سگ‌ها دنیا را همان‌طور که ما می‌بینیم، نمی‌بیند. سگ‌ها همه چیز را کمی نقطه نقطه می‌بینند و دنیای اطراف در نگاه آنها جنب و جوش کمتری دارد. اما در عوض سگ‌ها چیزهایی را می‌بینند که شاید ما فقط در رویاهایمان ببینیم. علاوه بر این چشمان سگ شما می‌توانند با شما حرف بزنند. در ادامه مطلب 6 حقیقت جالب را درباره چشم سگ‌ها بخوانید.

سگ‌ها رنگ‌های کمتری را نسبت به ما می‌بینند

در گذشته محققان عقیده داشتند که سگ‌ها کوررنگی دارند، اما ثابت شد که آنها رنگ‌ها را می‌بینند اما با طیفی متفاوت. در واقع سگ‌ها گیرنده‌های مخروطی کمتری در شبکیه چشم خود دارند که باعث می‌شود همچون یک انسان که کوررنگی سبز – قرمز دارد، ببینند. به عنوان مثال آنها اسباب‌بازی قرمز  خود را به رنگ سایه‌ای از قهوه‌ای می‌بینند.

چشم سگ

سگ‌ها دید 20/20 ندارند

محل استاندارد قرار دادن چارت بینایی در فاصله 20 فوتی (6 متری) از فرد است. فردی که می‌تواند چارت را از فاصله 20 فوتی به خوبی ببیند، دید 20/20 دارد. اما سگ‌ها دید 20/75  دارند که به این معنی است که میزان وضوح تصویری که سگ از فاصله 20 فوتی خود می‌بیند، مانند تصویری است که یک انسان از فاصله 75 فوتی (23 متری) می‌بیند. به این معنی که اگر شما 75 درصد از پیکسل‌های یک تصویر واضح را کم کنید، همان چیزی را می‌بینید که یک سگ می‌بیند. این تصویر هنوز هم واضح، اما کمی نقطه نقطه شده است.

چشم سگ

سگ‌ها محدوده دید بزرگ‌تری دارند

محدوده بینایی سگ‌ها معمولاً 240 درجه است، در حالی که محدوده بینایی انسان 180 درجه و گربه 200 درجه است. البته این محدوده بین سگ‌ها با نژادهای مختلف کمی متفاوت است.

چشم سگ

سگ‌ها در شب بهتر می‌بینند

شاید بدانید که گربه‌ها در نور کم بهتر می‌بینند، اما در حقیقت سگ‌ها هم همین قدرت را دارند. سگ‌ها و گربه‌ها در نور کم حدود 7 برابر بهتر از انسان می‌بینند.

چشم سگ

سگ‌ها پلک سوم دارند

با وجود اینکه پلک سوم قسمت مهمی از چشم سگ است اما در بینایی آن نقشی ندارد. نقش اصلی این پلک محافظت از چشم است. همچنین این پلک وظیفه تولید اشک را هم دارد.

چشم سگ

میزان سلامت سگ را می‌توان از چشم‌هایش فهمید

یکی از اختلال‌هایی که با نگاه به چشم‌های سگ می‌توان تشخیص داد، بیماری کبد است. این بیماری باعث می‌شود که سفید چشم سگ، زرد رنگ شود.

همچنین اگر سفیدی چشم سگ شما کم رنگ شده، این نشانه کم‌خونی ناشی از خونریزی شکمی یا بیماری کلیوی است.

در سگ‌ها، تغییر در اندازه مردمک هم می‌تواند نشانه یک بیماری سخت باشد. وقتی درد وجود داشته باشد، مردمک‌ها کوچک می‌شوند. تفاوت اندازه دو مردمک می‌تواند نشانه آسیب در سر باشد. وجود خون در فاصله بین قرنیه و مردمک هم آسیب یا مسمویت را نشان می‌دهد.

چشمان تیره، وجود پروتئین و گلوبول‌های سفید خون را نشان می‌دهند که می‌تواند حاکی از وجود آسیب، عفونت، بیماری خود ایمنی، سرطان، دیابت و خیلی از بیماری‌های دیگر باشد.

چشم سگ