مدیران و رهبران ارشد را مشخص میکنند. به ورودی تمرین فکر شده است و انتظار میرود که نظراتی مانند:
- با احترام رفتار کردن با افراد؛
- ارائه بازخورد به کارمندان همراه با عمل؛
- پیشنهادهای سازنده و راهنمایی؛
- فراهم کردن فرصتهایی برای پیشرفت؛
- خودداری از مدیریت همه چیز.
و بسیاری از دیگر رفتارهای مثبت را دربر داشته باشد.
این تمرین بهخوبی پیش میرود، جدولها پر و به دیوار آویزان میشوند و افراد داستانهایی از رهبران فوقالعادهای که با آنها کار کردهاند تعریف میکنند.
پس از اینکه دربارهی ویژگی های رهبر تأثیرگذار بحث شد، من پرسش را وارونه میکنم و از افراد حاضر میخواهم تا رفتارهای مدیران و رؤسایی را توضیح بدهند که کار کردن با آنها سخت است. پس از چند ثانیه سطح انرژی و سروصداها در اتاق بالا میرود و میتوانید حرارت افراد را برای مشخص کردن ویژگیهای رئیس سختگیری که با آن روبهرو بودهاند، احساس کنید.
بیشتر ما زمانی با یک رئیس سختگیر کار کردهایم. شما نیز حتما یکی از آنها را میشناسید. چنین فردی هرگز در شرایط دشوار، وضعیت افراد را در نظر نمیگیرد و باعث میشود تا تمرکز طبیعی شما بر نتایج از بین برود و هرگز نشانی از تأیید و رضایت در او احساس نکنید.
چنین رئیس سختگیری همیشه ناراضی است و گاهی اوقات تلاش میکند تا کوچکترین چیزها را نیز تحت مدیریت خود بگیرد که همین امر باعث بالا رفتن تنش در محیط کار میشود.
توجه: من بین یک رئیس سختگیر و رئیس بدرفتار تمایز قائل میشوم. رئیس بدرفتار از شما سوءِاستفاده میکند، اما رئیس سختگیر فقط باعث سخت شدن کارهای روزانه میشود. ما در این مقاله بر رئیس سختگیر تمرکز کردهایم نه رئیسی که سوءِاستفاده میکند.
از آنجا که کار کردن با این افراد تجربهی لذتبخشی نیست و همهی ما چنین چیزی را تجربه کردهایم، ضروری است که بدانیم در این شرایط چگونه دوام بیاوریم. پرسش اصلی و تمرکز ما در ادامهی مقاله این است که: هنگام کار کردن با یک رئیس سختگیر چگونه میتوانیم دوام بیاوریم و حتی پیشرفت کنیم؟
1. شکیبایی را سرلوحه کار خود قرار دهید
رفتارهای رئیس سختگیر باعث بروز برخی از بدترین رفتارهای ما میشود. گرچه ممکن است که وسوسه شوید تا به رفتارهای رئیستان یا بیتوجهیهای او نسبت به تلاشهایتان واکنش نشان بدهید یا خشم و ناامیدی خود را نسبت به رویکرد او ابراز کنید، اما تاکتیک بهتر برای فروخوردن فوران و کنترل احساسات این است که جلوی دهانتان را بگیرید و با توجه به میزان استرس خود تا 10، 100 یا 1000 بشمارید. رؤسای سختگیری که من با آنها برخورد داشتهام این طغیان احساسات را نشانهی خامی یا حتی بیکفایتی میدانند. با وارد کردن احساساتتان به شرایط دشوار، وضعیت را خرابتر نکنید.
2. بهانهها و مشکلات را برای خودتان نگه دارید
معمولا مدیران پرتوقع فقط حرف خودشان را میفهمند. آنها فقط به یک زبان صحبت میکنند: زبان نتایج. آنها به مشکلات، بهانهها یا موانع توجهی نمیکنند و از اعضای تیمشان انتظار دارند تا با وجود مشکلات به نتایج مطلوب دست پیدا کنند.
گرچه همهی ما میدانیم که ممکن است مشکلاتی پیش بیاید، اما نباید انتظار داشته باشید که رئیستان در این شرایط با شما همدردی کند. از نظر آنها مهمترین چیز نتیجه است، نه تلاشی که شما انجام دادهاید.
3. در غیبت کردنها مشارکت نکنید
گرچه صحبت کردن پشت سر رئیس سختگیر و انتقاد کردن به رفتارهای او میتواند شما را آرام کند، اما تا میتوانید از این کار پرهیز کنید. حرف زدن پشت سر رئیس تحت هیچ شرایطی نمیتواند به سود شما باشد. همیشه در نظر داشته باشید که ممکن است حرفهایی که میزنید به گوش رئیستان برسند و هویت گوینده نیز از او پوشیده نخواهد ماند.
4. سعی کنید بفهمید که چه چیزی واقعا مدیرتان را خوشحال میکند
آیا به فکر این است که در شرکت ارتقای شغلی پیدا کند؟ آیا او کارمندی قدیمی است که زندگی خود را وقف شرکت کرده است؟ آیا حوزهی شما تحت نظارت دقیق مدیریت ارشد است و نتایج از اهمیت ویژهای برخوردار هستند؟
گرچه اغلب مشخص نیست که چه چیزی بهطور کلی یا در لحظه این مدیران را خوشحال میکند، اما این وظیفهی شماست که این موارد را کشف کنید. هنگامی که تمایلات واقعی رئیس سختگیرتان را متوجه شدید، میتوانید شرایطی را فراهم کنید که این علایق بهتر محقق شوند.
5. برای کارهای دشوار داوطلب شوید
همیشه مشکلات سخت و دشواری وجود دارند که در منطقهی خاکستریِ بین بخشهای مختلف سازمان قرار میگیرند. اگر حل کردن مشکلات در این نواحی خاکستری به نفع مدیرتان است، وارد عمل شوید و این مشکلات را حل کنید. گرچه ممکن است رئیستان از شما تشکر نکند، اما قطعا متوجه میشود که شما نیروی ارزشمندی برای او هستید.
6. هرگز منتظر قدردانی نباشید
سختگیرترین مدیران برای افرادی ارزش قائل هستند که بتوانند نتایج لازم را محقق کنند. ممکن است رئیستان از شما تشکر نکند، اما نباید تصور کنید که کسی برای همکاری شما ارزش قائل نیست. بهدنبال جلب تأیید افراد دیگر نباشید و به جای آن روی کارهایی که میتوانید انجام بدهید تمرکز کنید تا همزمان با رسیدن به نتایج عالی، درسهای زیادی نیز بیاموزید.
7. برای مقابله با مدیریت جزئیات از روانشناسی معکوس استفاده کنید
اگر رئیستان اصرار دارد که بالای سر شما بایستد و همه چیز را کنترل کند، از او بپرسید که چگونه در کارش مهارت پیدا کرده است. برای مثال بپرسید: «شما واقعا در این حوزه مهارت دارید، چگونه به این سطح از مهارت دست پیدا کردهاید؟ چرا فکر میکنید که رویکردتان بسیار تأثیرگذار است؟ چگونه میتوانم دربارهی فرآیندهای دیگرِ گروهتان چیزهای بیشتری یاد بگیرم؟» با مطرح کردن پرسشهای متعدد دربارهی مهارتش با این رفتار او مقابله کنید. نشان دهید که به عنوان یک شاگرد، مشتاق خدمت کردن هستید. ممکن است که این کار چندان لذتبخش نباشد، اما از اینکه بهخاطر ایستادن رئیس بالای سرتان عصبانی شوید خیلی بهتر است.
8. فکر نکنید که حتما باید با رئیس سختگیر خود دوست شوید
بسیاری از افراد ترجیح میدهند که فاصلهی خود را با همکارانشان حفظ کنند. تلاش ناخوشایند شما برای دوست شدن با رئیس سختگیر فقط باعث افزایش عصبانیت او و بدتر شدن اوضاع میشود. جای دیگری بهدنبال پیدا کردن دوست باشید.
9. بهخاطر چیزهایی که یاد میگیرید عمیقا سپاسگزاری کنید
با تشکر کردن از افراد سختگیر میتوانید آنها را خلع سلاح کنید. اگر واقعا درهنگام انجام کارتان چیزی یاد میگیرید، بهخاطر فرصتی که برای شما فراهم شده است از رئیستان تشکر کنید. ممکن است پس از مدتی یخ رئیستان کمی آب شود.
سخن پایانی
همهی ما باید برای فرد دیگری کار کنیم که گاهی وقتها این افراد سختگیر هستند. اگر کار و همکارانتان را دوست دارید، اجازه ندهید تا یک مدیر سختگیر شما را تسلیم کند. در عوض رویکردتان را تطبیق دهید، صبور بودن را تمرین کنید و روی فرصتهایی تمرکز کنید که بهخاطر همکاری در محیطی عملکرد محور، فراهم شدهاند. ممکن است اتخاذ چنین رویکردی دشوار باشد و شما تمایلی به آن نداشته باشید، اما میتواند تجربهی بسیار خوبی باشد که چیزهای زیادی از آن میآموزید.
نکاتی که کارمندان معمولی از آن بیخبرند
28000تومان
16000تومان