به جز مسائل محرمانه، مجلس باید اتاق شیشه‌ای باشد ؛ کارنامه برای نمایندگان صادر شود

مخالفت‌ادیانی‌باطرح شفافیت‌آرای نمایندگان:مصلحت کشوراست

علی ادیانی گفت: مردم رای نداده‌اند که نماینده به مجلس برود تسبیح بزند، ریش شانه کند، به موبایلش مشغول باشد و به کارهای غیر مرتبط بپردازد. یادمان نرود صحن علنی مجلس اتاق جراحی قانون است مگر می‌شود جراح در حین جراحی به کاری غیر از جراحی بپردازد؟

مخالفت‌ادیانی‌باطرح شفافیت‌آرای نمایندگان:مصلحت کشوراست

طرح شفافیت آرای نمایندگان در نوبت مطرح شدن در صحن است اما این طرح مخالفان زیادی دارد از جمله علی ادیانی نماینده مردم قائمشهر. او در این رابطه به خبرآنلاین گفت: من معتقدم به جز مسائل محرمانه، مجلس باید در یک اتاق شیشه ای باشند و از هر چیزی که می تواند به شفافیت ختم شود دریغ نکرد و به جد اعتقاد دارم همه چیز باید در منظر دید و رای مردم قرار بگیرد و این اعتقاد پوپولیستی یا برخاسته از آرمانگرایی نیست چراکه این ریشه در قانون اساسی است. وقتی قانون اساسی تصریح می کند مشروح مذاکرات مجلس باید به سمع و نظر مردم برسد همان اصرار قانون بر شفافیت است.

ادیانی در پاسخ به این سوال که چقدر علنی شدن آرا می تواند نمایندگان را مسوول و پاسخگو کند گفت: رای گیری بر اساس آئین نامه داخلی مجلس است و طبق قانون باید رای گیری در مجلس به جز مواردی که خود نمایندگان درخواست علنی شدن ان را دارند مخفی باشد. لذا ملاک و معیار ارزیابی نمایندگان را می توان تذکرات پیشنهادات و نطق های آنان قرار داد.

علی ادیانی

او در پاسخ به این سوال که الگوی رای علنی در دیگر کشورها امتحان شده و نتیجه مطلوبی هم در بر داشته است گفت: اینطور نیست و بسیاری از کشورها مباحث پارلمان را در دو بخش به پیش می برند یک بخش به حکم قانون علنی است و بخش دیگر به حکم همان قانون غیر علنی است. طبیعتا برای هر کشور قوانین داخلی قابل احترام است. مضاف بر این شما چرا علنی بودن آرا را مثال می زنید بیایید بررسی کنید چند کشور مانند کشور ما صدای نمایندگان به گوش مردم می رسد و این چنین مذاکرات مجلس از رادیو به صورت زنده پخش می شود؟ حتما خواهید دید تعداد اندکی از کشورها این رویه را دارند.

نماینده مردم قائمشهر در پاسخ به این سوال که همین موضوع یعنی علنی بودن جلسات مجلس و غیر علنی بودن آرا موجب شده است بسیاری از نمایندگان شعار بدهند اما موقع عمل به گونه ای دیگر رفتار کنند گفت: به نظرم نکته ای که مغفول مانده است این است که باید در پایان سه سال یک کارنامه برای نمایندگان ارائه شود. به هر حال مردم به نماینده رای می دهند و کشور هم تریبونی در اختیار او قرار داده است که حرف بزند. مردم رای نداده اند که نماینده به مجلس برود، تسبیح بزند یا ریش شانه کند و یا به موبایلش مشغول باشد و به کارهای غیر مرتبط بپردازد. یادمان نرود صحن علنی مجلس اتاق جراحی قانون است مگر می شود جراح در حین جراحی به کاری غیر از جراحی بپردازد؟

او در پاسخ سوال دیگری که این کارنامه باید براساس چه معیارهایی تهیه شود گفت: براساس وظایفی که درحوزه قانونگذاری بر عهده نمایندگان گذاشته اند برای مثال ارائه طرح، اظهار نظر موافق و مخالف، تذکر و اخطار، پیشنهادات و ... است.

ادیانی درپاسخ به این سوال که با معیار قرار دادن نطق و تذکر یعنی حرکت به سمت ظاهرسازی ها و رفتارهای پوپولیستی گفت: من این اعتقاد را ندارم  به نظرم یکی از موارد در حیطه نمایندگی رای است واینکه می گویید مسوولیت رای با نماینده است من معتقدم مسوولیت کل مجلس با نماینده است نه تنها یک رای.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا با این طرح مخالف هستید یا خیر گفت: این سوال اشتباه است چرا که یک رای باید بر اساس مصالح کشور مخفی باشد.

ادیانی وقتی با این پرسش مواجه شد که چطور می توان مدعی شد باید اتاق مجلس شیشه ای باشد اما رای در آن مخفی است گفت: شیشه ای بودن مجلس به معنی این نیست که نماینده بدون لباس در آن حاضر باشد لباس یعنی استتار یعنی باید به رفتار توجه کرد اما رای باید به حکم قانون مخفی باشد البته با تشخیص مجلس می تواند در مواردی علنی هم باشد.

مخالفت با فوریت طرح شفافیت آرا
گفتنی است طرح الحاق دو تبصره به ماده 119 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس که از سوی محمدجواد فتحی نماینده اصلاح طلب و حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده اصولگرای مجلس  تهیه  و به امضای 60 نماینده رسیده بود امروز به صحن علنی مجلس آمد تا درمورد یک فوریت آن تصمیم گیری شود پس از انکه موافقان و مخالفان به بیان استدلال خود درباره ان پرداختند. ابتدا با تقاضای تعدادی از نمایندگان بحث علنی شدن رای به فوریت این طرح مطرح شد اما مجلس با آن مخالفت کرد.

 29216

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان