پیاده روی بر سنگ معلق نروژ ؛ هیجان در میان زمین و هوا

امروز به پیاده روی خواهیم رفت، اما برای این کار می خواهیم به نروژ سفر کنیم، شهری کاملا ساحلی در عین حال دارای کوهستان های سربه فلک کشیده و زیبا ، اما چرا باید تنها به دلیل یک پیاده روی ساده به اروپا برویم؟

امروز به پیاده روی خواهیم رفت، اما برای این کار می خواهیم به نروژ سفر کنیم، شهری کاملا ساحلی در عین حال دارای کوهستان های سربه فلک کشیده و زیبا ، اما چرا باید تنها به دلیل یک پیاده روی ساده به اروپا برویم؟

شاید به نظر احمقانه بیاید که به خاطر پیاده روی به کشوری دیگر سفر کنید اما مطمئن باشید اگر بدانید می خواهیم به چه جای هیجان انگیزی برویم حتما با ما همراه خواهید شد. 

پدیده ای کاملا طبیعی در یکی از کوه ها ی نروژ به نام کریج ( Kjerag ) رخ داده که توجه جهانیان را به خود جلب کرده ، تخت سنگی بزرگ و تقریبا دایره شکل در ارتفاعات بسیار بالا میان دو صخره ی بزرگ گیر کرده است و پایین هم نمی افتد، جالب تر این که کوه نوردان و گردشگران ماجراجو از سراسر دنیا به نروژ می آیند تا روی این تخته سنگ قدم بزنند و حتی روی آن بنشینند و چایی بنوشند!

این تخت سنگ عجیب و منحصر به فرد آن قدر طرفدار دارد که حتی عروس و داماد ها هم حاضرند کوه نوردی کنند و سختی های زیادی را متحمل شوند تا بر فراز کریج بروند و روز پیوندشان را بر روی این صخره جاویدان کنند.

نروژ پر است از صخره های عظیم ، عجیب و غریب و زیبا کارناوال پیش از این هم به صخره ی شاخ بز سفر کرده آن را از دست ندهید؛ اگر شجاع هستید و از ارتفاع هراسی ندارید و می توانید بر ترس از سقوط غلبه کنید با کارناوال همراه باشید تا برای پیاده روی بر فراز تخت سنگ معلق کریج نروژ برویم.

پیاده روی بر سنگ معلق نروژ
پیاده روی بر سنگ معلق نروژ
پیاده روی بر سنگ معلق نروژ
photo by Martins Blums

آشنایی با تخت سنگ معلق نروژ

اولین بار که تصمیم گرفتیم به نروژ سفر کنیم و در باره ی جاذبه های دیدنی این کشور تحقیق کردیم در جای جای تحقیقاتمان به عکس هایی برخورد می کردیم که یک عده آدم روی تخت سنگی معلق میان زمین و هوا ایستاده اند ، همیشه فکر می کردیم که آن ها حتما دیوانه شده اند و این کار اصلا عاقلانه نیست اما هرچه بیشتر بررسی کردیم بیشتر مشتاق دیدن این تخته سنگ و صعود بر فراز آن شدیم و حالا که آماده ی این سفر می شویم هنوز هم برایمان غیر قابل باور است؛ برای این سفر کاملا اول باید با مقصد آشنا شویم چون مقصدمان جایی نیست که به راحتی و بدون کسب اطلاعات از همه ی نکات آن بتوانیم شروع به حرکت کنیم.

در ابتدا باید بدانید پیاده روی و تماشای نزدیک تخت سنگ کریج کار اصلا آسانی نیست، باید 9 کیلو متر را پیاده طی کنیم و سه مرحله صعود متفاوت را در کوه پایه، صخره و کوه پرشیب تجربه خواهیم کرد، برای این صعود باید از صخره های عظیم عبور کنیم صخره هایی که اگر باران هم باریده باشد لغزنده هستند و احتمال سقوط از آن ها بسیار زیاد است و قطعا کسی از سقوط روی صخره جان سالم به در نخواهد برد. 

باید ریسک پذیر و شجاع باشیم 600 متر فقط پیاده روی کنیم تا به سنگ معلق که دقیقا 914٫4 متر بالاتر از زمین قرار دارد برسیم، دیگر نمی توان جلوتر با اتومبیل رفت ماشین هایمان را پارک می کنیم ، حالا که در کوه پایه هستیم متوجه شدیم که افراد زیادی به دلیل به چالش کشیدن بدن هایشان و لاغر شدن و ورزش بر فراز این کوه می روند . 

برخی عقیده دارند زمانی که آخرین عصریخبندان به پایان رسید یعنی 10,000 سال پیش این صخره به این صورت در آمده است و تا به امروز به همین صورت باقی مانده است و جاذبه ی زمین را زیر سوال برده است، این صخره بر روی آب دره ی Lysefjord واقع شده ( آبدره شاخابه هایی باریک است که از دریا به خشکی نفوذ کرده است ) .

دیگر زمان مواجه شدن با ترس و وحشت هایمان است، از پایین ترین نقطه ی کوه کریج شروع به بالا رفتن می کنیم.

سنگ نروژ
سنگ نروژ

قدم به قدم بر روی سنگ معلق نروژ برویم

در حال بارگذاری ویدئو ...

در مسیر صعود به Kjerag

در منطقه ی لسبوتان ( Lysebotn ) که کاملا پایین کوه کریچ ( همان کوهی که تخت سنگ مورد نظرمان را در خود جای داده ) است هستیم ، اینجا پارکینگ نسبتا بزرگی ساخته اند تا اتومبیل ها را در آن پارک کنیم، دیگر از این پس باید پیاده برویم، قبل از شروع حرکت از قسمت باجه ی اطلاعات که در کنار پارکینگ قرار دارد ، اطلاعات آب و هوا و چگونگی شرایط را جویا می شویم ، فردی که در باجه است کاملا متوجه شده که نگران هستیم و استرس داریم، او به ما می گوید که جای نگرانی نیست و روز خوبی را برای صعود انتخاب کرده ایم و اگر نکات ایمنی را رعایت کنیم سفری بیاد ماندنی در پیش داریم، همین جا هم هوا کمی سرد است و اطراف پارکینگ پر از برف است اما ما می دانستیم که همیشه اینجا حتی در روزهای گرم تابستانی هم هوایی خنک دارد و خوب لباس پوشیده ایم.

از دامنه ی کوه قدم به قدم پیش خواهیم رفت تا بر بالای کوه کریج برسیم.

Lysebotn
Lysebotn

1 ) آغاز حرکت به سوی Kjerag

بهتر است گروهی شروع به حرکت کنیم و تنها نرویم تا در صورت بروز خطرات بتوانیم به هم کمک نماییم، اولین سوالی که در شروع حرکت با آن مواجه می شویم این است که اگر از گروه عقب بمانیم چه کنیم تا راه را گم نکنیم و با خطرات کمتری مواجه شویم، برای این کار با خود اسپری قرمز رنگ آورده ایم و هر چند قدم یک بار سنگی را با علامت حرف T رنگ آمیزی قرمز می کنیم و سنگ ها را هم طوری قرار می دهیم که اگر کنار هر کدام بایستیم سنگ بعدی مشخص باشد تا هم گم نشویم هم بعدا به راحتی راه برگشت را پیدا کنیم، اینطوری با اطمینان بیشتری قدم بر می داریم.

اگر شما هم مثل من کمی از ارتفاع می ترسید باید بدانید که وقتی وارد دامنه ی کوه شدید و کمی جلو رفتید دیگر راه برگشت ندارید و باید تا آخر پیش روید چون حس کنجکاوی که به بالا برسید و دیگر همراهان اجازه نمی دهند کسی باز گردد و پشیمان شود.

سنگ نروژ
سنگ نروژ
سنگ نروژ
photo by Freddy Beas

2 ) سراشیبی و بلندی ها

پس از حدود 40 دقیقه پیاده روی که شیب آن تندتر و تند تر می شود تنها توصیه و پیشنهادی که می شنویم و حتما به دیگران هم خواهیم گفت این است که پایین را نگاه نکنید.

بالا و بالا تر می رویم کم کم سردتر و سردتر می شود دست هایمان یخ زده است ، دستکش هایمان را می پوشیم و کارمان دشوار تر می شود و سخت تر می توانیم صخره های را بگیریم و بالا برویم ، بعضی جاها جای پا و پلکان ی کوچک وجود دارد که نمی دانیم چه کسانی آن ها را ایجاد کرده اند ، شاید کوه نوردانی که پیش از ما به این کوه آمده اند به یاد ما بوده اند و می دانستند که دیگر بالا رفتن برایمان خیلی دشوار شده است، در تمامی مسیر هایی هم که صخره است و لازم است که از صخره و سنگ ها بالا رویم زنجیرهای محکمی کشیده شده است که می توانیم آن ها را بگیریم و دنبال کنیم و آسان تر بالا رویم.

کم کم به مناطق صخره ای نزدیک می شویم توانمان کمتر شده است و خسته ایم، مقداری صبر می کنیم و تغذیه می خوریم ، چند جرعه نوشابه و آب ، مقداری نان و پنیر دوباره پر انرژی و شادابمان می کند.

به راه می افتیم به پایین که نگاه می کنیم قلبمان از ترس و وحشت محکم می تپد، سفت به زنجیر های محافظ صخره می چسبیم و آرام آرام قدم بر میداریم، همه یک فکر در سر داریم که چه خوب شد که کفش های کوه نوردی و خوب پوشیده ایم…

از دور تخته سنگ معلق در میان زمین و هوا را می بینیم و دلگرم می شویم، شور و شوق در تمام وجودمان موج می زند و ادامه می دهیم.

در مسیر صعود تخته سنگی دیگر هم وجود دارد که یکی از مشهورترین صخره های نروژ است ، این صخره پالپیت ( Pulpit ) نام دارد و حدودا 25 متر در 25 متر می باشد، این صخره ی زیبا در قسمت شمال آب راه واقع شده است و تخته سنگ مورد نظر ما در سمت جنوب آب راه ، پالپیت را از دور می بینیم و باز هم پیش می رویم.

پیاده روی بر سنگ معلق نروژ
پیاده روی بر سنگ معلق نروژ

تخت سنگ Pulpit در جوار تخته سنگ معلق Kjerag .

Pulpit

3 ) بر فراز کوه Kjerag

بعد طی مسیری طولانی و پر فراز و نشیب و گذر از راهی سخت و پر از شیب های تند و صخره هایی غول آسا به بالای کوه کریج رسیدیم و تخت سنگ ( Kjeragbolten ) را می بینیم ، حال که به مقصد رسیده ایم با سوالی مواجه شده ایم که تا به اینجا فراموش کرده بودیم، این سوال که اگر روی تخت سنگ برویم پایین نمی افتد؟ آیا می توانیم با اطمینان روی آن برویم؟آیا جاذبه اینجا اثر خود را از دست داده ؟

سخت ترین قسمت کار همینجاست ، بعضی مناطق اطراف سنگ معلق یخ بسته و خود سنگ هم کاملا صیقلی و صاف است ، نمی توانی حالا که تا این بالا آمده ایم روی سنگ نرویم، تصمیم می گیریم که کمی همین بالا استراحت کنیم تا با تمرکز بیشتری قدم روی سنگ بگذاریم ، یک ربع استراحت و نشستن و دیدن مناظر اطراف حسابی خستگی را از تنمان به در می برد و دیگر کمی جرات پیدا کرده ایم که روی سنگ برویم ، اما باز هم به درستی تصمیمان شک داریم قبلا جستجو کرده ایم و می دانیم که تا به حال هیچ کس از روی سنگ سقوط نکرده است و همین باعث می شود بر ترس غلبه کنیم.

یک به یک روی سنگ می رویم، احساس قدم گذاردن روی شئی معلق در زمین و هوا وصف نشدنی است، آن قدر ها هم ترسناک نیست جنس سنگ طوری است که گویا کمی زبر است و اجازه نمی دهد سر بخوریم باید آرام آرام از بالا به پایین نگاه کنیم تا تعادلمان را از دست ندهیم، ابعاد سنگ حدودا یک متر در یک متر است و می شود کمی رویش با احتیاط جنب و جوش کرد.

حسی عجیب وعالی ، احساس تلفیق آرامش و ترس ناگفتنی است ، افتخار می کنیم و به خود می بالیم که توانستیم تا این بالا بیاییم، همگی عاشق سفرمان هستیم، سفر و صعودی حیرت انگیز و فوق العاده.

سنگ نروژ
سنگ نروژ
سنگ نروژ

نمایی از اطراف صخره Kjerag

وقتی بر بالای سنگ می رسیم و از نمای بالا مناظر اطراف را می نگریم آن قدر همه جا زیبا و دلنشین است و همه ی توریستان شاد و خوشحال هستند که کوه را فتح کرده اند که نتوانستیم این بخش را حذف کنیم ، شما را به لذت بردن از طبیعت زیبای اطراف سنگ معلق نروژ دعوت می کنیم.

سنگ نروژ
سنگ نروژ
سنگ نروژ
photo by alexfchang

بعد از صعود به Kjerag

کم کم از کوه سرد و بلند پایین آمدیم و حسابی سرد و خسته هستیم و لباس هایمان خیس شده است ، حتی بعضی از همراهانمان از سرما می لرزند، بهترین مکان برای کمی استراحت و خشک کردن لباس هایمان استاوانگر ( Stavanger ) است ، این منطقه در دامنه ی کوه قرار دارد و اغلب کوه نوردان برای تجدید قوا به آن جا می روند.

در استاوانگر کابین ها و مسافرخانه هایی وجود دارد که می توان از آن ها استفاده کرد و در آن ها لباس هایمان را عوض می کنیم و متوجه می شویم که می توان شب را هم در همینجا سپری کرد ، آن قدر سردمان است که تصمیم می گیریم شب را هینجا بمانیم، از استاوانگر تا لسبوتان ( Lysebotn ) که اتومبیل هایمان را در آن پارک کرده ایم 30 دقیقه با ماشین راه است اما این جا وسایل اقامت بیشتر محیاست و ما شب را همینجا می مانیم و صبح به سوی لسبوتان می رویم.

سنگ نروژ

کمپ در کوهستان Kjerag

در مسیر فتح کوه جای مناسبی برای اقامت وجود ندارد و هرجایی که خوب باشد و از نظر خودتان مناسب چادر زدن باشد می توانید چادر بزنید در غیر این صورت مکان خاصی برای کمپ نیست، اما در شروع حرکت همان جایی که اتومبیل هایمان را پارک کردیم یک کافه و یک سرویس بهداشتی خوب و تمیز وجود دارد و اگر هوا خوب نباشد می توان در همان منطقه چادر برپا کرد و همانجا اقامت نمود، بیشتر از این کافه به عنوان فروشگاه مواد غذایی کوچک و سبک استفاده می شود، این کافه اغلب غذاهای مقوی و مناسب کوه نوردی را دارد اما قیمت های بالایی دارند و خرید از این کافه حدودا 100 کرون نروژ می شود.

اگر احیانا مجبور به اقامت در این منطقه شدید ، مثلا زود رسیدید و یا آب و هوا برای صعود مناسب نبود می توانید در دامنه های کوه چادر بزنید و شبی به یاد ماندنی را بسازید .

کمپ و استراحت نروژ
کمپ و استراحت نروژ
کمپ و استراحت نروژ

بهترین فصل سفر

کشور نروژ به طور کلی کشوری سرد سیر است و در شمال غربی اروپا و جزیره ی اسکاندیناوی قرار گرفته است و دلیل سرمای این منطقه کوهستان ها و ساحل های آن می باشد.

قاعدتا برای صعود از کوه هم باید گرم ترین فصل یعنی تابستان را انتخاب نمود هرچند در فصل گرم هم ممکن است برف و باران ببارد و مه آلود شود ، بهترین راه برای یافتن بهترین زمان صعود از کوه چک کردن آب و هوای همان روزی است که قصد سفر در آن را داریم، در زمستان سفر به این ناحیه کار عاقلانه ای نیست و تنها موه نوردان حرفه ای قادر به این کار هستند.

سنگ نروژ
سنگ نروژ

دسترسی و آدرس

برای رسیدن به سنگ معلق نروژ بهتر است با اتومبیل شخصی بروید و یا با تورهای گردشگری سفر کنید و خوب است بدانید که پارینگ و کافه ای که در دامنه ی کوه قرار دارند تنها از ساعت 11 صبح تا 7 بعد از ظهر خدماتشان را ارائه می دهند و اگر در ساعات دیگری به آن منطقه خواهید رسید باید از قبل با مسئولینش هماهنگ نمایید.

می توانید با تورهای گردشگری به دیدار تخته سنگ معلق نروز بروید این تورهای تفریحی برای بزرگسالان حدودا 5 ساعت طول می کشد و هزینه اش برای بزگسالان 550 کرون نروژ و برای کوکان 450 کرون می باشد، اگر تمایل به خرید بلیت به صورت آنلاین دارید می توانید از این لینک استفاده نمایید.

آدرس: اروپا، نروژ، فلوری.

.Address: 4128 Flørli, Norway

Phone:+47 902 65 133

Kjerag
photo by MiDo Photography

توصیه کارناوال پیش از سفر به تخت سنگ کریج

به دلیل سرد بودن کوهستان باید لباس هایی به تن کنید که کاملا مقابل سرما ، باران و حتی برف محافظ باشند ، همراه داشتن ساق بند پا ، شلوار ضد آب ، لباس آستین بلند و گرم، تی شرت ، لباس های ضد آب و باد گیر، کلاه ، عینک آفتابی و کوله پشتی یا کیسه ی ضد آب برای قرار دادن وسایل الکترونیکی ضروری است.

اما در رابطه با غذا و نوشیدنی، در مسیر کوه نوردی هیچ فروشگاه غذایی یا نوشیدنی وجود ندارد به همین دلیل باید آب و غذای کافی همراه داشته باشید و خوب است که شکلات و یا نوشابه های انرژی زا هم همراه ببرید، پیشنهاد می کنیم کوله پشتی همراه داشته باشید که سبک و راحت باشد و طول مسیر ناراحتتان نکند.

از دیگر وسایلی که خوب است همراه ببرید دوربین است مخصوصا اگر دوربین گوپرو دارید فراموش نکنید و باتری اضافه برای وسایل الکترونیکیتان هم همراه داشته باشید ، اگر نگران هستید قطب نما هم همراه داشته باشید تا مطمئن شوید که گم نمی شوید.

نکته ی مهم: درست است که احتمال سقوط از این صخره کم می باشد اما آمارهای اخیر نشان می دهد سالانه 7 نفر در حال عکس گرفتن روی سنگ به پایین سقوط کرده و جانشان را از دست می دهند پس باید حسابی مراقب باشید.

go pro
Kjerag
photo by Joao Rosa

سخن آخر 

 نروژ کشوری است مملو از زیبایی های طبیعی و جذابیت های دست ساز آدمی که بسیاری از این اماکن پر از هیجان و شور و شوق هستند.

کارناوال پیش از این هم به جاده ای پر از هیجان و خطر در نروژ سفر کرده است آن را هم از دست ندهید.

آیا تا به حال به نروژ رفته اید؟

دوست دارید به چه مکان هایی در نروژ سر بزنیم؟

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان